Dit nieuws op je iPhone of iPad? Download NLinBusiness en krijg het beste van Sprout, Management Team, Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en IEX.nl.
1. Dopper goes USA
Merijn Everaarts opent op vrijdag 22 maart in San Francisco de tweede ‘ambassade’ voor Dopper, de duurzame waterfles waarmee hij iets wil doen aan plastic zwerfafval door het gebruik van kraanwater te stimuleren. Inmiddels heeft Dopper zelfs CNN gehaald met zijn komst naar de States. Tien procent van de omzet van Dopper wordt geïnvesteerd in water- en afvaleducatie in westerse landen en in waterprojecten in Nepal. Die omzet ligt inmiddels boven het miljoen en Everaarts stopt niet voordat hij de wereld heeft veroverd met zijn fles: in 2016 wil Dopper acht ambassades hebben gevestigd op vier continenten. Sinds deze maand heeft de blauwe plastic fles overigens ook een RVS broertje.
2. Jonge ondernemer is ‘radicale vernieuwer’
Patrique Zaman (26), die al sinds zijn eigen studie aan de weg timmert met zijn bedrijf Studentdocent, is door tijdschrift VN uitgeroepen tot Radicale Vernieuwer. Hij krijgt de award voor zijn project #Geenschool. Patrique vindt het onderwijs in Nederland maar ingekakt en conservatief. Met #Geenschool wil hij daarom meer innovatie en beter onderwijs op scholen voor elkaar krijgen. Hij heeft honderden vrijwilligers achter zich, die een week lang ‘ingedutte’ scholen op hun kop zetten. De leerlingen krijgen coaching, digitaal onderwijs en interessante gastdocenten. Bedrijven als Apple, Microsoft en Philips heeft Patrique ook al weten te strikken. Dit jaar wil Zaman met #Geenschool ook de hogescholen en universiteiten langs.
3. Digidentity wil zichzelf verkopen
Digidentity, maker van digitale paspoorten à la DigID, wil zichzelf verkopen aan het Amerikaans beursgenoteerde Solera. Dat zegt het Haagse softwarebedrijf tegen Sprout. Digidentity sleepte in november een miljoenenorder binnen voor het maken van de Britste DigiD. Naar eigen zeggen kan dit de omzet – nu zo’n drie miljoen – de komende jaren vertienvoudigen. De mega-order heeft wel gezorgd voor een achtbaanrit waarin de groeistrategie op de schop moest. Oprichters Marcel Wendt en Carel Mackenback hebben mede daarom voor het einde van de zomer al hun exit te pakken: ze zijn in gesprek met hun minderheidsaandeelhouder Solera over een volledige overname. In 2010 verkochten de ondernemers, die het bedrijf in 2008 begonnen, al een belang van 49 procent aan de Amerikanen, voor 1,9 miljoen euro. Wendt wil als ceo aanblijven en na de verkoop sneller in het buitenland uitbreiden: “We hebben raak geschoten, we wisten dat de behoefte voor onze dienst er was, maar niet op zo’n grote schaal.” Lees de reportage.
4. Ook Amazon wil Spotify kapot maken
Net als Google wil ook Amazon een eigen online streaming muziekdienst beginnen. Het is aan het onderhandelen met de muziekindustrie om een concurrent te worden voor onder meer Spotify. Dat melden anonieme bronnen aan techsite The Verge. De plannen van Amazon lijken een wapenwedloop in te luiden in de streaming muziek. Behalve de succesvolle diensten Spotify en Pandora maakt ook Google plannen en zou Apple (eindelijk) iTunes willen opengooien voor het online beluisteren voor een vast bedrag per maand. Amazon heeft als grootste cloudaanbieder ter wereld de infrastructuur voor een online muziekdienst al in huis: online opslagplaatsen en een online muziekspeler.
5. Zzp’ers geven FNV de vinger
Een groep ondernemers onder aanvoering van ZZP Netwerk Nederland opent de aanval op ‘vakbonden die zich voordoen als zzp-belangenbehartigers’. De zelfstandigen hebben een ‘Expertisecentrum Zelfstandig Ondernemerschap’ opgericht. Dat is een tegenhanger van een gelijknamig instituut waar FNV Zelfstandigen aan timmert, samen met ZZP Nederland en Platform Zelfstandige Ondernemers (PZO). Jerrey Helmers van ZZP Netwerk zegt tegen Nuzakelijk dat dat het afgelopen moet zijn met “vakbonden die willen bepalen wat ondernemerschap inhoudt”. Volgens Helmers gaat ‘zijn’ expertisecentrum ruimte bieden aan succesondernemers die samen met wetenschappers “gevraagd en ongevraagd adviezen uitbrengen aan de overheid over de begrippen ondernemen en ondernemerschap. Het Expertisecentrum kan worden gezien als de Raad van Advies van de BV Nederland.”
6. Sprout Challenger in Red Herring Europe
Sprout Challenger Drukwerkdeal is doorgedrongen tot de Red Herring 100 Europe, de lijst van meest innovatieve techbedrijven van Europa. Techmagazine Red Herring nomineerde dit keer maar liefst zestien Nederlandse bedrijven voor een award. Daaronder relatief oudgedienden als Marktplaats-alternatief 2dehands, productvergelijker Beslist.nl en biotechbedrijf to-BBB, maar ook cloud broker Greenclouds, het mobieleadvertentiebedrijf MADS van Ashu Mathura en het Haagse Gramble, dat nog in beta is met een sociaal gameplatform. Lees hier hoe Marco Aarnink de afgelopen jaren in ijltempo de markt voor online drukwerk veroverde met Drukwerkdeal, en bekijk hier de hele Challenger 50 van 2012.
7. En dan dit: vette bonus bij Porsche
Goed gedaan, Jungs! Sportwagenbouwer Porsche geeft al zijn 13.500 werknemers een vette bonus omdat de zaak in 2012 heeft gedraaid als een dolle: de omzet steeg met een kwart – alsof er buiten geen crisis woedt. Natuurlijk zit er wat meer in het envelopje voor de topbazen, maar nog altijd komt het extraatje uit op gemiddeld 8111 euro per man of vrouw. Een kniesoor die dan moppert dat je daarvoor net een setje koplampen koopt voor je Panamera, nadat die voor de zoveelste keer weer eens gejat zijn door een ondernemer van het andere soort.
Tot zover de Sprout update van donderdag 21 maart. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.
Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de nieuwsupdate van Sprout, plus inspirerende verhalen, tips & tricks, expertblogs en columns.