Beursgang Facebook
Er was heel veel tamtam rond de beursgang. Vlak voor de introductie liet Mark zich ook nog eens door de begeleidende bank verleiden om warmgemaakte aandeelhouders een extra hoge notering door de strot te drukken. Het bleek allemaal gebakken lucht: miljarden aan beurswaarde verdampten. Nu moet Mark terugkomen op zijn axioma: de gebruiker komt altijd voorop. Want om de winst op peil te houden moet Facebook nu allerlei vervelende advertenties door haar sociale netwerk pompen.
Kickstarter kickt ondernemers eruit
Het Amerikaanse Kickstarter, dé crowdfundwebsite van het moment, was de natte droom van menig startende ondernemer. Ondernemers vroegen een paar duizend dollar en zien vervolgens de teller tot in de tonnen oplopen. De reden: de site is massaal door de consument ontdekt. Zo massaal dat de servers bij Kickstarter begonnen te roken. De droom veranderde in een koude douche. De crowfundsite nam een botte maatregel en knikkerde ondernemers eruit. Dat was niet zo slim. Onder meer het bekende techmagazine Wired viel hier flink overheen. Kickstarter kreeg veel negatieve publiciteit.
Door de bocht
De Twentse metaalondernemer en autocoureur Peter Merksteijn wilde één van zijn fabrieken sluiten en zette daarmee kwaad bloed bij werknemers. Hij wilde namelijk tachtig van zijn werknemers ontslaan. In tegenstelling tot een eerdere ontslagronde in 2010 was de ondernemer nu echter niet bereid een ‘goede ontslagregeling’ te bieden. Het bod zou zo’n één miljoen euro te laag zijn. “Dat is ongeveer een halve raceauto”, beklaagde een vakbondsman zich. Tegelijk stort de ondernemer zich vol overgave op zijn ‘hobby’. Ok, een kleine flater dan, want rally rijden biedt natuurlijk de nodige ontspanning.
Een kaartendrama
Bruggen die ondersteboven staan, wegaanwijzingen die je regelrecht de hete Australische zandvlakte insturen, de lancering van de Apple kaarten-app in september was een drama. Apple overschatte zichzelf en knikkerde Google Maps van de iPhone. Het betrok zijn data van onder meer TomTom, een prachtdeal voor Harold Godijn, maar niet als je vervolgens door de internationale pers door het het slijk wordt gehaald. Laat het een wake up call zijn voor het bewierookte Apple. En: een beetje dankbaarder zijn voor TomTom!
Zeepbel
Dit is geen trap na, maar een lijstje met blunders kan niet zonder zeepkoning Bob Ultee. Hij werd dit jaar van zijn troon gestoten. Hij gokte en verloor zijn Sabon en kan heel veel auto’s gaan wassen, want hij is Antea nog 17 miljoen euro schuldig. Dat is het bedrag waarvoor hij zichzelf garant stelde bij de overname van iCentre van investeringsmaatschappij Antea. Niet echt een slimme constructie. Zijn (onmogelijke) aandelenplaatsing liep op een fiasco uit, waardoor zijn hele bouwwerk instortte.
Teveel hanen
Als er een les valt te trekken uit het faillissement van Oggu is het misschien deze wel: houd het aantal investeerders in je bedrijf beperkt. Leonard Freeke, die het recept voor de biofrisdrank in zijn handen had, betrok een groep van meer dan tien informele investeerders bij zijn project. En die willen natuurlijk allemaal hun zegje doen. Het leidde er toe dat de Sprout Challenger van 2011 uit zijn eigen toko werd gezet en zijn bedrijf failiet zag gaan.
Zieke zalm
Dit is best tragisch. Jan Foppen, directeur-eigenaar van zalm- en palingrokerij Foppen, werd aan de schandpaal genageld toen zijn fabriek de bron van een salmonellabacterie bleek. Het werd in de gerookte zalm gevonden, waarna 100 mensen ziek werden en vier mensen overleden. De ondernemer verklaarde later dat telefoontjes naar onderzoeksinstituut RIVM en de Voedsel- en warenautoriteit onbeantwoord bleven, toen al duidelijk werd dat de besmetting bij een bepaalde productielijn in Griekenland weg kwam. Die gegevens werden echter niet meegenomen in het officiële onderzoek, waardoor de onrust langer duurde dan nodig was en er onterecht maaltijdsalades werden teruggeroepen, aldus de directeur. Volgens Foppen heeft de affaire het bedrijf financieel twee jaar terug in de tijd gezet, maar ‘van ophouden is geen sprake’.
Foto’s verkopen
We wisten al dat Kevin Systrom nogal roekeloos te werk kan gaan. De ceo van fotodeeldienst Instagram hield vorig jaar een overname van Twitter af, maar ging in 2012 binnen drie dagen akkoord met een bod van Facebook. Ok, de ondernemer werd er 400 miljoen dollar rijker mee, maar hij deed de onderhandelingen zonder een team van deskundige adviseurs. En dat alleen omdat hij zich liet overrompelen door een telefoontje van Mark Zuckerberg. Deze maand beging hij een nog grotere blunder: zijn bedrijf kwam met nieuwe privacyvoorwaarden die Instagram het recht gaven om de rechten op foto’s aan adverteerders door te verkopen. Was het niet beter geweest als Instagram die wijziging eerst aan zijn gebruikers had voorgelegd? Resultaat: gebruikers hebben zich massaal afgemeld voor de dienst. Systrom trok daarop de aankondiging terug en maakte excuses.