Bijna ging het feestje niet door. Toen ondernemer Elle Fay Rowbottom vorig jaar haar Engelse versie van LOGOmatch wilde registreren, bleek dat de domeinnaam al was geclaimd. Er zat een eenmanszaakje achter. De in Groot-Brittannië geboren ondernemer stapte in het vliegtuig. Rowbottom: “De beste man neemt nu een licentie van me af. We gaan deze lente live.”
Experiment
In 2006 richtte Rowbottom – ook nu nog werkzaam als éénpitter/marketingconsultant – LOGOmatch op ‘als experiment’. Ze deed dat zonder zelf te investeren – een freelancer ontwikkelde de website in ruil voor een percentage van de omzet.
Experiment geslaagd, want de site bestaat inmiddels uit een database van iets meer dan 600 ontwerpers en er komen zo’n drie tot vijf opdrachten per week binnen. De omzet – ze vangt een commissie van 20 procent per bemiddeling – is sinds de oprichting zo’n drie keer over de kop gegaan (omzet 2009: naar eigen zeggen rond de 100.000 euro).
Nieuwe aandeelhouder
Vorig jaar kocht ze haar freelance webdesigner uit en haalde een andere websiteontwikkelaar (Big men Lab) binnen als minderheidsaandeelhouder. Die maakte een nieuwe website en deelt ondermeer mee in de licentie-inkomsten. Rowbottom: “Nu ben ik klaar om mondiaal te gaan uitventen.”
De Britse markt kan een flinke omzetsprong betekenen. “De markt is er vier keer zo groot.” Het is een opstapje. “We hebben onze software zo ontwikkeld dat die makkelijk te vertalen is.” Rowbottom is momenteel ondermeer in gesprek met een designer in Vietnam en wil het liefst dit jaar nog in China of de Verenigde Staten van start.
Er zijn sterke concurrenten, zoals Pimtim en 99design (met meer dan 60.000 ontwerpers!). Deze Engelstalige sites bewegen zich al langer op de internationale markt. Rowbottom: “We profileren ons op kwaliteit en door de dienst aan te bieden in moedertalen.”
Snel opschalen
Rowbottom leunt bij de acquisitie op haar netwerk, leads van ontwerpers en een affiliatiesysteem (later dit jaar live). Bedrijven die een succesvolle lead naar een licentienemer genereren, delen in de winst.
De ondernemer zegt nog niet van LOGOmatch te kunnen leven. “Ik houd er extraatje aan over.” Daar moet de komende jaren verandering in komen. Via het verlenen van licenties zou de ondernemer snel kunnen groeien zonder zelf investeringen te hoeven doen.
Riante winstmarge
De ondernemer zegt een riante winstmarge te kunnen pakken. Licentienemers betalen naast de 20 procent royalty’s ook abonnementgeld, dat dekt het grootste deel van de kosten. Rowbottom: “De royalty’s zijn directe winst.”