Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het einde van gratis content

De kredietcrisis zorgt voor het einde van de 'gifteconomie'. De echte business zit in het financieel belonen van bezoekers.

Dit stelt Andrew Keen, auteur van The Cult of the AmateurKeen steekt zijn afkeer van een internet waar iedere halve zool content plaatst niet onder stoelen of banken. Hij voorspelt dat dit internet, waarop content en software gratis wordt verspreid, niet lang meer zal bestaan.

 

Dat betekent dat Knol zal zegevieren over Wikipedia, Mahalo het wint van Google, Hulu Youtube zal verslaan en iTunes het langer zal volhouden dan MySpace.

 

Honger

Keens pleidooi is meer dan zijn eigen natte droom. Hij onderbouwt zijn stelling met een nogal nuchtere stelling: “De nieuwe hongerige en werkloze massa (vanwege ontslagen gedurende de economische crisis) zal zijn intellectuele arbeid niet gratis blijven weggeven. Gratis neemt de honger niet weg.”

 

Keen denkt dat in tijden van grote werkloosheid het vrije economische model niet kan overleven. “Misschien dat het idee om arbeid gratis weg te geven realistisch leek ten tijde van de vette zomer van de web 2.0-boom waarin Facebook op 15 miljard dollar werd gewaardeerd.”

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Geschiedschrijving

De ‘antichrist van het internet’ zoals Emerce.nl hem noemt, ziet het begin van de omslag nu, in oktober 2008. “Als over vijftig jaar de definitieve geschiedenis van de Web 2.0 periode wordt opgeschreven, dan kijken historici terug naar de open-source manie tussen 2000 en 2008 met een mix van ongeloof en vermaak. Hoe hebben tienduizenden mensen hun kennis gratis weg kunnen geven aan Wikipedia?”