Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze Tesla-killer is echt next level – en betaald met Saoedische oliedollars

Auto-challenger Lucid Motors heeft vannacht eindelijk de Air onthuld: een elektrische auto die het spul van Tesla met gemak zoekrijdt. Een actieradius van 832 kilometer en in 2,5 seconde naar de 100? Vanaf 2021 kan de Air voor je deur staan, met dank aan ex-Tesla-ingenieurs en een sloot oliedollars uit Saoedi-Arabië.

Hè hè, na jaren tegen renders te hebben aangekeken van een flinke zakensedan die gehakt zou komen maken van de Tesla Model S, is hij dan toch echt officieel: de Air. Lucid Motors-ceo Peter Rawlinson stond afgelopen nacht ruim een uur op het podium voor de babyshower van zijn kindje. Hoewel, kindje: de Lucid Air is een bakbeest dat – vooral van binnen – minstens zo ruim is als een Mercedes S-klasse. Maar interessanter is dat de luxury EV de Tesla Model S op veel fronten verslaat. Het doel van Rawlinson is namelijk niets minder dan het elektrisch rijden naar een compleet nieuw en hoger niveau te tillen. En wie kan dat anders voor elkaar krijgen dan de ingenieur die zelf de Model S ontwikkelde?

1080 pk, supersnel laden

Wat de Air daarvoor meebrengt: nieuw ontworpen, uiterst compacte en lichte elektromotoren die een dieseltrein aan vermogen (1080 pk) en koppel leveren. Lucis claimt dat ze 45 procent lichter en tot 59 procent krachtiger zijn dan het beste wat nu op de markt is. Accutechniek die ook next level is, en sneller laadt dan alles wat we tot nu toe op de weg tegenkomen: na 20 minuten laden tegen een formidabele 300 kW per uur kun je weer 480 kilometer vooruit, belooft Lucid. De record-range haalt de Air overigens uit een pakket van 113 kWh. Voor de electrofielen: het hele setje werkt op 900 Volt, waar concurrenten het tot nu toe deden met 400 (Tesla) of 800 (Porsche). Design en luxe waarmee zelfs verwende automobilisten die een S-klasse of A8 gewend zijn, moeten overhalen om full electric te gaan.

Het prijskaartje van de eerste Airs maakt dat ook meteen duidelijk: volgend jaar gaan – volgens goed gebruik – eerste de topmodellen in de verkoop, met prijskaartjes vanaf 169.000 dollar. Vervolgens komen er varianten die wat minder potent en beter betaalbaar zijn, maar onder de 80.000 dollar zul je geen nieuwe Air kunnen bemachtigen. Bovenstaande maakt duidelijk: de Air begint in veel opzichten waar de Model S het voor gezien houdt.

ex-Tesla ingenieur

Maar dát hij er komt, is misschien wel het grootste wonder. Het avontuur van Lucid begon in feite al in 2007, toen ex-Tesla-medewerker Bernard Tse met Sam Weng een bedrijf begon in nieuwe batterijtechnologie voor auto’s: Atieva. Dat beperkte zich aanvankelijk tot de rol van leverancier van componenten – onder meer voor de raceklasse Formule E – maar waagde in 2016 toch de stap naar het bouwen van een eigen auto, onder de nieuwe naam Lucid Motors.

Drijvende kracht achter die ambitie was de Brit Rawlinson, die even daarvoor als CTO was overgestapt vanuit Tesla, waar hij verantwoordelijk was voor de uitontwikkeling van de Model S. Een reeks van aankondigingen en fraaie computerplaatjes volgden, maar Lucid Motors zou niet de eerste Tesla-killer zijn die de finish niet haalde. Het was in 2018 zelfs kantje boord, vertelt Rawlinson aan Techcrunch: ‘Het waren onze donkerste tijden als bedrijf.’ In die periode zagen investeerders veel meer in robotauto’s en de technologie erachter: zelf rijden leek een beetje passé. Inmiddels zijn de verwachtingen rond zelfrijdende auto’s wat minder hooggespannen, en Rawlinson vond een prima investeerder.

Miljard dollar

Een miljard dollar stak die in Lucid Motors. En het is bijna poëtisch dat het voornamelijk oliedollars zijn: geldschieter achter deze Tesla-killer is het souvereign wealth fund van Saoedi-Arabië. Pikant detail: het is dezelfde club waarmee uitgerekend Elon Musk dacht een dealtje te sluiten om zijn Tesla van de beurs te halen. Aldus een tweet exact 6 weken voordat Rawlinson naar buiten mocht komen met zijn kapitaalkrachtige redder in nood.

Dat miljard moet voldoende zijn voor de doorontwikkeling van de Air, waarvan we ook een soort stationcar en SUV mogen verwachten, de bouw van een fabriek in Arizona en de marktlancering in 2021. Gisteren kon Rawlinson de meest verwende autorijders lekker maken met alle specs en looks van zijn next level elektrische auto, nu begint het échte meesterwerk: zorgen dat de Air op de weg komt. En hoeveel slapeloze nachten je daarvan kunt hebben, mag hij vragen aan zijn oude chef, Elon Musk.

Filmpje? Filmpje:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.