Het was even relatief stil rond Victor Muller, de ondernemer die eerst met veel financieel kunst- en vliegwerk een Nederlands automerk in de lucht hield, maar zich vervolgens aan Saab vertilde. Tussendoor werd zijn trouwste geldschieter, Vladimir Antonov, opgepakt op verdenking van fraude bij zijn eigen Snoras-bank. Dat alles leidde de aandacht lange tijd af van de onderneming waar alles eigenlijk om draait: Spyker. Sinds Muller zijn aandacht weer volledig kan richten op zijn eigen exclusieve sportwagenmerk, komt er weer leven in de brouwerij te Zeewolde.
Zaak tegen General Motors
Onlangs maakte Spyker bekend, dat de hoorzitting van volgende week in de zaak tegen General Motors is uitgesteld tot half april. Muller claimt, mede namens zijn voormalige bedrijf Saab Automobile, drie miljard dollar van de Amerikanen. Die zouden eerst Saab hebben verkocht aan Spyker, maar vervolgens de doorstart van de Zweedse stiefdochter onmogelijk hebben gemaakt omdat ze niet graag hun technologie naar China zagen lekken. Daardoor was het Zweedse bedrijf gedwongen faillissement aan te vragen. Voor de juridische kosten van die megaclaim heeft Muller overigens een investeerder gevonden, de opbrengst zal hij ooit moeten delen met die sponsor en de curator van Saab.
Nieuw model in Genève
Behalve het financiële trapezewerk met de bekende hoge inzet, zoekt Muller binnenkort ook met een ambitieus autoproject de openbaarheid. De leukste autobeurs van het jaar, die in Genève, komt er weer aan. Dan is het hoog tijd om te laten zien welke potjes er op het vuur staan in Zeewolde. En dat houdt Muller graag spannend. Sinds deze week is op de Spyker-site een glimp te zien van de nieuwe B6. Een sportwagen die, zo wordt gespeculeerd, compacter is dan de C8 Aileron en het wil opnemen tegen niets minder dan de Porsche 911.
Fabriek in Zeewolde
Krijgt Victor Muller weer nieuw leven in zijn autofabriek? Het is lang stil geweest rond Spyker, sinds het afgelopen zomer met cijfers kwam. Bij de laatste halfjaarcijfers liet Muller toen weten, dat de productie van de C8 Aileron langzaam maar zeker weer op gang kwam, nadat hij met bijna alle toeleveranciers moeizaam overeenstemming had bereikt. De teller stond eind augustus overigens nog op een productie van nul stuks, en daar lijkt het bij gebleven.
Schuldenvrij
Spyker zelf is op een paar miljoen euro na schuldenvrij. Dat was een kwestie van de aandelendrukpers overuren laten draaien: 130 miljoen aan bestaande schulden zijn omgezet in een vrachtwagenlading aandelen. Eind 2012 werden die omgekeerd gesplitst, waarbij aandeelhouders voor 100 stukken één nieuwe kregen. Zo zijn er uiteindelijk nog 3,7 miljoen in omloop. Beleggers waarderen de Spyker-holding bij de koers van deze week op een miljoen of 6,5.
Vers Chinees kapitaal
Muller haalde zelfs weer vers kapitaal op. De Chinese zakenman Pang Qingnian bracht met zijn bedrijf Youngman, met wie Muller eind augustus een deal sloot, tien miljoen mee. Voor 7 miljoen euro kreeg Youngman een aandelenbelang van 29,9 procent, de overige 3 miljoen euro geldt als lening die geen einddatum heeft en alleen kan worden omgezet in aandelen.
De meeste activiteiten zijn te verwachten binnen de twee joint ventures die Spyker met Youngman uiteindelijk afgelopen december heeft gesmeed. Youngman investeert 25 miljoen euro in de joint venture P2P, die de super SUV D8 Peking-to-Paris gaat bouwen. Het geeft de Chinezen een meerderheid van 75 procent, Spyker brengt zijn technologie en merk in.
Spyker Phoenix
Een tweede joint venture, Spyker Phoenix, gaat een serie nieuwe modellen ontwikkelen, gebaseerd op het Phoenixplatform waarop Saab zijn toekomstige modellen, te beginnen met de neiuwe 9-3, wilde uitbrengen. Spyker Phoenix wil in Europa en China wagens gaan bouwen, die meer premium zijn dan de Saabs van weleer. Ook in dit project is Youngman weer de belangrijkste geldschieter, in ruil voor de zeggenschap. Volgens Muller zelf waren de laatste Saabs negentig procent eigen ontwikkeling. Om die laatste tien procent van General Motors er zelf aan te breien, zou vijftig miljoen euro nodig zijn. Een paar weken geleden nog maakten de Chinezen bekend, dat ze willen produceren in de Jinan, in het oosten van China.
Mondiale herrijzenis
Muller weet van geen opgeven, en ook dit keer is het een ondernemersverhaal vol halfvolle en halflege glazen. Youngman is zo mogelijk nog ambitieuzer dan Muller zelf, want behalve de Phoenix-auto’s plannen ze in het gebied ook een busfabriek en de productie van accu’s. In China zelf wordt al getwijfeld aan de financiële situatie van Youngman. Bovendien is niet iedereen er gerust op, dat de Amerikanen zich koest houden, als de voormalige Saabs echt tot leven komen. Bovendien is er nog NEVS, de ook al Chinese producent van elektrische wagens, die rechten zou kunnen claimen op hetzelfde Phoenix-platform.
Scepsis
De 911-killer die we over twee weken te zien krijgen, ontmoet tot slot ook zowel enthousiasme als scepsis. Op welke basis zou die moeten worden gebouwd, en met welke motoren? Veel vrienden heeft Muller niet gemaakt onder zijn toeleveranciers. Muller heeft één ding weer voor elkaar als altijd: hij trekt volop aandacht met een onderneming, die als autofabriek op wereldschaal een bijna onzichtbaar bestaan zou moeten leiden. In alle bescheidenheid telt Spyker alvast de dagen af tot zijn ‘Global Resurgence’ op 5 maart aanstaande. Om kwart over één trekt Victor Muller dan het doek van zijn nieuwste baby.