Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fresh Pitch: ‘Nederland is meer dan tulpen’

Onderneming

Travel Organisation Holland

 

Eigenaar

Stefka Waaijer (31)

 

Verwachte omzet

€ 100.000 vanaf 2011

 

Klanten

Toeristen van middelbare leeftijd, met veel tijd en geld

 

Investering nodig voor

Website en promotie

“Buitenlanders die naar Nederland komen, krijgen een beeld te zien van honderd jaar geleden. Klederdracht en klompen trekken we alleen aan voor toeristen. Voor mij bestaat Nederland niet alleen uit tulpen, drugs en de Wallen. Daarom wil ik toeristentours aanbieden die de massaal bezochte trekpleisters vermijden. Dus geen busreis met vijftig man naar Volendam, maar met kleine groepjes wadlopen of kanotochten maken in Giethoorn.

 

Ik bied drie producten aan: standaardtours, eventtours en maatwerk. Bij de standaardtours gaan mensen wandelen, kanoën, fietsen of plaatsen bezoeken. Dat duurt twee dagen, met een overnachting in een dorpje. Bij de eventtours gaan we naar evenementen zoals de Vierdaagse en de Sinterklaasintocht, om de typisch Hollandse gezelligheid te proeven.

 

Alle pakketten kunnen naar wens worden aangepast of aan elkaar gekoppeld worden. Het zijn privétours, voor maximaal acht mensen. Hoe meer mensen meedoen, hoe lager de prijs. Bij een bezetting van vier man betaal je bijvoorbeeld 289 euro per persoon. Dat is inclusief activiteiten, vervoer, overnachting, reisbegeleiding, entreekosten en alle maaltijden. Helemaal geen gekke prijs als je nagaat dat de gemiddelde toerist 181 euro per dag besteedt.

 

Het moeilijkste van mijn plan is dat toeristen natuurlijk niet beter weten. Daarom moet ik duidelijk maken dat er méér is, met een duidelijke site waarop foto’s en video’s te zien zijn van mijn aanbod. De meeste mensen zoeken van tevoren thuis al uit wat ze willen doen, dus die mensen probeer ik te bereiken. Ook wil ik Boomerang-kaarten verspreiden met foto’s van het aanbod, samenwerkingsverbanden aangaan met hotelketens en ben ik me aan het verdiepen in search engine optimalisation.

 

Voorlopig doe ik alles alleen. Ik wil een negenpersoonsbus kopen om de toeristen in rond te rijden en zal zelf de reizen begeleiden. Mocht er veel vraag zijn, dan heb ik nog genoeg contacten in de reiswereld om meer begeleiders aan te trekken. Ik denk dat ik me goed kan onderscheiden van concurrenten door mijn afwijkende aanbod. En concurrenten kunnen ook concullega’s worden, want ik wil samenwerkingsverbanden aangaan. Dan kunnen toeristen die een dagje Amsterdam aan mijn tour vast willen plakken met die touroperator mee.”

Pim de Bokx, oprichter Incubator BViT

Ik begrijp de motivatie van Stefka heel goed: we zijn niet alleen klompendansende kaaskoppen, maar ook de zesde handelsnatie van de wereld. Een hightech, liberaal multi-etnisch land dat trots is op zijn landschap en steden – beneden én boven de zeespiegel. Een land dat bovendien de hoogste ‘culture & leisure’-dichtheid van Europa te bieden heeft.

 

Als je ervoor kiest om als eenmanszaak te starten moet je eigenlijk alles zelf kunnen. Het veelbesproken schaap met vijf poten komt echter weinig voor. In Stefka’s geval lijkt mij marketing de grootste uitdaging. Dankzij haar ervaring kiest ze de juiste doelgroep: de ervaren, wat oudere reiziger die zich niet in een bustour laat proppen. Hen bereiken via hotels in Amsterdam, onder het mom van ‘next time experience the real Holland‘ is een leuk idee. Maar ze zou mijns inziens op zoek moeten gaan naar partnerships met organisaties die een bestaand bereik hebben. Ze kan wellicht hun bestaande aanbod aanvullen. Een tip is om eens te kijken op http://www.hiddenholland.com/. Ik vermoed dat ze op een hogere prijsniveau kan insteken, haar aanbod zit boven datgene wat gemiddeld wordt aangeboden.

 

Qua financiering kan ik haar adviseren er nog eens met een financieel adviseur naar te kijken, er zitten wat onduidelijkheden in. Ze bouwt te weinig kapitaal op om het uit te zingen als het wat minder goed gaat dan ze voorziet. Als ze het goed in elkaar zet, kan ze bij de bank een startkrediet verkrijgen.

Michael Lints, BestDutch Equity & Advisory

Bij het zien van dit businessplan werd ik aangenaam verrast door een sterk logo en een goede tagline: “discover the unknown“. Ieder nieuw bedrijf zal zich moeten onderscheiden en een goed beeldmerk kan daar zeker bij helpen. Het starten van een reisorganisatie om het beeld van Nederland bij buitenlandse toeristen bij te stellen, vind ik origineel. Het hebben van deze ideële grondslag betekent wel dat de commerciële doelen niet uit het oog verloren mogen worden. Gelukkig doet deze onderneemster dat niet en probeert ze via marktonderzoek en een rustige groei het bedrijf een gezonde start te geven.

 

Toch zijn er een aantal kritische punten. In het plan wordt een aantal keer genoemd dat buitenlanders een verkeerd beeld hebben van Nederland. Ik ben erg benieuwd wie deze buitenlanders zijn en of ze passen in de doelgroep. Het is ook aan te bevelen om meer praktijkvoorbeelden in het plan te noemen. Wat ik jammer vind, is dat in het onderdeel ‘Markt in Beeld’ feiten over toerisme staan die het plan niet versterken. Ze hadden meer gelinkt moeten worden naar de doelgroep, als onderbouwing. Nu lijkt het op een losstaand internetonderzoek. Ook zal ze een duidelijkere focus moeten hebben voor de doelgroep, die is nu te breed.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

De onderneemster geeft aan 12.000 euro nodig te hebben voor de ontwikkeling van haar website. In het businessplan is echter erg weinig aandacht besteed aan de look-and-feel van de website en hoe deze wordt opgebouwd. Aangezien de investering hiervoor nodig is, had ze er meer aandacht aan moeten besteden. Een goed plan, maar het moet op bepaalde punten meer toegespitst worden.