‘Ik heb geen echte businessdromen meer, alleen maar persoonlijke dromen’, vertelde Duncan Stutterheim vorige week aan een groep jonge ondernemers tijdens de 25 onder de 25-verkiezing van Sprout. Stutterheim verkocht onlangs het grootste deel van zijn aandelen aan de Amerikaanse concertorganisator SFX. Samen met het grote mediabedrijf gaat ID&T binnenkort naar de Nasdaq. Niet gek, als je bedenkt dat het allemaal begon met gabberfeesten in de Hollandse polder. In iets meer dan 20 jaar tijd is ID&T uitgegroeid tot een internationaal kwaliteitsmerk op gebied van dance-feesten. Om daar te komen heeft de ondernemer wel grote hobbels moeten nemen.
Wie is Duncan Stutterheim? Bekijk zijn ondernemersprofiel
Dit zijn de 5 dingen die Stutterheim heeft geleerd:
1. Laat geluk een rol spelen
Zorg voor een cultuur in je bedrijf waarin dingen bij toeval kunnen onstaan om ze vervolgens tot killer-concept te kunnen uitwerken. In 1992 brak ID&T door met The Final Exam/Thunderdome. Waar housefeesten zich tot dan toe vooral in clubs afspeelden of op veldjes en in tunnels langs de snelweg, was dit het eerste grote feest op nationale schaal. In eerste instantie keken Stutterheim en medeoprichters Irfan van Ewijk en Theo Lelie, Amsterdam-minded als ze waren, natuurlijk vooral naar 020 voor de locatie. Ze moesten echter uitwijken naar de veel centraler Jaarbeurs in Utrecht. ‘Dat bleek een schot in de roos’, zegt Stutterheim. Hierdoor realiseerden de ondernemers zich dat ze buiten de grenzen van Amsterdam moesten kijken, wilden ze hun feesten ‘mainstream’ maken. Thialf in Heerenveen, de Brabanthallen in Den Bosch en de Martinihal in Groningen; ze exporteerden hun gabbermuziek naar allerlei plekken in Nederland. Een ander voorbeeld: Sensation White en Black gaven ID&T na een aantal moeilijke jaren begin 2000 een nieuw leven. ‘Ook dat concept is bij toeval ontstaan’, zegt de ondernemer. Als ode aan zijn overleden broer Miles kozen ze ervoor een keer in het wit gekleed te gaan. Vervolgens rolde uit dat feest een van de meest succesvolle exportproducten van het bedrijf.
2. Kom op voor je rechten
De destijds jonge ondernemers mochten dan wel van een feestje houden, het maakte ze er niet minder scherp op. Een van de eerste dingen die Stutterheim deed was het vastleggen van het merk Thunderdome. En dat kwam heel goed uit toen Arcade Records, een gigant in de platenindustrie, house-cd’s wilde uitbrengen onder die inmiddels populaire naam. ‘Eigenwijze jochies als we waren, sloegen we terug.’ Na wat juridisch armpje drukken rolde er een lucratieve samenwerkingsdeal uit, waar de ondernemers 3 miljoen gulden aan overhielden. ‘Denk altijd goed na over je rechten.’
3. Denk altijd vooruit
ID&T mag wel een beetje geluk gehad hebben, maar leerde ook dat je tegelijkertijd wel met je lange termijnstrategie bezig moet zijn. Want: de jonge gabbers werden ouder en vormden gezinnen, en ook werd ‘gabber’ eind jaren 90 meer een karikatuur. ‘De hype die ons succesvol maakte was voorbij, we waren ons te lang te weinig bewust van de beperkte houdbaarheid.’ De melkkoe die ID&T was, veranderde ineens in een bedrijf waarvan de core business niet meer zo winstgevend was. ‘Onze les was dat je op tijd moet vernieuwen en dat je niet meer afhankelijk moet zijn van een product, in ons geval feesten voor jongeren’.
4. Denk niet dat je alles (zelf) kan
Een klassieke les: specialiseer je in 1 ding, doe dat heel goed en ga ermee de wereldmarkt op. ID&T heeft zijn draai inmiddels gevonden: het organiseren van dance-events. Het moest daarvoor wel eerst twee keer langs de rand van de afgrond scheren. ‘Het woord focus zat er bij ons nooit zo in.’ Op het hoogtepunt van het Thunderdome-succes in de jaren 90 was ID&T een halve retailer – petjes, tassen en posters- en platenlabel geworden. In 2003/2004 moest het een pijnlijke reorganisatie doorvoeren om te overleven. De oorzaak: een piepklein radiostation. Het idee: de eigen muziek pluggen op een nationaal radiostation. ‘We dachten gewoon: gaaf, dat moeten we doen’. De dance-ondernemers overschatten zichzelf. ‘We hadden geen goed idee van de bestaande markt en we sloegen een partnership dat ons had kunnen helpen, af’. Slam FM sloeg niet aan, de grote adverteerders bleven weg, en ook voorzagen Stutterheim c.s. niet hoe duur een ploeg dj’s is die 24 uur een station in de lucht moet houden. In plaats van een ID&T-promotiekanaal werd de radiozender een bleeder. ‘Je zit in een trip en denkt dat je alles kan.’
5. Geef geen (persoonlijke) garanties als je niet zeker bent van de inkomsten
Nog een pijnlijke les uit de Slam-episode. Voor jonge ondernemers is je weg naar de top bluffen heel goed, maar: ‘Geef nooit zomaar garanties af’. Bij de frequentieveiling in 2003 gaf ID&T garanties af terwijl totaal onbekend was welke inkomsten het radiostation kon genereren. Maar de heren hadden zich wel persoonlijk garant gesteld bij de bank om het project te financieren. Terwijl de radiozender een kleine 230.000 euro verlies leed per maand, zaten ze vast aan licentiebetalingen van 2 miljoen euro per jaar. ‘Toen had ik naar mijn vader moeten luisteren. Die zei nog: waar begin je aan?’
Shell-toren
Wil je weten waar de ondernemer zich nu mee bezig houdt? Lees over zijn plan de Shell-toren in Amsterdam-Noord om te bouwen tot creatieve hub.