Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De keiharde markt van Thuisbezorgd.nl

Op de markt voor online eten bestellen woedt een keiharde concurrentiestrijd, waar alleen de grootste lijkt te zegevieren.

Om serieus winst te maken in deze business, moet je in een aantal belangrijke landen de grootste speler zijn, zegt Jitse Groen van Thuisbezorgd.nl (Takeaway.com, 25.000 aangesloten restaurants) tegenover Tech.eu. De site inventariseerde de belangrijkste spelers in deze niet te versmaden markt, waar miljarden worden verdiend door restaurants een commissie te laten betalen per verkochte maaltijd.

Groen, ooit begonnen met een investering van 50 euro, trok vorige maand 74 miljoen euro groeikapitaal aan bij investeerders. De Nederlander, die rond diezelfde tijd de belangrijke concurrent Lieferando.de (10.000 aangesloten restaurants) neutraliseerde, voelt de hete adem van vooral deze concurrenten in zijn nek:

Just-Eat (Groot-Brittannië, 36.000 aangesloten restaurants). Ging vorige maand naar de beurs, met een waarde van 1,75 miljard euro. Ook in Nederland actief. 
Delivery Hero (Duitsland). Haalde tot nu toe 205 miljoen euro aan kapitaal op, waarvan 61 miljoen vorige maand, vooral bedoeld voor een aanval op de Duitse markt.
E-Takeway (Denemarken, actief in 15 landen).
Foodpanda/Hellofood (Duitsland, 22.000 aangesloten restaurants). Werd de afgelopen 22 maanden actief in 40 landen.
Pizza.de (Duitsland). 
GrubHub. Beursgenoteerd, maar vooralsnog alleen actief in de VS. De markt voor besteld eten bedraagt in dat land nog altijd een gezonde 67 miljard dollar per jaar.
GloriaFood.com. Een bijzondere uitdager, want: is principieel tegen commissies voor restaurants en biedt zijn diensten daarom gratis aan. Inkomsten moeten gegenereerd worden met aanvullende diensten (freemium-model).

Zie ook: 5 internationale lessen van Thuisbezorgd.nl

Volgens Laurens Groenendijk, die zijn Hapgids.nl in 2007 verkocht aan de Britten, heeft JustEat de beste papieren om als grootste uit de race te komen. Het helpt daarbij dat ze de grootste zijn in de op een na grootste markt in de wereld, Groot-Brittannië.

Delivery Hero-ceo Niklas Östberg weet als geen ander wat opscheppen is. Zijn bedrijf verwerkt nu 1 order per seconde. ‘We hebben een hoop innovatie in de planning staan. We hopen dat onze concurrenten ons tempo kunnen bijbenen.’

Met de groei van markt dankzij smartphones en laagdrempelige betaalmethodes duurt de strijd om het marktaandeel voort. Een zoekopdracht in Google laat zien dat de online kemphanen de nodige marketingeuro’s betalen om bij elkaars zoekresultaten te staan.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

En met een flinke kapitaalinjectie en slimme marketing kunnen nieuwe spelers zomaar roet in het eten gooien voor marktleider Thuisbezorgd. Maar een ervaren rot als Jitse Groen zal zich de kaas niet zomaar van zijn brood laten eten.