Werd er in de eerste drie maanden van dit jaar een recordbedrag van 715 miljoen euro in Nederlandse startups gestoken, Mollie haalt in zijn eentje nu bijna net zoveel op. De verwerker van online betalingen van ondernemer Adriaan Mol maakt vandaag bekend liefst 665 miljoen euro binnen te harken in zijn Serie C-investeringsronde.
5,4 miljard waard
De ronde wordt geleid door Blackstone’s fonds Blackstone Growth. Daarnaast participeerden de fondsen EQT Growth, General Atlantic, HMI Capital en Alkeon Capital en TCV, die ook aan de Serie B-ronde deelnam. Mollie haalde tot nu toe 780 miljoen euro op bij investeerders. Het bedrijf wordt na de nieuwe investering gewaardeerd op 5,4 miljard euro.
Het bedrijf van Mol wil het groeigeld gebruiken om sneller te groeien. Op dit moment telt het bedrijf 480 werknemers, maar er zijn plannen om de komende negen maanden 300 nieuwe medewerkers aan te nemen. Mollie stelt verder extra te willen investeren in zijn technologie en productportfolio.
Banklicentie
Het Financieele Dagblad meldt dat Mollie zelfs nadenkt over een Nederlandse banklicentie, iets wat voor fintech-bedrijven steeds normaler aan het worden is. Adyen, Bunq en het Zweedse Klarna wisten de afgelopen jaren ook bankvergunningen in verscheidene landen binnen te slepen.
Het zakelijke dagblad meldt verder dat de deal minder dan 10 procent van de aandelen heeft gekost. Mol heeft volgens de krant nog steeds een meerderheid van de aandelen. Zet je dit af tegen een waardering van 5,4 miljard euro, dan kun je daaruit opmaken dat Mol multimiljardair moet zijn.
Op papier is Mol, enkel op basis van zijn Mollie-aandelen, minstens 2,7 miljard euro waard. Mol is bovendien ook nog altijd aandeelhouder van communicatiedienst MessageBird, dat bij zijn laatste ronde in twee tranches 1 miljard dollar ophaalde tegen een waardering van 3,8 miljard dollar. Tijdens de tweede tranche, die in april dit jaar plaatsvond, wist MessageBird 662 miljoen euro op te halen, bijna net zoveel als Mollie nu doet.
Bijna grootste ronde ooit
De ronde van Mollie is de grootste investering die een Nederlands bedrijf dit jaar tot dusver ophaalde. Het is net niet de grootste ronde die een Nederlandse scaleup de afgelopen jaren deed. Die eer gaat toe naar hotelformule CitizenM, dat in 2019 750 miljoen euro ophaalde bij investeerders. De investering van 270 miljoen euro die cybersecuritybedrijf Knowbe4 in 2019 ophaalde sluit de top 3 af.
MT/Sprout houdt sinds 2016 bij wat de grootste investeringen in Nederlandse groeibedrijven op jaarbasis waren. Dit waren sinds dat jaar de grootste investeringen in Nederlandse start- en scaleups.
- 2016: Gitlab/Bynder (beiden 20 miljoen euro)
- 2017: Picnic (100 miljoen euro)
- 2018: Agendia (30,8 miljoen euro)
- 2019: CitizenM (750 miljoen euro)
- 2020: MessageBird (170 miljoen euro)
- 2021, tot nu toe: Mollie (665 miljoen euro)