Brancheorganistatie Thuiswinkel.org verwacht dat Black Friday (26 november) en Cyber Monday (de maandag erna) weer piekdagen worden in retailland. Zo’n 44 procent van de Nederlandse consumenten gaat tijdens die dagen op koopjesjacht.
Ondertussen zwelt ook ook de kritiek aan. Bekijk Black Friday door een zwarte bril en je ziet massaconsumptie, CO2-uitstoot en uitputting van de aarde. Die kanttekeningen leidden in 2016 in Frankrijk tot Green Friday (‘contre la consommation kamikaze‘), een stichting die sindsdien in heel Frankrijk acties organiseert voor een groenere economie.
Nederland
Via bomenplanter Trees for Alll schoot Green Friday in 2016 ook wortel in Nederland. De lekker tegendraadse insteek van Green Friday: biedt op Black Friday juist geen kortingen aan – tenzij het gaat om ‘duurzame’ producten (Let wel op waar je dat predicaat aan verbindt, waarschuwt de ACM).
Het bescheiden groepje van zestig bedrijven dat zich vorig jaar aansloot bij Green Friday is dit jaar opgelopen naar 250. Daartussen zitten bedrijven die een flinke groep kopers kunnen bereiken, zoals Decathlon, Yoghurt Barn en sapjesmaker Innocent. Elk bedrijf geeft zijn eigen twist aan Green Friday.
Gratis onderhoud
Zo profileert outdoor-winkel Bever zich als voorvechter van producten die lang meegaan. De retailer biedt daarom op 26 november gratis kledingreparaties en gratis schoenonderhoud. O my bag, de duurzame tassenmaker van Paulien Wesselink, roept kopers op om tijdens Green Friday vooral tweedehands tassen te kopen, en oude tassen in te leveren in ruil voor een tegoedbon. (Het Zwitserse tassenmerk Freitag promoot onderling ruilen).
Dille & Kamille vervangt kortingen met tips voor natuurwandelingen en plant Intratuin voor iedere verkochte boom een vierkante meter bos. Danny Galliart komt zijn snackmerk Vegan Masters met een Green Friday Box en Marcel’s Green Soap strooit simpelweg met zeep-met-korting.
Bomen planten
Portemonneemaker Secrid biedt klanten op 26 november gratis reparaties aan. Nukuhiva, de modewinkel van Floortje Dessing, geeft vijf procent van de dagopbrengst aan Trees for All, Decathlon zamelt met datzelfde doel geld in met een sportchallenge. Onder mom Bring Back Friday geeft Ikea deze week een hogere inruilwaarde voor ingeruilde meubels,
Kussenwebinkel Nofruit geeft op 26 november – in ruil voor een originele tegenprestatie – kussens weg die net niet goed genoeg uit de fabriek kwamen, omdat ze een zwarte in plaats van een witte bies hebben bijvoorbeeld. OrganicBasics kiest voor doneren aan het Wereld Natuur Fonds.
Deelnemers aan Green Friday maken hun logo vrijdag groen, en beloven plechtig om zich actief in te zetten voor het planten van bomen (via Trees for All). Volgende week weten we hoeveel hectare bos dat heeft opgeleverd.