Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlandse startups tellen af naar Las Vegas op CES Unveiled: ‘Stevie Wonder krijgt mijn oordoppen’

Begin januari kleurt Las Vegas weer oranje als een peloton van 50 Nederlandse startups op de CES komt pitchen, de grootste techbeurs ter wereld. AI-tools, batterijtechnologie en een foto-ophangsysteem: wat zoeken de ondernemers die zich warmdraaien voor het Dutch Pavillion?

ces unveiled amsterdam 2024
CES Unveiled vond dit jaar plaats in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Foto: CES

Het is vaste prik in de Eureka Park, een van de vele plekken waar begin januari Las Vegas het grootste techfeest ter wereld viert: het Dutch Pavillion. Daar staan tussen de oranje tulpenlogo’s tientallen Nederlandse startups hun producten te pitchen tijdens een bijzondere handelsmissie.

50 startups naar Las Vegas

Voor CES 2025 neemt minister van Economische Zaken Dirk Beljaars dit keer 50 startups en scaleups mee – minder dan de 70 à 80 van de vorige edities. Die jonge bedrijven zijn goed bezig op allerlei gebieden: van energietransitie en cybersecurity tot de gezondheidszorg en van circulaire economie tot duurzame mobiliteit. Dinsdag liep de Vegas-delegatie zich alvast warm in Amsterdam, waar tijdens CES Unveiled al volop werd gepitcht.

ces dutch pavillion
Het oranjelegioen tijdens de vorige editie van CES.

Voor de startups zelf is het een manier om op een redelijk betaalbare manier op de beurs te staan, op een plek waar meer aanloop is dan tussen de duizenden andere techbedrijven die zich net een tafeltje kunnen veroorloven. Want natuurlijk ga je als ondernemer naar elke belangrijke beurs met een agenda die dichtgetimmerd is met afspraken, in Vegas kan ook een spontane ontmoeting tot zaken leiden.

Veteraan DialogueTrainer: soft skills met een avatar

Vraag maar aan Frank van der Meulen, cco van DialogueTrainer. Hij demonstreert de laatste versie van de online gesprekstraining waarmee je je salespitch of pakweg een slechtnieuwsgesprek kunt oefenen. Tot dit jaar was die e-learning vooral een kwestie van tekst invoeren en opties aanvinken, maar – hoe kan het ook anders – nu staat er een avatar die dankzij AI reageert op je input.

Je zou Dialoguetrainer een beursveteraan kunnen noemen, want de Utrechtse startup trekt al voor de derde keer naar het gokparadijs voor zaken – in 2023 won het zelfs een innovatieprijs met zijn softskillstraining.

Van der Meulen: ‘De eerste keer reageerden bezoekers al enorm enthousiast, dus collega’s kwamen terug met massa’s leads. Maar ze vergisten zich een beetje in de Amerikanen, die zijn al snel enthousiast. Maar de jaren erop hebben we toch Paccar en Nestlé als klant binnengehaald via de CES.’ Op naar de volgende Amerikaanse leads dus, in januari.

Draftly stelt gestructureerde notulen voor je op

Voor oprichters Tijs Teulings en Joris Smeets van Draftly is Vegas juist een van de eerste beurzen die ze afgaan. En ook hun product – Draftly stelt vergadernotulen voor je op – draait deels op AI. Doen Teams, Zoom en de rest dat niet ook al? Nee, de Nederlandse startup braakt niet zomaar een tekstbestand uit na de meeting, maar levert gestructureerde notulen op, aan de hand van de vergaderagenda die je uploadt.

Smeets: ‘Je hoeft alleen maar na de vergadering een audiofile en agenda te versturen. Achteraf, zodat mensen niet het gevoel krijgen dat er iemand meeluistert.’ Na gedane arbeid vernietigt Draftly meteen de bestanden. Draftly wordt al gebruikt door een Nederlandse organisatie in de zorg, maar de oprichters vinden het niet te vroeg om in de VS eens te kijken wat voor partnerships ze daar kunnen sluiten. En met investeerders willen ze vanzelfsprekend ook wel kennismaken.

E-magy geeft batterijen 40 procent meer puf

Het zijn lang niet alleen AI-softwareondernemers die op de CES hun geluk gaan beproeven. Meer deeptech-hardware dan E-magy kun je ze nauwelijks krijgen. De startup van Casper Peeters ontwikkelt een materiaal dat ervoor zorgt dat lithium-ion-batterijen 40 procent meer energie kunnen opslaan dan traditionele accu’s met grafiet-anodes. Het materiaal is silicium, en E-magy geeft het een speciale structuur met zijn eigen productieproces.

De productie van E-magy’s silicium-anodemateriaal.

In een pilotfabriek kan E-magy al honderden kilo’s van het spul produceren, in elk geval genoeg voor klanten die over de hele wereld aan het testen zijn of de batterijen die je ermee maakt wel echt zo goed zijn als de Dutchies beloven. ‘De automotive sector zit hierop te wachten, maar we richten we ons eerst op elektronica als laptops, smartphones en drones. En zie maar iets te vinden op de CES waar geen batterij in zit.’

E-magy gaat ook beurzen af die helemaal over batterijtechnologie gaan, maar nergens kom je zo’n breed scala aan potentiële klanten tegen als op de CES. En er komt voorlopig genoeg materiaal uit de fabriek voor extra testbatterijen.

De afkorting CES stond ooit voor Consumer Electronics Show, maar volgens de organisatie bestaat ongeveer 40 procent van de exposanten uit b2b-bedrijven zoals dat van Peeters, die toeleverancier is van de makers van batterijcellen die uiteindelijk als accu’s in een consumentenapparaat belanden.

Stevie Wonder hartje oordoppen van Xander de Buisonjé

Wat dat betreft heeft Breggz een product dat dichter bij de consument staat: oordoppen.

De high-end oordoppen van Xander de Buisonjé – naast startupondernemer ook zanger – waren tijdens de vorige CES ook te zien. En ze waren een ongekende hit. Voor de fijnproevers, want met een prijskaartje van 2 mille zijn ze niet voor iedereen. Maar de zwarte of witte doppen die je oren compleet afsluiten, klinken wel indrukwekkend goed. ‘Vorig jaar pikte eerst Fortune ons verhaal op, en vervolgens letterlijk 114 andere media. Engadget, Techcrunch had zó’n verhaal, Techradar, noem maar op.’

Maar het sterkste verhaal is toch dat collega Stevie Wonder de Nederlandse Breggz even uitprobeerde. Nee, verzekert De Buisonjé, niet tegen betaling. ‘Daar doen we niet aan. Het was de vorige keer nog een prototype. Als hij nu weer komt, krijgt hij ze wel van me cadeau.’

Lees ook: Xander de Buisonjé belooft met Breggz slimme oortjes met perfect geluid

Kleurig en tastbaar product van Pixowall

Heel eerlijk: net als bij veel andere beurzen laten de meeste Nederlandse startups tijdens de CES  weinig meer zien dan een laptop met demo (‘Veel ruimte krijg je ook niet’, lacht een ondernemer, ‘en dan kost een stopcontact ook nog honderden euro’s extra’). Pixowall kan zijn kleurige, tastbare product wel mooi kwijt. Aan de muur, want het is een vernuftig ophangsysteem voor fotocollages.

De startup van André Stas combineert het met een online dienst waarin gebruikers hun foto’s kunnen uploaden en hun fotowand kunnen vormgeven. Software zorgt dat de beelden worden geoptimaliseerd voor de collage, en dat maakt Pixowall tot een consumer tech-bedrijf dat de digitale wereld verbindt met de ‘echte’, waarin we met foto’s nagenieten van vakanties. ‘We hebben allemaal gigabytes aan foto’s waar we helemaal niet van genieten. Wij maken ze weer tastbaar.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Pixowall komt voort uit Stas’ andere bedrijf dat al dertig jaar foto-ophangsystemen levert en ook in de VS een vestiging heeft. ‘Maar Pixowall is een startup die pas sinds 24 augustus bestaat, dus we willen dat zoveel mogelijk mensen er kennis mee maken, ook in Amerika.’

Check alle 50 startups die in Las Vegas gaan pitchen »