Wat is dit een gave pitch (zie de video hierboven) van deze startup uit Berlijn. In de vijf jaar dat ik pitchcoach ben, heb ik nog nooit zoiets gezien. Investeerders zullen zich Polyjamer gegarandeerd herinneren. (‘We’re full of good ideas and the right energy, don’t even get me started on our exit strategy.’)
Oprichter Baruch Hinkis heeft goed nagedacht over hoe hij zich kan onderscheiden, met een duidelijke link naar zijn product, muziek-app Polyjamer.
1. Dit kun je van hem leren
In pitches voor investeerders moet veel informatie terugkomen. Je moet onder andere goed uitleggen welk probleem je oplost en wat jouw oplossing uniek maakt, maar ook de achtergrond van je teamleden toelichten.
Het is erg knap hoe Baruch Hinkis verschillende elementen die thuis horen in een investeerderspitch laat terugkomen in zijn rap. Op een muzikale manier verwerkt hij een productdemo in zijn pitch en laat hij tegelijkertijd zien hoe gebruiksvriendelijk de app is.
Iedere investeerder wil weten welke personen er betrokken zijn bij de startup: “Eerst de vent, dan de tent.” Vaak is het een saai moment in de pitch wanneer startups vertellen wat de achtergrond van hun teamleden is, maar Baruch Hinkis pikt van ieder teamlid alleen de belangrijkste prestaties eruit. Hierdoor onthoud je het beter en blijft de ‘flow’ in de pitch.
Overigens vraag ik me wel af wat er met het eerste bedrijf van de CFO is gebeurd na de investering van 100 miljoen dollar. Wellicht heeft zij een nog mooiere prestatie behaald dan alleen het ophalen van het geld.
Bekijk ook de vorige aflevering: Dit kun je leren van de pitch van Rick van Geloven (Belieff)
2. Wat zou Gad kunnen verbeteren?
Polyjamer is niet de enige app waarmee je muziek kunt componeren. Na deze pitch is het mij nog niet geheel duidelijk wat hen onderscheidt. In zijn pitch heeft Gad het over gebruiksvriendelijkheid, ofwel usability. Hij zou één zin toe kunnen voegen over wat er dan precies uniek of vooruitstrevend is.
In iedere investeerderspitch wordt ook aandacht besteed aan ‘tractie’. Hierin vertel je wat je tot op heden al hebt bereikt. Daar vallen verschillende zaken onder zoals: “Hoeveel gebruikers of betalende klanten heb je? Heb je al interessante partnerships gesloten? Wat is je omzet?”. Als je mooie eerste stappen laat zien, dan kun je zonder of blikken of blozen vragen om die 150.000 euro om op te schalen. Echter, na deze pitch heb ik nog geen idee in welk stadium van de ontwikkeling Polyjamer zich bevindt.
Markt
Ook zou de markt duidelijker gedefinieerd kunnen worden. De rappende ondernemer geeft aan dat 75% van de mensen graag een muziekinstrument zou willen spelen, maar hier om verschillende redenen niet aan toe komt. Is dit hun doelgroep of kan hij dat nog verder specificeren? Als je een grote markt voor ogen hebt, benoem dan eerst je belangrijkste doelgroep. Gevolgd door de groepen die je daarna gaat benaderen.
Om in rap-sferen te blijven:
“De eerste doelgroep hebben we al in het zicht. Al 50.000 jongeren tussen de 18 en 23 jaar zijn voor Polyjamer gezwicht. Daarom is de tijd nu gekomen, om naar de Young Professionals door te stomen. Ondanks hun drukke baan, hebben zij nu een manier om muziek toe te voegen aan hun drukke bestaan.”
Wil jij dat Nathalie Mangelaars ook jouw pitch onder de loep neemt? Mail naar [email protected]