Het fijnste is het natuurlijk als je tijdens deze crisis meer winst weet te maken, bijvoorbeeld door meer te verkopen middels een trouw klantenbestand. Helaas ondervinden ook veel klanten de gevolgen van de crisis, dus kun je daar niet altijd op vertrouwen. Daarom is het goed om altijd op de kleintjes te letten, zo voorkom je rigoureuze maatregelen te moeten nemen als het water je echt aan de lippen staat. Waar kun je op bezuinigen? Neem alle bedrijfsaspecten nog eens goed onder de loep. Een paar bespaartips die ondernemers nog wel eens over het hoofd zien:
Hanteer een strakke betalingstermijn
Laks betalende klanten duiden niet enkel op mogelijke financiële problemen bij de klant (waar je waakzaam voor moet zijn omdat je bij een faillissement je geld waarschijnlijk helemaal kwijt bent), maar het levert je ook een financieel nadeel op. Want met een beetje pech kun jij daardoor jouw rekening niet op tijd betalen, waardoor je ook de aanmaningskosten erbij moet betalen. Maar ook als je met het openstaande bedrag geen leveranciers hoeft te betalen, kan een strakke betalingstermijn je geld opleveren. Bij een omzet van 2 miljoen euro en een betalingstermijn van 60 dagen, kun je 3.767 euro per jaar verdienen door de betaaltermijn in te korten naar 35 dagen.
Controleer je (trouwe) klant
Zoals gezegd gaat het slecht met veel bedrijven. Dat is vervelend, maar nog vervelender is als een ander bedrijf of consument jouw in zijn val meeneemt. Dat gebeurt sneller dan je denkt. Want misschien overleef je een faillissement of terugtrekking van één grote klant wel. Maar wat als je drie grootste klanten morgen aangeven de openstaande rekeningen niet meer te kunnen voldoen? Hoe ga jij dan de leveranciers betalen voor de producten die je al wel geleverd hebt aan deze wanbetalers? Kortom, zorg voor een gezond wantrouwen en check geregeld of je klanten nog wel aan hun betalingsverplichting kunnen voldoen.
Ontdek je dat een klant in de financiële malaise zit? Dan hoef je niet direct alle contacten te verbreken, maar is het wel raadzaam om wat meer zekerheden in het contract in te bouwen.
Tijdelijke dip opvangen
Is er komende maanden te weinig werk voorhanden om al het personeel bezig te houden? Dan ligt ontslag wegens economische redenen voor de hand. Maar niets zo zuur als komende maanden goed ingewerkt personeel te moeten ontslaan, terwijl je weet dat je zo over een half jaar wel weer hard nodig hebt. Grijp in dat geval niet naar het ontslagmiddel, maar informeer eens welke werknemers altijd al een sabbatical hebben willen nemen om meer tijd met de kinderen te kunnen doorbrengen of om die ene grote reis te maken. Veel werknemers durven hier niet om te vragen, bang dat de werkgever hun als een makkelijk ontslagprooi ziet of de werkuren definitief terugschroeft. Toch speelt bij veel mensen wel in hun hoofd. Geef aan dat je openstaat voor een geschikte verlofregeling, zonder daar nadelige consequenties aan te verbinden. Motiveer het eventueel middels een kleine vergoeding of door bijvoorbeeld aan te geven dat je de pensioenpremie wel doorbetaalt.
Kap met korting geven
Hoeveel korting geef je weg aan klanten? En waarom doe je dat? Omdat ze het altijd krijgen, je hen als trouwe klant ziet of om ze over de streep te trekken? Let erop dat hoe legitiem de reden ook klinkt, het vaak niet nodig is. Daarnaast zorgt het ervoor dat jij bijna niets aan de deal overhoudt. Zeker een tevreden klant stapt niet snel naar de concurrent omdat het daar een procent goedkoper is. Er zijn genoeg andere methodes om de klant voor je te winnen.
Laat andere meedenken
Een tip van huishoudelijke aard: voorkom onrust in de tent waardoor je beste mensen bij de concurrent gaan solliciteren. Waar je successen samen viert, moet je ook verliezen samen delen. Oftewel, communiceer en kweek begrip. En geef zelf uiteraard het goede voorbeeld. Wie weet er beter waar (onnodig) geld wordt verspild dan de werknemers? Vraag waar zij denken dat er efficiënter, sneller en/of goedkoper kan worden gewerkt. Is de bedrijfscultuur niet open genoeg voor dergelijke initiatieven? Haal dan de ouderwetse ideeënbus weer uit de kast waar werknemers anoniem briefjes in kunnen gooien. Wie weet wat voor handige geldbesparende of innovatief geldopleverende tips daar uitkomen.
Een stap verder is om ook de klant te laten meedenken. Wat mist de klant nu in jouw bedrijf, wat ziet hij er nog graag terug en waarover is hij ontevreden of wat vindt hij juist overbodig? Wie weet valt uit deze tips ook geld te halen of te besparen.
Doe groen en goedkoop
Onder het motto ‘alle kleine beetjes helpen’ is er ook genoeg te halen. Een velletje geprint papier maakt misschien niet direct het verschil, maar als al het personeel zo denkt, is er werk aan de winkel. En in de meeste geval scheelt het je niet alleen geld, maar is het ook nog eens beter voor het milieu. Waar moet je dan aan denken? Begin eens met het uitdoen van alle lichten en computers die niet gebruikt worden, minder en tweezijdig printen, en toegangsdeuren zoveel mogelijk dicht te houden.
Controleer de declaratie
Hoe vaak controleer je de declaraties? Veel werkgevers lopen alles globaal na en zetten al snel hun handtekening. Dat is logisch, want de meeste werknemers houden zich braaf aan de regels. Maar helaas zijn er ook genoeg werknemers die denken dat de werkgever dan tientje (of meer) per maand niet mist. En dat kan al gauw in de papieren lopen. Slim dus om duidelijke regels rondom de declaraties op te stellen, nogmaals te communiceren en vanaf nu streng te controleren. Kost wat tijd, maar levert vaak ook veel geld op.
Meer tips en methodes om te bezuinigen vind je op Ondernemer in Business, de zustersite van Sprout met praktische informatie voor ondernemers.