Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

FedEx wil TNT kopen

AMSTERDAM (ANP) - De Amerikaanse pakketbezorger FedEx wil zijn Nederlandse rivaal TNT kopen. Dat bevestigden de bedrijven dinsdag in een gezamenlijke persverklaring.

FedEx biedt 8 euro per aandeel op het koeriersbedrijf. Dat geeft de transactie een waarde van 4,4 miljard euro en biedt een premie van 33 procent op de slotkoers van het aandeel TNT op 2 april. De deal wordt gesteund door de raad van bestuur en de raad van commissarissen van TNT. Ook grootaandeelhouder PostNL, dat bijna 15 procent van de aandelen in handen heeft, is voorstander van het plan.

De twee partijen laten specifiek weten dat er ,,een grote kans” is dat de transactie slaagt. Een mogelijke overname van TNT komt meer dan twee jaar nadat concurrent UPS zijn poging het Nederlandse bedrijf in te lijven introk, toen de Europese Commissie een deal blokkeerde. Als FedEx TNT in formeel in handen krijgt, versterkt het onder meer zijn lucht- en grondnetwerk in Europa.

De overname wordt naar verwachting in de eerste helft van 2016 afgerond. FedEx en TNT zijn overeengekomen dat bestaande arbeidsvoorwaarden worden gerespecteerd en er zal worden samengewerkt om ,,significante ontslagen” te voorkomen. Het Europese regionale hoofdkantoor van de gecombineerde bedrijven komt in Amsterdam/Hoofddorp. De locatie van TNT in het Belgische Luik wordt gehandhaafd. De luchtvaartoperaties van TNT worden verkocht.

Een uitbreiding van de activiteiten in Europa is een van de speerpunten van de strategie die door topman Fred Smith van FedEx is ingezet. Voor TNT, onder meer concurrent van DHL, zou het een sluitstuk zijn na een lastige periode sinds het geblokkeerde bod van UPS in januari 2013.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het bedrijf wilde zich na die mislukte deal zelfstandig richten op zijn sterke Europese netwerk en verkocht diverse activiteiten, waaronder het binnenlandse netwerk in China en zijn Nederlandse tak TNT Fashion. Die verkopen moesten ook helpen de financiën te versterken. TNT leed de de afgelopen vier jaar verlies.