Altijd mooi om Sprout Challengers te zien stralen op andere podia. En wat voor een: de Entrepreneur of the Year -awards die de consultants van EY elk jaar toekennen, krijg je als ondernemer – gevestigd of opkomend – niet zomaar: de genomineerden worden uitgebreid doorgelicht en gegrilld door een capabele jury.
De 3 kanshebbers op de hoofdtitel zijn dit jaar Jeroen van Glabbeek, die met CM.com (voorheen CM groep) binnenkort naar de beurs gaat, Atilay Uslu, mister Corendon, Siert Wijnia, oprichter van Neêrlands 3D-printboegbeeld Ultimaker en John Celie, die met Groenland groot is in bloemen en planten voor de retail.
De 4 opkomende ondernemers die in de race zijn voor de titel Emerging Entrepreneur of the Year stonden stuk voor stuk eerder in de Sprout Challenger50. We stellen de finalisten graag nog even aan je voor, inclusief het oordeel van EY over hun ondernemerschap.
Paul Eggink | Temper
EY: “Paul Eggink is een doortastende ondernemer bij wie het ondernemerschap er al vroeg in zat. Al op zijn twaalfde runde hij een supermarktbezorgservice rondrijdend op zijn skelter. Met zijn bedrijf Temper geeft hij FreeFlexers een online platform waar zij freelance retail- en horecawerk kunnen vinden. Hij biedt mensen de vrijheid om zelf te bepalen waar, wanneer en tegen welk tarief ze willen werken. Eind 2017 kreeg Paul een hersenontsteking, waardoor hij werd gedwongen om drie maanden lang al het werk uit handen te geven. Zijn team pakte dit fantastisch op en hij realiseerde zich dat hij niet alles zelf hoeft te doen. Paul zag dat je veel harder gaat als je succes superscherp definieert en anderen laat floreren door vrijheid en verantwoordelijkheid te geven. Dit inzicht is bepalend voor het succes van Temper. Het bedrijf ontwikkelt zich razendsnel en zijn droom om de arbeidsmarkt wereldwijd te veranderen, wordt stap voor stap werkelijkheid.”
Lees ook: Zo breekt Temper de krappe markt voor horeca-personeel open
Femke Furnée | FEST
EY: “Ondernemen zit Femke Furnée in het bloed. Op 15-jarige leeftijd kocht Femke al kleine producten zoals horloges in vanuit China die ze vervolgens via Marktplaats doorverkocht. FEST is ontstaan vanuit Femke’s eigen gemis naar betaalbaar design. Tijdens het inrichten van haar eerste eigen woning kon zij nergens mooie, betaalbare meubels vinden. Met FEST sprong zij in het gat tussen massale meubelgiganten en dure designmerken. Femke is er de persoon niet naar om bij de pakken neer te gaan zitten wanneer iets anders loopt dan gepland. Een moeilijk moment voor Femke was toen zij in 2015 na 1,5 jaar de samenwerking met haar broer en tevens businesspartner beëindigde. Zij bleken niet complementair aan elkaar. Gelukkig staat Femke nog steeds op goede voet met haar broer, zonder hem was zij FEST nooit gestart. Door de jaren heen heeft Femke leren vertrouwen op haar intuïtie. Ze luistert naar haar gevoel waardoor zij het beste in haar ondernemerschap naar boven haalt.”
Lees ook: Hoe Femke Furnee de meubelmarkt vernieuwt met Fest Amsterdam
Teun Kraaij | BuyBay
EY: “Teun Kraaij is een oplossingsgerichte ondernemer met een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Met BuyBay wil hij verspilling tegengaan door retourstromen van e-commercebedrijven effectief af te handelen. BuyBay werkt met een sterke, zelfontwikkelde IT-gedreven oplossing die op basis van algoritmes zorgt voor een soepele redistributie van retourproducten met een optimaal rendement voor partners. Een cruciaal moment voor BuyBay was toen haar grootste klant besloot om een aanbesteding uit te schrijven voor de retourstromen. Het was erop of eronder voor BuyBay. BuyBay won de aanbesteding en vond zichzelf opnieuw uit, een BuyBay 2.0, aldus Teun. Sindsdien groeit de onderneming hard en heeft een grote ambitie: dé retouroplossing worden voor Europa.”
Lees ook: Challenger50: BuyBay boort de markt aan van teruggestuurde producten
Daan van Renselaar | Stella Fietsen
EY: “Daan van Renselaar is een jonge, enthousiaste ondernemer die op 22-jarige leeftijd afreisde naar China op zoek naar goede, betaalbare e-bikes om zelf te gaan verkopen. De e-bike had toen nog een stoffig imago, maar Daan wilde dit graag veranderen. Daan begon klein vanuit de schuur van zijn ouders in Nunspeet, maar toen hier al snel 25 man aan personeel rondliep, werd het tijd voor een eigen bedrijfspand. Inmiddels is Stella, krap 10 jaar later, de Nederlandse marktleider in e-bikes en Europa lonkt. De ambitie? Over 15 jaar Europees marktleider. Daan kijkt liever vooruit, maar als hij iets anders had kunnen doen, dan was het in een vroeger stadium een zwaardere CFO naast zichzelf neerzetten. Als ‘de hele tent soepel draait’ is Daan op zijn gelukkigst. Bij Stella waait er al 8 jaar een startupwind die een goede werksfeer met zich meebrengt. En daar is hij zuinig op.”
Lees ook: Challenger50 van 2017: Stella Fietsen