De deelnemende bedrijven zullen vanaf 5 januari op de techbeurs staan. Dat melden de Consumer Electronics Organisation (CTA) en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat woensdagochtend.
70 bedrijven naar CES 2023
Alhoewel de CES al sinds 1967 wordt georganiseerd, doet Nederland nog maar voor de zevende keer mee. Het is de tweede keer op rij dat Nederland een recordaantal van zeventig startups en scaleups naar Las Vegas stuurt.
Dit jaar besloten uiteindelijk maar 55 van de zeventig Nederlandse bedrijven de reis aan te gaan, omdat het coronavirus toen nog om zich heen sloeg. In de laatste editie voor de coronacrisis, in januari 2020, stuurde Nederland nog ruim zestig groeibedrijven naar de CES. Tijdens een digitale editie in 2021 mochten meer dan negentig Nederlandse bedrijven meedoen.
30 scaleups
Nog nooit was het aantal scaleups dat ons land naar Las Vegas stuurt zo hoog. Liefst dertig Nederlandse scaleups reizen in januari af naar de CES, naast veertig startups. Net als dit jaar zal Nederland niet alleen een startup-, maar ook een scalup-paviljoen optuigen.
Wanneer je dan precies als scaleup door kunt gaan? Daar lijken geen omzetvereisten voor te zijn. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) schrijft op zijn website onder meer dat bedrijven een ‘innovatief en disruptief’ product moeten leveren. Deelnemende bedrijven moeten de ‘ambitie’ hebben ‘op korte termijn internationaal op te schalen’.
Ook niet onbelangrijk: startups kunnen maximaal twee keer deelnemen aan het startup-paviljoen. Als de koek daarna nog niet op is, kunnen zij in theorie dus als scaleup naar de CES afreizen.
Maatschappij-oplossingen
Het thema van de techbeurs is komend jaar ‘tech for a responsible future’. Alhoewel dit thema niet heel helder wordt uitgelegd, lijkt het erop dat deelnemende bedrijven met hun technologie een oplossing moeten bieden voor maatschappelijke problemen.
Zo levert startup CarbonX een koolstofmateriaal waardoor rubberbanden flexibeler blijven en langer zouden meegaan. Startup NoWatch levert een horloge dat het stressniveau van de drager meet. Of neem de deelnemende scaleup Squad Mobility, dat werkt aan een zonneauto.
Lees meer: Toet! Toet! Het zonneautootje van Squad Mobility van 8.500 euro komt eraan
Opnieuw naar Las Vegas
Sommige bedrijven die dit jaar op het affiche stonden, reizen komend jaar opnieuw af naar Las Vegas. Het gaat om bijvoorbeeld robotleverancier RanMarine, chipproducent Nowi, hardwarebedrijf Homey, producent van de zelfverwarmende lunchbox Steambox en leverancier van een voedselafvalmonitor Orbisk.
We zijn enorm gegroeid en dat was zonder CES nooit gelukt
Ook waterzuiveringsbedrijf Hydraloop staat opnieuw op de CES. Het Friese concern deed in 2020 mee aan de CES en viel toen in de prijzen. Zo werd het bedrijf verkozen tot ‘beste startup’ en ‘beste van de beste’. Mede-oprichter Sabine Stuiver blikte er begin dit jaar over terug tegen RTL Nieuws: ‘We zijn enorm gegroeid en dat was zonder CES nooit gelukt.’
Geïnterviewd op Amerikaanse tv
Wie met de missie mee wil doen, betaalt daar goed voor. Voor startups kost een deelname 4.400 euro en voor scaleups 5.400 euro, maar er is een subsidieregeling die de helft van de kosten dekt. Wel betalen bedrijven hun reis- en verblijfkosten zelf. Een aardige kostenpost dus, maar voor startups die bijvoorbeeld de Amerikaanse markt op willen kan zo’n investering het waard zijn.
MT/Sprout heeft deelnemende startups geregeld horen zeggen dat ze op de CES relatief eenvoudig in contact komen met buitenlandse – vaak Amerikaanse – investeerders, zakenlieden en journalisten. Zo werd VideoWindoW-ondernemer Remco Veenbrink afgelopen editie geïnterviewd door de Amerikaanse tv-zender FOX Business. Maar goed, soortgelijk succes is natuurlijk niet verzekerd.
CES Unveiled
De Nederlandse startups en scaleups zullen hun product ook op 13 oktober in de Beurs van Berlage presenteren, tijdens het jaarlijkse CES Unveiled-evenement. CES-president Gary Shapiro zal er, zoals altijd, een presentatie geven.
Verder zullen alle zeventig deelnemende bedrijven de komende maanden deelnemen aan een trainingsprogramma van de RVO en de ministeries van Economische Zaken en Klimaat en Buitenlandse zaken. Ondernemers krijgen hierbij les in onder meer pitchen en presenteren.
De CES trok in januari 2020, de laatste editie voor de coronacrisis, 170.000 bezoekers uit zo’n 160 landen. Organisator CTA rekent dit jaar weer op eenzelfde aantal bezoekers. De editie van begin dit jaar trok volgende de organisatie slechts 45.000 bezoekers uit 119 landen. Veel ondernemers, zakenlui en journalisten haakten af, vanwege de toenmalige oplaaiing van het omikron-coronavirus.
Alle Nederlanders startups die in 2023 op CES staan
De volgende Nederlandse startups en scaleups reizen in januari af naar Las Vegas: 433, Absolute Audio Labs (AAL), Advanced Climate Systems (ACS), Addoptics, AgXeed, Alphabeats, Ayavaya, BrainCreators, Bubl Cloud, Bubty, Budget2Pay, Caeli, Capestone, CarbonX, ChatLicense, Crdl, Dayrize, Dexper Digital Events, DialogueTrainer, Dimenco, eLstar Dynamics, EZ Factory, Green Story, Greener Power Solutions, GSES, Homey, Hydraloop, InPhocal, Intrinsic ID, iTapToo, iXora, Leadax|Circulair Waterproofing Materials, LeydenJar, Livery Video, MantiSpectra, Morphotonics, Naya, Nowatch, Nowi, Nuwa, OccamDx, OneThird, Orbisk, PeopleFlows, QRing, QuiX Quantum, RanMarine, RobotWise, Sencure, smartQare, SODAQ,Sorama, Sovn, Squad Mobility, Starnus Technology, Steambox, Supersola, TokenMe, Tradecast, TrueKinetix, Trunkrs, VRelax, Wastewatchers, Whispp, WorkBoost en Xinaps.
Lees terug over CES 2022:
- Als startup naar techbeurs CES: ‘Ga nooit alleen, dat is niet te doen’
- De gadgets van 2022: pratende robots en elektrische vliegtuigen
- Waarom techbeurs CES dit jaar doorging, ondanks corona
- Hoe Nederlandse startups dit jaar probeerden op te vallen op CES
- Waarom sommige startups ervoor kozen wél naar CES 2022 te gaan