Geïnspireerd door vergelijkbare concepten in Barcelona, Parijs en San Francisco onthulden Felyx-oprichters Quinten Selhorst (foto links) en Maarten Poot vorig jaar een eerste vloot elektrische scooters. Die groene bolides kun je voor 0,30 euro per minuut oppikken en achterlaten binnen een in de bijbehorende app gemarkeerd gebied.
In Amsterdam liep de startup tegen zijn grens aan, vertelt Selhorst. “Het concept slaat heel goed aan. Daardoor zitten we nu aan de bovenkant van de hoeveelheid ritten die we kunnen faciliteren. We hebben veel meer vraag dan aanbod.”
Uit angst voor rondslingerende deelfietsen, -steps, en -scooters zet de gemeente in de hoofdstad een rem op het aantal deelbare bolides. Daardoor staan er in Amsterdam nog altijd ‘maar’ 108 Felyx-scooters, de helft van het aantal dat Selhorst en Poot vorig jaar voor ogen hadden. (Desondanks werd er met Felyx-scooters tot nu toe 430.000 km afgelegd en 50 ton CO2 bespaard.)
Rotterdam
Hoog tijd om naar Rotterdam te gaan. In die stad krijgt Felyx meteen de ruimte om te starten met 324 scooters, die onlangs werden besteld bij een Duitse fabrikant die de tweewielers vervolgens in Polen fabriceert. Na een maandje proefrijden verwacht de dienst in september voor iedereen live te gaan.
Het idee achter de grote Rotterdamse vloot is ook dat het concept van Felyx het beste werkt als er altijd een scooter beschikbaar is op maximaal 1 of 2 minuten loopafstand. Selhorst: “Als het verder wordt, pakken mensen weer hun auto of brandstofscooter.”
Investeerders
Om de rekening van de nieuwe vloot e-scooters te betalen, liepen Selhorst en Poot de deur plat bij investeerders. Het leverde bij elkaar 3 miljoen euro op, waarvan 2 miljoen is bedoeld voor de aanschaf van nieuwe scooters (in totaal staat de groeikapitaal-teller van Felyx staat nu op 4,1 miljoen euro).
Ook al lijken de zaken voor Felyx goed te gaan, de lopende inkomsten zijn niet genoeg om de ambitieuze groeiplannen te bekostigen, beaamt Selhorst. “De andere kant van de medaille is dat je tegenwoordig niet meer echt de tijd krijgt om zoiets vanuit je eigen inkomsten te financieren. Omdat andere partijen in korte tijd zoveel kapitaal ophalen, dat ze je uit de markt concurreren.”
Een deel van het groeigeld is afkomstig van Annemarie Rakhorst, ondernemer (duurzaam ingenieurs- en adviesbureau Search) en oprichter van het platform voor circulair ondernemen Duurzaamheid.nl.
Netwerk
Bij elkaar vonden Selhorst en Poot een viertal informele investeerders. Die vonden de ondernemers behalve in hun eigen netwerk ook via een evenement (Money meets ideas), waar adviesbureau Kplusv en Rabobank vermogende particulieren koppelen aan ondernemers. (Een vergelijkbaar netwerk is ABN Amro Informal Investment Services).
Een deel van de nieuwe investering is afkomstig van ABN Amro. “We vinden het ook belangrijk dat we grote, gerenommeerde partijen aan ons binden. Daar gaat een bepaalde validatie van uit. ABN investeert niet zomaar, en doen hun eigen due dilligence. Dat geeft vertrouwen naar de markt. Het internationale netwerk van de bank is ook interessant. Mochten we ooit naar het buitenland gaan, dan is het prettig om zo’n partij aan boord te hebben.” Felyx zoekt momenteel een heuse Global Expansion Manager die het concept stad voor stad in Europa moet gaan uitrollen.
Sharon Dijksma, de nieuwe wethouder voor verkeer, wil van Amsterdam “deelstad nummer één” maken, zei zij afgelopen zaterdag op radio 2. Dijksma wil inwoners verleiden om hun parkeervergunning in te ruilen voor reiscredits voor deelauto’s, deelscooters of openbaar vervoer.
Ook deze kapitaalronde was een intensief proces, zegt Selhorst. “Het is misschien een cliché, maar het kost enorm veel tijd en energie. Maar we zijn waanzinnig blij dat we nu de volgende stap kunnen maken.”
Autoluw
Felyx blijft ondertussen ook in Amsterdam knokken voor meer scooters. Een verbod vanwege overlast, dat afgelopen oktober dreigde, lijkt alweer even van de baan. “We willen wel, en zijn met de gemeente in gesprek. Met het nieuwe college van B&W, met groene ambities, zien we mogelijkheden. In het nieuwe coalitieakkoord Amsterdam staat immers dat ze de stad autoluw willen maken en dat Amsterdam in 2025 uitstootvrij moet zijn.”