Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De free publicity van Leadz.nl

DE CASE

Een hoge bezoekfrequentie is cruciaal voor een online dienstverlener. Zeker voor Leadz.nl. Hoe krijgen ze dat voor elkaar?

Een fysieke winkel heeft het voordeel van aanwezigheid in de winkelstraat. Meteen vanaf de dag dat de deuren open gaan, komt er bezoek binnen. Misschien veel, misschien weinig, maar de kans dat álle passanten het pand de deur voorbij lopen, is te verwaarlozen. En komen ze niet binnen, dan zien ze de winkel in ieder geval. Een bedrijf op een industrieterrein moet weer andere technieken bedenken om klanten te lokken en voor een webonderneming bestaat er een nog grotere uitdaging. Want hoe lok je een groot klantenvolume naar een uithoek van het web?

 

Online dienstverlener Leadz.nl zocht in een duidelijke richting: veel free publicity. De site ging mei 2005 de lucht in en sindsdien hebben oprichters Edwin Janssen (33) en Jan van ‘t Klooster (41) doelbewust contact gezocht met nieuws- en tijdschriftenredacties.

Bezoekvolume
Edwin en Jan waren op de eerste plaats vrienden. Vanuit de chemie tussen beiden ontstond een initiatief om een internetbedrijf op poten te krijgen. Na een avond brainstormen bleef er begin 2005 één vastomlijnd idee over: Leadz.nl, een veilingsite voor alle vormen van dienstverlening. “Negentig procent van alle dienstverleningsvraagstukken heeft echter met klussen te maken”, vertelt Jan van ‘t Klooster. “Vandaar dat we nu vooral worden gezien als klussensite. Op jaarbasis worden er 3,6 miljoen klussen uitgevoerd, die gemiddeld een investering vergen van 1250 euro. Als we daar één procent omzet uit loshalen, zijn we dik tevreden.”

Een hoog bezoekvolume is van levensbelang voor een vraag- en aanbodsite. Zonder voldoende bezoek geen onderneming. Terwijl Jan zich in het begin vooral druk maakte om de structuur van de site, was het de taak van Edwin om publiciteit te zoeken. Het liefst veel publiciteit. “In mei van 2005 ging de site officieel de lucht in, maar in de maanden daarvoor hebben we een beetje proefgedraaid. Toen hebben we ook aan vrienden gevraagd of ze hun verbouwing op Leadz.nl wilden aanbesteden. In mei waren we dusdanig bekend met het systeem dat we het aandurfden om het eerste persbericht uit te doen naar Nu.nl. Die redactie heeft dat signaal opgepikt en op basis daarvan zijn we verder gegaan om andere redacties te bewerken.”

Vereniging Eigen Huis
Jan en Edwin kwamen na Nu.nl ook met journalisten in contact van onder andere NRC, Trouw, De Gelderlander, VT Wonen en verder met redacties van vakbladen. “Wat we hebben geleerd, is vooral dat we vasthoudend moesten blijven. Met het versturen van één persbericht wisten we niet altijd de juiste reactie los te weken. Na het opsturen van twee of drie persberichten lukte dat vaak wel”, aldus Jan van ‘t Klooster.

Weliswaar is vanaf de start doelbewust ingezet op free publicity, maar het ontbrak verder toch aan een vooropgezette, structurele aanpak. Het wilde regelmatig gebeuren dat na een kort overleg een nieuw idee ontstond, zoals het leggen van contact met de Vereniging Eigen Huis. “Die zeggen heus niet: komt u binnen, neemt u een kop koffie en vanaf morgen sturen we onze leden naar u toe. Toen we ons eenmaal gedurende een jaar hadden bewezen, konden we opnieuw langskomen.”

Het ondernemersduo heeft het besluit genomen zich niet in te laten met investeerders. Want dat is natuurlijk ook een optie voor een beginnend online dienstverlener: met een grote zak geld flink rondtoeteren op internet of via de traditionele media. “Dat hebben we serieus overwogen. Toch hebben we daar uiteindelijk niet voor gekozen. Een explosieve groei kan ook betekenen dat we de ontwikkeling niet meer bijhouden en dat we schromelijk te kort schieten in onze dienstverlening”, stelt Jan van ‘t Klooster.

Zo zoekt Leadz naar aandacht 

  1.  “Vertel iets unieks in je persbericht. Ontdek de nieuwswaarde in je berichtgeving.” 
  2. Bel de redactie niet na om te vragen wat de journalisten vonden van het persbericht. Als ze het leuk vinden, bellen zij wel. 
  3. Ook een community-gevoel stimuleert een hogere bezoekfrequentie. Leadz.nl laat zich niet alleen zien als veilingsite, maar laat de consumenten ook de klusbedrijven en aannemers beoordelen. Zo hebben de gebruikers zicht op de laatste prijzen én de bedrijven die het beste presteren. 
  4. Organiseer een goede servicestructuur. “Als mensen melden dat ze hun huis willen laten schilderen, bellen we ze na om te vragen of ze hun opdracht kunnen specificeren.” 
  5. Redactievoering wat betreft de berichten blijft nodig, ook om eventuele grappenmakers de pas af te snijden.

De experts over Leadz.nl

Geert Jan Smits, directeur Jungle Rating
Leadz.nl is een sympathiek initiatief dat inspeelt op een duidelijke behoefte. Klussen doe je niet zo vaak. Dus heb je ook geen ‘standaard’ klusjesman bij de hand. Hierdoor was je traditioneel aangewezen op je vriendennetwerk of de Gouden Gids voor het vinden van een geschikte klusser. Internet is een prachtig medium om deze vraag en aanbod bij elkaar te brengen.

Het mooie van Leadz.nl is dat ze een van de eerste initiatieven zijn. Zo was het inderdaad mogelijk om gratis publiciteit te genereren. Voor elke volgende speler zal dat al een stuk moeilijker zijn. Andere ‘first movers’ zijn Marktplaats.nl, Funda en Well Water. Allemaal partijen die zich als een van de eersten op een nieuwe markt begaven. Want wie kent Veilingsbazaar.nl of Dimo.nl? Deze partijen zijn een stuk minder bekend geworden, wellicht omdat ze niet de eerste waren.
Wat me aanspreekt aan de heren ondernemers is hun vasthoudendheid.

 

Het eerste persbericht was wellicht niet een succes, maar juist het consistent inzetten van persberichten en dus free publicity bleek te werken. Iedereen heeft wel eens een goed idee, maar dat is nog geen voorwaarde voor succes. Om succesvol te zijn moet je doorgaan waar anderen opgeven. En focussen op een ding, want dan kun je net als deze heren een succesvol online platform opzetten.

Frank X. Sorée, creatief directeur JOUW® / reclamemakers

Leadz is leuk. Het laat zien dat je als starter een plek kunt veroveren door simpelweg slim te zijn. Natuurlijk kan er van bestaansrecht slechts sprake zijn wanneer de product/markt combinatie ook klopt, maar zélfs als dat het geval is sneuvelen de meeste initiatieven en concepten. Waarop? Ik denk zelf op het onderdeel ’verdienmodel’. Daar wordt soms nog te traditioneel mee omgegaan.

 

Als zoiets eenmaal staat is het moeilijk – zo niet onmogelijk – een strategie te formuleren en volgen die past bij die van een starter, in plaats van het najagen van de excel-sheets uit het veelbelovende businessplan. Wat Leadz heeft gedaan is precies wat de meeste starters het beste zouden kunnen doen. En die afweging is volgens mij ook eenvoudig te maken. Als beginnend onderneming heb je doorgaans namelijk één ding niet: geld. En aan iets anders heb je de wereld: tijd.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Dat geld moet je dan ook lekker in de zak proberen te houden en je tijd besteden aan slimme marktbewerkingsinitiatieven.
Lof voor de mannen van Leadz, die hun concept de ruimte geven, zónder de introductie uit te stellen en af te wachten totdat iemand anders de eerste was. Prima plan ook, die free-publicity. Of ik nog kansen zie? Jazeker! Als het duo tenminste nog steeds meer tijd dan geld heeft: guerrilla-acties. Hoe? Sympathieke dingen doen op plekken waar doe-het-zelvers samenkomen. Vuilstortplaatsen bijvoorbeeld. En daar niet alleen de aandacht verdienen van potentiële gebruikers, maar ook opnieuw van de pers.