De Nederlandse economie is in het derde kwartaal met 1,1 procent gekrompen. De grootste oorzaak is volgens NRC Handelsblad te wijten aan de malaise in de woning- en bouwmarkt. Over de afgelopen drie jaar daalde de gemiddelde huizenprijs met 48.000 euro. Het aantal huizen dat verkocht werd, daalde met 67 procent. In de bouwsector gingen 41.000 banen verloren. Wat het NRC aanhaalt zijn niet de oorzaken, maar slechts de gevolgen van een ander, veel groter, probleem.
De verhouding tussen vraag en aanbod is in Nederland compleet zoek. Banken laten ondernemers met een financieringsbehoefte in de steek terwijl ze miljoenen aan leningen uitkeren ten behoeven van vastgoedontwikkeling. Het resultaat is een gigantisch overschot aan lege kantoorpanden in de Randstad. In de eerste helft van dit jaar bestond dit overschot uit 7,62 miljoen vierkante meter. Dat is dus kantoorruimte die gevuld had kunnen worden met bedrijven als ze (groei)financiering hadden gekregen.
Malaise in de woning- en bouwmarkt als zwarte piet
Hetzelfde geldt voor de particuliere huizenmarkt. Je maakt mij niet wijs dat een daling van 67 procent in verkoop een reflectie is van de daadwerkelijke vraag. De vraag is er, maar omdat steeds minder mensen een hypotheek krijgen, wordt deze niet omgezet in verkoop. Ondertussen gebruiken de banken de tegenvallende resultaten in de woningmarkt om nog meer op de kredietrem te trappen en duizenden mensen te ontslaan.
De oorzaak ligt dus niet bij de malaise in de woning- en bouwmarkt. Hij ligt bij ‘de tussenpersoon’ die een verstoring teweegbrengt tussen vraag en aanbod. Als de financiële sector niet naar behoren functioneert, dan raakt dat iedereen. Van jouw onderneming tot de sigarenboer op de hoek. Wat moet er gebeuren om onze economie weer op gang te brengen?
Banken moeten niet ontslaan, maar juist aannemen. Denk dan aan accountmanagers van de oude stempel. Het type bankier dat ondernemers bij voor- en achternaam kent en gevoel heeft bij de lokale markt. Vandaag wordt er gekeken naar winst, bedrijfsplan en eventueel de ondernemer. Ooit ging dat precies andersom. Ondernemers met een goed plan kregen toen financiering om te kunnen groeien.
Crowdfunding biedt alternatief
De kans dat banken hun angstgedreven en op cijfers gebaseerde beleid veranderen is nihil. We zullen het dus zelf moeten doen. Crowdfunding biedt hier een realistisch alternatief. Investeerders oftewel believers worden de accountmanagers van de toekomst. Niet alleen helpen ze je met je financiering, ze helpen je ook met strategische vraagstukken, feedback op je nieuwe site en promotie van je nieuwe product. De accountmanager van de toekomst heeft financieel profijt bij jouw succes en belangrijker nog, beleeft plezier bij het inzetten van zijn of haar kennis om jouw bedrijf te helpen groeien.
Beetje idealistisch? Misschien, maar de realiteit begint er aardig op te lijken. In 2011 waren er een miljoen succesvolle crowdfundingcampagnes die gezamenlijk anderhalf miljard dollar aan financiering teweeg brachten. Duizenden Nederlanders kochten samen in vier maanden tijd twee gloednieuwe windmolens via De Windcentrale. Zonder tussenkomst van energiebedrijf, bank of projectontwikkelaar. Zij kunnen nu hun eigen energie opwekken. Zestien jaar lang gratis energie uit hun winddeel via Greenchoice. Een krimpende economie is, met de hoeveelheid kennis en spaargeld die wij in ons land tot onze beschikking hebben, helemaal niet nodig. Laat die banken maar janken. Ruimen wij zelf de rommel wel op.