Webkoerier-oprichter Johan van Zutphen ergerde zich kapot aan de inefficiëntie in de koeriersbranche. Twaalf en een half jaar lang werkte hij zelf als koerier. “Op de A2 stonden de koeriers in een lange rij achter elkaar in de file. Daar zaten een hoop lege wagens tussen.”
Kleine koeriersdiensten rijden dikwijls, na het bezorgen van een vracht, met een lege bestelbus terug. Via de online marktplaats van Webkoerier worden verschillende koeriers gekoppeld aan klanten. Zo kunnen de koeriers op zoek naar een retourvracht. Winst dus voor de koerier, die zijn tijd niet aan terugrijden verspilt en de opdrachtgever die slechts voor een enkele rit hoeft te betalen.
Het scheelt dus ook een hoop onnodige kilometers. Volgens Van Zutphen wordt ongeveer 1,6 miljard kilometer zonder vracht gereden. Hij denkt door deze ‘lege kilometers’ te vullen een belangrijke bijdrage te leveren aan het milieu, zo valt op te maken uit de Webkoerier-inbreng op de Sprout MVO-scan.
Keurmerk
De klanten van Webkoerier kunnen in de toekomst ook milieubewuster kiezen wanneer zij een pakketje willen laten bezorgen. Webkoerier is bezig met een certificeringsysteem. “We komen met een kwaliteitskeurmerk, maar ook met een milieukeurmerk. We gaan daar dit jaar de richtlijnen voor opstellen.”
Over het algemeen is Van Zutphen te spreken over de milieubewustheid van koeriersdiensten. “De meeste koeriers rijden in een diesel die niet ouder is dan 3 jaar, met roetfilter en SDI- of TDI-motor (de twee zuinigste dieselmotoren). Niet zozeer uit liefde voor het milieu, maar omdat ze nu eenmaal gigantisch veel kilometers maken.”
Omzet
In juni kondigde het bedrijf nog een geschatte omzet van 80.000 euro aan. Dat is minder geworden, 50.000. “Wij verdienen ons geld dankzij de abonnementen op onze site. Een koeriersdienst kan zich, na een maand gratis proeftijd, voor 25 euro per maand op ons netwerk aansluiten. Eerst lieten we ook de klanten betalen, maar om het netwerk te vergroten hebben we ervoor gekozen om daar mee te stoppen.”