Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Daan Weddepohl Peerby met een abonnementsmodel een nieuw (3de!) bestaan geeft

Daan Weddepohl heeft nieuwe investeerders aangetrokken voor zijn deelplatform Peerby, dat begin dit jaar (weer) langs de rand van de afgrond scheerde. 'We zijn alweer aan onze derde pivot bezig'.

daan weddepohl peerby
Foto: Peerby

Allereerst: respect voor de ondernemer Daan Weddepohl. Toen hij vanaf 2012 zoveel publiciteit en miljoenen aan kapitaal scoorde met Peerby, het deelplatform waarop mensen hun boormachine of bakfiets konden uitlenen, kon je nog denken: aardige kerel, zondagskind, die komt er nog wel achter.

Pieken en dalen bij Peerby

Maar ook nadat Peerby er niet in was geslaagd alle aandacht, geld en massa’s gebruikers om te zetten in een werkend businessmodel, toen investeerders afhaakten, concurrenten vele malen meer kapitaal ophaalden: telkens liet Weddepohl zien dat hij echt geloofde in de circulaire toekomst en zijn bedrijf. Hij krabbelde steeds weer op, stak ook zijn eigen geld in zijn bedrijf om een faillissement af te wenden. De ondernemer schreef zelfs een boek over de achtbaanrit die hij beleefde langs de pieken en dalen van Peerby: 99 redenen om te stoppen, en toch door te gaan. Een boek met een positief slot: alles ging weer de goede kant op.

Dat was ruim een jaar geleden, en een zondagskind hoef je Weddepohl niet meer te noemen. Naar nu blijkt, zat de voormalige darling onder de startups eind 2019 wéér aan de grond. Met letterlijk 9.000 euro op de bankrekening en een halve man en een paardenkop. En dan tóch volhouden? Je derde pivot zó tweaken en tunen dat het model eindelijk echt gaat vliegen? Ervan uitgaande dat Weddepohl ze allemaal op een rijtje heeft – en dat heeft hij zeker wel – ben je dan een ondernemer met uithoudingsvermogen en geloof in wat je doet.

Derde pivot

Een derde pivot, ja. Peerby had eerder al een verhuurmodel ingevoerd – betaald ‘delen’ werkt beter, bewezen onder meer Airbnb en Snappcar – maar ook dat bleek onvoldoende om het bedrijf echt vleugels te geven. Sinds 2o20 is het deelplatform overgeschakeld op een abonnementsmodel: wie wil lenen, betaalt 2,99 per maand of 20 euro voor een heel jaar. Peerby-gebruikers die spullen uitlenen, zijn geen abonnementskosten verschuldigd. En of er nu wordt geleend of gehuurd, Weddepohl vraagt geen fee meer per transactie.

Op deze manier heeft Peerby op dit moment 6.000 abonnementen verkocht, en de groei zit erin. Maar dat het überhaupt nog bestaat, is vooral te danken aan een paar informals en de Canadese venture capitalfirma Loyal Capital, die onlangs geld investeerden. ‘Volgend jaar kunnen we ook zonder dat geld break-even draaien, maar we zijn nu echt enorm geholpen met de lucht en ruimte die de investeerders ons bieden.’

Eind van de runway

Het is niet zo dat Weddepohl de zaken verkeerd voorstelde, toen hij in zijn boek beweerde dat eind 2019 de groei weer terug was. ‘De groei was er zeker niet uit. We waren zeg maar weer aan het opstijgen, alleen raakte de brandstof, het geld, op. Het einde van de runway was in zicht, terwijl we de boel net uit het dal trokken.’

Peerby is het afgelopen jaar van 0 af aan weer opgebouwd, vertelt hij desgevraagd. Met de professionele investeerders wist Weddepohl een deal te sluiten over het verlagen van de schuld, het duizendtal crowdfunders nam genoegen met uitstel van het conversiemoment. De database met honderdduizenden of zelfs miljoenen gebruikers die Peerby ooit trok heeft niet eens weet van het nieuwe bestaan van Peerby als abonnementsdienst.

Steve Blank

‘Dat model bleek veel krachtiger, en het voelt ook beter, dan een commissie rekenen op het delen. We maken nu een klein beginnetje, om nog vele zaken te verbeteren met de ervaringen die we nu opdoen. Pas als we het gevoel hebben: dit is hem echt, gaan we groot opschalen en terug naar onze wereldwijde ambities. Best lastig om daarin terughoudend te zijn, ik heb altijd de neiging om ervoor te gaan. Maar als je gaat schalen, word je minder wendbaar, beperk je jezelf in de mogelijkheden om nog dingen om te gooien in je model of product.’

Voorlopig is het dus nog met een team van zeven man leanstartuppen en focussen op de experimenten die het meeste opleveren. ‘Na al die jaren zijn we nog steeds een startup volgens de definitie van Steve Blank: een entiteit, op zoek naar een herhaalbaar en schaalbaar businessmodel.’ Met de ambitie om de hele wereld op een circulaire manier te laten consumeren.

Geloof in delen

Inmiddels zijn Spotify en Netflix vertrouwde namen die het publiek eraan hebben laten wennen dat je maandelijks betaalt voor een appje. Airbnb ging vorige week naar de beurs, met een koers die 3 keer over de kop ging: in het ‘delen’ van vastgoed heerst blijkbaar een rotsvast geloof.  Weddepohl ziet het allemaal als signalen dat de wereld meer dan ooit tevoren klaar is voor Peerby. ‘Het delen van spullen blijft een trend, je ziet ook meer zoekopdrachten naar het lenen of huren van spullen. En: we moeten ook wel, willen we de klimaatdoelstellingen halen.’

Maar waarom zou het juist zíjn startup, zíjn businessmodel zijn dat die deeleconomie aanjaagt waar het spullen betreft? ‘Tja, natuurlijk heb ik daar regelmatig aan getwijfeld. Ook als een concurrent vele malen meer geld ophaalde. Maar als ik kijk wie nu nog over zijn in onze space, horen wij bij de top 3.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Streamingdienst voor spullen

Oké, Peerby is aan zijn derde pivot bezig, acht jaar na de start. Wat als het deze keer ook niet lukt?

‘Weet je dat ik daar nooit of nauwelijks mee bezig ben? Ik heb natuurlijk ook wel eens een slechte dag af en toe, maar het overgrote deel van de tijd ben ik druk om dit te laten slagen. Om te leren hoe ik het model kan verbeteren, te leren hoe ik mijn team beter kan managen, beter kan omgaan met investeerders. Ik had ooit mijn bedrijf kunnen verkopen voor miljoenen, ik zou nu ongetwijfeld ergens een baan kunnen krijgen die beter verdient dan wat ik mezelf nu betaal. Maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat de toekomst er heel anders uit gaat zien, en dat we spullen kunnen gaan zien als een streamingdienst.’