Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

eFaqt breidt internationaal uit

Met de online studietool van eFaqt kunnen studenten sneller leren en betere resultaten halen. Christiaan Henny wist er in twee jaar tijd 35.000 gebruikers mee binnen te halen. Nu bouwt hij eFaqt uit naar Brazilië en België. Hij vertelt erover bij 7 Ditches TV.

eFaqt ontstond vanuit Henny’s persoonlijke leerproblemen. ‘Niemand had me ooit uitgelegd hoe je moet leren. Je komt thuis van school, slaat je boek open en doet maar wat. Dat is eigenlijk heel raar’, legt hij uit. Het resultaat: bijles, blijven zitten, van school wisselen. ‘Toen ik op de universiteit weer faalde en twee jaar achtereen te weinig punten haalde, ging ik noodgedwongen naar een studiecoach. Daar leerde ik het eindelijk wel.’

Hij is niet de enige met dit probleem, weet Henny uit onderzoek. ‘Veel scholieren en studenten hebben moeite met leren. Hun concentratie is laag, ze schrijven de verkeerde dingen op, herhalen niet en houden geen pauzes. Negentig procent van de studenten weet niet eens hoe het boek heet dat ze lezen.’ In eFaqt verwerkte hij alle leertrucjes in een soort digitaal schriftje, dat gebruikt wordt bij het leren. Het neemt in feite een stuk discipline over: pauzes inplannen, herhalingen doen, aantekeningen maken. Henny won er vorig jaar nog de Loey Starters Award mee.

Viraal

eFaqt startte binnen bedrijven die het in hun interne opleidingen gebruiken, zoals Sanoma en SNS Bank, maar sinds vorig jaar is het ook toegankelijk voor consumenten: middelbare scholieren, studenten en kinderen vanaf groep 6. Strategie: viraal groeien. ‘We verkopen wel aan scholen, maar dat is niet onze strategie. Als we voldoende exposure hebben, pakken scholen het vanzelf op.’ Dat resulteerde in 35.000 gebruikers, plus een paar duizend gebruikers binnen bedrijven.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nu kijkt Henny verder. Met een cto en team van programmeurs in Riga – die samenwerking gaat beter dan met de Aziaten waarmee hij eerder werkte – wordt onderzocht welke side products ze kunnen ontwikkelen en welke mogelijkheden er zijn om de grote hoeveelheid data die ze verzamelen op een andere manier aan te bieden aan studenten. Daarnaast is een start gemaakt met de internationale uitrol. Het bedrijf is actief in Brazilië en België, en doet onderzoek in een reeks andere landen. ‘Aan de hand van de uitkomsten gaan we geld ophalen om verder op te schalen, of eerst nog een tijdje doorgaan met onderzoek.’ Op dit moment heeft het bedrijf geen geld nodig – het heeft al een aantal investeerders aan boord en een innovatief borgstellingskrediet – maar voor een eventuele uitrol naar een aantal landen tegelijk, zal meer geld nodig zijn.

Bekijk hieronder het hele interview met Christiaan Henny op 7 Ditches TV