Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Crowdfunding krabbelt uit het corona-dal – en helpt ondernemers overleven

Door de coronacrisis is ook crowdfunding ingestort, maar de alternatieve financiering lijkt toch snel uit het dal te krabbelen. De totaal bij de crowd opgehaalde funding lag in mei nog wel 38 procent onder het niveau van dezelfde maand in 2019, maar een campagne voor een Amsterdamse wijnmakerij liep eind mei zonder problemen vol.

Dat blijkt uit een overzicht van Crowdfundingcijfers.nl, dat de investeringen via Geldvoorelkaar, Crowdaboutnow en de tientallen andere platforms op de voet volgt. ‘Door de coronacrisis wordt minder met crowdfunding gefinancierd. In april 2020 werd via platforms voor bedrijfsfinanciering in totaal 7,7 miljoen gecrowdfund, 60 procent minder dan de 19,4 miljoen van het jaar ervoor. In mei was het verschil met een jaar eerder 38 procent: 16,9 miljoen haalden de crowdfunders uit de markt, vergeleken met 27,4 miljoen in dezelfde maand van 2019.

‘Het vertrouwen in de toekomst lijkt bij ondernemers en investeerders weer toe te nemen’, aldus de website, die overigens ook MKB-platforms als NPEX en NlInvesteert onder crowdfunding rekent. Uit het overzicht van alle plaforms blijkt dat NLInvesteert (5,7 miljoen), October (3 miljoen) en Collin Crowdfund (2,6 miljoen) in mei de beste zaken hebben gedaan.

Chateau Amsterdam

Een mooi voorbeeld van campagnes die ook nu nog prima slagen is die van Chateau Amsterdam op Oneplanetcrowd. Met ‘het eerste stadswijnhuis van Nederland’ maken vader en zoon Harrewijn niet alleen Amsterdamse wijnen, ze gooien ook hun wijnmakerij annex proeflokaal annex co-working space in Amsterdam-Noord weer open per 1 juni. In de laatste week van mei haalden ze in 5 uur tijd 2 ton op voor uitbreiding van hun city winery. ‘Sinds de lockdown groeit de online verkoop sterk en verkopen we gemiddeld 1-2 dozen per dag.’

Volgens Crowdfundingcijfers kan de crowd ondernemers door de coronacrisis helpen, en het geeft daarbij een paar aardige suggesties en voorbeelden:

1. Overbruggingsfinanciering

Een betrokken community van investeerders is er in goede en in slechte tijden. De Nijmeegse sportclub The Kettlebell Club heeft de deuren moeten sluiten en vroeg haar klanten via CrowdAboutNow om #SAMENSTERK te staan en bij te dragen aan een ronde overbruggingsfinanciering. Investeerders konden naast een lening met rente ook kiezen voor een shirt of personal trainingen als tegenprestatie.

2. Voorverkoop, doneren en tegoed

Veel ondernemers bieden hun klanten in deze tijd de gelegenheid om alvast een aankoop te doen waar ze straks van kunnen genieten. Voorverkoop – maar ook donatie campagnes – kunnen in deze tijd ontzettend goed werken. En er zijn zowaar speciale platforms ontstaan om dat te faciliteren: via Dineren is Doneren kun je een donatie doen aan een restaurant. Of wat dacht je van Bloemetje voor de Zorg, dat zorgverleners in het zonnetje zet en tegelijkertijd de sierteelt ondersteunt? En ook het vermelden waard: Zorg voor taart.

3. Bijdragen aan de bestrijding van het virus

Crowdfunding wordt ook ingezet om geweldige projecten te realiseren die een bijdrage leveren aan de bestrijding van (de gevolgen van) het virus. Project Open Air NL haalde via Oneplanetcrowd dankzij bijdragen van 629 donateurs 86.410 euro op voor de productie van open-source medische apparatuur.

4. Kansen voor nieuwe producten

Je kunt als ondernemer natuurlijk ook inspelen op de kansen die de coronacrisis met zich meebrengt. Wat dacht je van een hip en herbruikbaar siliconen mondkapje dat iedereen zelf thuis kan steriliseren? De Kickstarter campagne ging door het dak en haalde 266.500 euro op bij 3.855 mensen. Via Indiegogo gaat de campagne verder.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. Doe het online of op afstand

Niet alles kan online of op afstand, maar wel veel! Via voordekunst haalde de De Digitale Meezing-Matthäus dankzij 418 donaties 16.439 euro op. Enthousiaste zangers uit het hele land konden zich aanmelden en zichzelf opnemen, waarna een geluidstechnicus alle opnamen combineerde tot een monumentale Matthäus Passion die op Goede Vrijdag te beluisteren was.

6. Bijdragen kan ook op andere manieren

GoodUp, het bedrijf achter de techniek van crowdfunding platforms 1%Club en Voor je Buurt heeft een speciaal actieplatform ontwikkeld om hulpvraag en -aanbod bij elkaar te brengen. Op Corona Community Care Platform zijn inmiddels tientallen initiatieven te vinden.