1. Patrick Kerssemakers (Fonq.nl) koopt in bij Kickstarter.com
Het Amerikaanse platform waar startende ondernemers geld ophalen bij het publiek, wordt overspoeld door ondernemers en consumenten. In ruil voor een gelddonatie ontvang je een product. Hoe meer je doneert hoe meer producten. Patrick Kerssenmakers blijkt het ook ontdekt te hebben als manier om zijn eigen catalogus mee aan te vullen, meldt Emerce. Hij heeft gedoneerd aan het project Scanbox, een doe-het-zelfpakket waarmee je je mobiel in een scanner verandert. Dat product wil hij zijn klanten aanbieden. Kerssemakers tegen Emerce: “Als er iets leuks tussen staat, investeer ik in dat idee.”
2. Fab.com lanceert app in Nederland
Nooit van gehoord? Dit is wel interessant, want de recent uit Amerika overgewaaide shoppingsite voor designspullen kan het e-commerce ondernemers in Nederland misschien nog lastig gaan maken. Twee New Yorkse ondernemers begonnen met Fab.com als een site voor de homogemeenschap, maar ze besloten zich twee jaar geleden op meubels en design te richten. Inmiddels zijn prominente investeerders ingestapt (Andreessen Horowitz en Atomico Ventures: gezamenlijk 105 miljoen dollar). Sinds mei worden er ook spullen in Nederland verkocht. Wordt het een Groupon-scenario – met veel geweld in Europa de markt op, maar ook snel weer ‘weg’ – of wordt dat het niet?
3. Achtbaanbouwer Vekoma van de hand gedaan
De Limburgse maker van wereldberoemde achtbanen, zoals The Flying Dutchman (onder meer in de Efteling), is van eigenaar gewisseld. Vekoma was sinds 2001 eigendom van Huisman Equipment, een Schiedams familiebedrijf. Het staalbwerkingsconcern heeft ongeveer een halfjaar geleden Vekoma Rides doorverkocht, meldt het Financieele Dagblad. Het is echter onbekend wie de koper is. Zowel Huisman Equipment als Vekoma hielden hun kaken stijf op elkaar. Over de reden van de verkoop blijft het dus gissen. Een van de mogelijke scenario’s die de krant schetst: een buy out onder leiding van Henk Roodenburg, die de broer is van Joop Roodenburg, topman bij Huisman. Stuivertje wisselen dus.
4. Echtscheidingshotel sluit deal met Fox
De Nederlandse ondernemer Jim Halfens van A2 Legal in Nieuwegein, het bedrijf achter het Echtscheidingshotel, heeft een deal gesloten met de Amerikaanse tv-zender Fox. Die wil een tv-serie (Divorce Hotel) gaan maken op basis van zijn echtscheidingsformule en neemt een pilot af. Dat meldt DFT. Halfens gaat het niet zelf produceren. Dat doet het Amerikaanse productiehuis A. Smith & Co. De ondernemer ziet het als reclame voor zijn bedrijf en een opstap naar de Amerikaanse markt. Halfens is in Nederland nu zo’n 2,5 jaar bezig met zijn hotels, waar koppels binnen 48 uur kunnen scheiden.
5. Flex-bv is populair
Dat meldt Z24. Volgens het de zakensite is het aantal aanvragen van de nieuwe bv-vorm flink gestegen sinds het van kracht worden op 1 oktober 2012. Zo haalt het vergelijkingsites degoedkoopstenotaris.nl aan, dat het aantal aanvragen voor het oprichten van een bv sinds heeft zien toenemen. De eerste vier dagen van oktober kreeg de website evenveel aanvragen als normaal in een hele maand. Dit komt neer op een kleine 3.000 aanvragen.
6. Waarom Deezer nog even met Amerika wacht
Eerder deze week berichtten we al over Deezer, de Franse muziekstreamingdienst, die een investeringsdeal heeft gesloten van 130 miljoen dollar. Op The Next Web een video-interview met ceo Axel Dauchez. De dienst, die in het kielzog van Spotify, enorm aan de weg aan het timmeren is, heeft grote uitbreidingsplannen. Ze lanceert binnenkort in 76 landen, waarmee de totale dekking 160 landen wordt. Opmerkelijk is dat de dienst, die werkelijk iedere uithoek van de wereld lijkt op te zoeken, de Amerikaanse markt vooralsnog laat liggen. “We willen niet er niet om me too-redenen naartoe”, zegt Dauchez.
7.En dan dit: Oneplanetcrowd.nl van start en De Nieuwe Pers doet mee
In augustus was het al bekend, maar gisteren was de officiele lancering van het nieuwe, duurzame crowdfundingsinitiatief van investeringsmaatschappij Startgreen. Op de site van Oneplanetcrowd.nl kun je zien welke startups deelnemen aan de eerste lichting, want de selectie is streng. Er staat in ieder geval een opvallende kandidaat bij: De Nieuwe Pers doet mee, het is een digitale doorstart van de helaas ter ziele gegane krant De Pers. Ook Jorg Rijkschroeff van Sit & Heat, eerder dit jaar op de lijst 25 onder 25, wil er zijn groeikapitaal ophalen.
Tot zover de Sprout update van 11 oktober 2012. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.