Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze Twentse ondernemer verovert Amerika met haar (bijna) onverwelkbare rozen

De Twentse ondernemer Michelle-Fleur Rijsman (26) van Startup van de Week Oh Lá Lá Roses vond een methode om rozen een jaar lang mooi te houden. Haar rozen blijken met name populair in de Verenigde Staten. ‘Daar geven ze gemakkelijker geld uit, merk ik.

Wat is Oh Lá Lá Roses?

Rozen verwelken, maar bij Oh Lá Lá Roses weten ze dat verbluffend lang uit te stellen. Deze startup uit Twente levert rozen die volgens het bedrijf maar liefst een jaar lang hun pracht behouden, en dat zonder enige vorm van verzorging nodig te hebben. Oh Lá Lá Roses biedt de rozen via diens webshop aan in luxe dozen van gerecyclede suede. Ze zijn bedoeld om cadeau te doen aan vrienden, familie of zakenrelaties.

Het bedrijf haalt de rozen uit Equador en Kenia, waar ze volgens het bedrijf op het hoogtepunt van hun bloeicyclus worden geplukt. Vervolgens belanden de bloemen in een waxbad, waarbij, zo verzekert ondernemer Michelle-Fleur Rijsman, geen chemicaliën gebruikt worden. Doordat de natuurlijke sappen in de roos vervangen worden door glycerine, water en kleurstof, stabiliseert het groeiproces, legt Rijsman uit. Ze stelt dat haar rozen een jaar lang hun geur behouden, zonder dat zij de rozen daarvoor nog extra bewerkt.

Wie zit erachter?

Michelle-Fleur Rijsman richtte Oh Lá Lá Roses alleen op in 2017. Rijsman komt uit de omgeving van Almelo en studeerde in Arnhem communicatie- en multimediadesign. Tijdens haar opleiding kreeg ze les in zowel marketing, design als het bouwen van websites. Zodoende bouwde ze de website voor Oh Lá Lá Roses zelf, tijdens haar studieperiode. Inmiddels is ze afgestudeerd en is Oh Lá Lá Roses een serieus bedrijf met vijf werknemers (5 fte).

Hoe kwam ze op het idee voor deze – lange tijd – onverwelkbare rozen? ‘Mensen geven elkaar altijd bloemen en rozen zijn de klassiekers onder de bloemen. Ze verwelken echter altijd al na anderhalve week, waarna de herinnering van het geven snel wegebt. Ik wilde iets creëren waardoor de herinnering langer blijft bestaan.’

Wie zitten erop te wachten?

oh la la rosesRijsman stelt zich niet op een specifieke doelgroep te richten, maar geeft toe dat haar producten zich bevinden in het hoogsegment. Ter illustratie: een box met vier rozen krijg je vanaf 105 euro, eentje van 28 rozen kost 315 euro en voor een box met 114 rozen tik je 1.200 euro af. Om haar innovatie ook voor de minder vermogenden bereikbaar te houden, biedt Rijsman sinds kort ook een ‘lipstick-formaat’ aan met één roos, voor 20 euro.

Oh Lá Lá Roses kan naast particulieren ook bedrijven tot de klantenkring rekenen. Zo levert Rijsman wereldwijd aan restaurants en hotels, zoals het Plaza Hotel in New York City. Haar klanten zitten wereldwijd, stelt Rijsman. Nadat de Amerikaanse MTV-realityster Catelynn Baltierra over de Twentse startup berichtte, sloeg de vonk ook over in de Verenigde staten. Sindsdien haalt Rijsman een substantieel deel van haar omzet uit de VS. ‘Ze geven daar veel makkelijker geld uit dan in Nederland, merk ik.’

Hoever is Oh Lá Lá Roses?

Het bedrijf verkoopt zijn rozen nu alleen nog online, maar een bricks-and-mortar-locatie is ook in de planning. Rijsman stelt in onderhandeling te zijn over het openen van een boetiek in Zuid-Europa. ‘We zijn in contact met een potentiële inkoper. Het doel is om de deuren te openen in de lente of zomer van 2021.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat is het businessmodel?

Het verdienmodel van Oh Lá Lá Roses is eigenlijk heel simpel: online verkoop, zowel gericht op consumenten als zakelijke klanten. Voor de zogeheten b2b-markt levert Rijsman haar producten gewoon op offerte- en factuurbasis. Aan een abonnementsmodel of een b2b-portal doet ze niet. Deze opzet levert Oh Lá Lá Roses naar eigen zeggen een winstgevend model op. Over haar huidige omzetcijfers doet Rijsman geen uitspraken, maar de groei zit er volgens haar goed in.

Nog geld nodig?

Rijsman heeft geen investeerders aan boord en als het aan haar ligt, blijft dat zo. ‘We draaien ook goed zónder investeerders’, zegt de ondernemer, die – voor de goede orde – 100 procent van de aandelen in eigen handen heeft. ‘We zijn onafhankelijk. Op dit moment gaat dat ons prima af en dit willen we zo houden.’