De traditionele telecombranche is 'ziek, zwaar ziek', zegt Rob van Velzen, directeur van Truphone.
De grootste ergernis van Rob van Velzen (foto boven), managing director van telecom-uitdager Truphone? Roaming, de techniek waarbij als het netwerk van je eigen provider niet beschikbaar is, automatisch gezocht wordt naar het netwerk van een andere provider. Dat leidt tot hoge kosten als je de grens overgaat. 'Iedereen kent de verhalen van mensen die van vakantie terugkwamen en een rekening voor hun mobiele telefoon aantroffen van ruim 800 euro. Dat is toch verschrikkelijk?'
Roaming aangepakt
Eurocommissaris Kroes was al bezig hoge roamingkosten aan te pakken, maar volgens Van Velzen is het niet genoeg. De kosten in Europa mogen dan aangepakt zijn, daarbuiten zijn deze hoge kosten gewoon blijven bestaan. Van Velzen heeft daarom een andere oplossing, wat hij noemt een 'mobiel netwerk zonder landsgrenzen'. Zijn bedrijf maakt gebruik van de zogenoemde IMSI-switching van de simkaart. Dankzij die – gepatenteerde – technologie weet een simkaart in welk land de gebruiker is en 'transformeert' hij zich als een lokale beller. Zo krijgt de Truphone-gebruiker 'wereldwijde dekking in 200 landen, met een lokale ervaring', zegt Van Velzen.
Taxi niet meer uit
'Als ik met jou in een taxi in New York zit en wij bellen elkaar, loopt die verbinding meestal via Nederland, met vertraging en hoge kosten tot gevolg. Dat is natuurlijk krankzinnig,' zegt Van Velzen. 'Bij ons komt bij wijze van spreken het dataverkeer de taxi niet meer uit.' Niet gek dus dat Van Velzen zich met Truphone vooral richt op de internationale zakenreiziger. 'Binnen Nederland kunnen we ons profileren met betere performance en een scherpe prijs. Maar we zijn pas echt interessant voor wie veel over de grens is. En dat is in Nederland natuurlijk een grote markt. In de VS is de helft van de Amerikanen nog nooit zijn eigen staat uit geweest, in Nederland houdt het snel op als je niet internationaal zaken wilt doen. We hebben niet voor niets 6.000 multinationals binnen de grenzen.'
Verdubbeling klanten
Sinds 2006 is Truphone al een bewezen concept in Amerika, Engeland en Australië, sinds 2010 is de internationale uitrol bezig, in landen als Nederland, Polen, Duitsland, Hongkong en Spanje. 'Ik ben hier in 2010 in mijn eentje begonnen', zegt Van Velzen. 'Nu zijn we met 55 man. Wij hebben een positieve businesscase, met vorig jaar een verdubbeling in klanten en in omzet.'
Witte raaf
Daarmee is Truphone een witte raaf in telecomland, wil hij maar zeggen. 'Onze onderliggende infrastructuur, daarin zijn we uniek', zegt Van Velzen. Met de branche gaat het volgens hem echter erg slecht. 'Dataconsumptie stijgt, maar de druk op de prijzen is groot. 4G is de droom die wordt verkocht, maar het is in feite niet meer dan een marketingsausje. Over de grens heb je er helemaal niets aan. Doordat data en telefoongesprekken vaak naar Nederland en terug gaan, verlies je onherroepelijk performance en blijft er van de 4G-snelheid weinig over.'
Ook bereikbaar op lokaal 06-nummer
Bij Truphone kunnen gebruikers één bundel afsluiten waarmee je in 66 landen kunt bellen en internetten zonder je zorgen te hoeven maken over extra kosten. Gebruikers die veel naar de Truphone-landen reizen, kunnen daarnaast 8 lokale nummers uit die landen op de sim-kaart laden. 'Wie veel zaken doet met Engelse collega’s of klanten is dan bijvoorbeeld ook bereikbaar op een Engels nummer. Dit maakt terugbellen voor de Engelsen natuurlijk een stuk aantrekkelijker', legt Van Velzen uit. 'Ons netwerk doet niets met 06-nummers, maar alles met een 15-cijferig IMSI-nummer. Als jij naar Duitsland rijdt, sturen wij jou een tijdelijk IMSI -nummer, waardoor jouw 06-nummer lokaal is geworden en je dus ook een lokale ervaring hebt. Dat is nog steeds uniek in de wereld.'
Dank aan Kroes
Van Velzen is voormalig Eurocommissaris Kroes wel dankbaar dat ze roaming heeft aangepakt. 'Nu hoef ik aan niemand meer uit te leggen dat het gebruik van een mobiele telefoon te duur is in het buitenland.' Daar spint Truphone garen bij, zegt hij. 'Het is heel gek. De telefoon heeft een unieke plaats in ons leven ingenomen. In Nederland gebruiken we hem bij wijze van spreken van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Maar waarom zouden we dat niet meer willen als we in het buitenland zijn?'
Vitesse
De Russische multimiljardair Roman Abramovitsj is mede-eigenaar van Truphone, dat dit seizoen de shirtsponsor van Vitesse is (zie de video onder, met Van Velzen in blauw pak). Ook anderszins doet het bedrijf echter behoorlijk van zich spreken. 'Als je in Arnhem de grens overgaat, zie je ons staan. Als je op Schiphol bent, kun je niet om ons heen. Overal waar de doelgroep komt, kom je ons tegen. En wij krijgen gelukkig ook vaak een gewillig oor om onze oplossing te mogen vertellen. Iedereen herkent het probleem. Wij zijn de enige die er wat aan doen. Dat is natuurlijk ook mooi', zegt hij. En bovendien: 'Ik loop al een hele tijd rond in de telecom. Het is lang geleden dat ik in een bedrijf heb gewerkt dat maand op maand zo hard groeit. Dat is echt leuk, hoor!'
Legacy
Niet dat het altijd van een leien dakje gaat, zegt Van Velzen. 'De traditionele partijen vinden het niet zo leuk wat wij doen. Zij hebben allemaal zwaar geïnvesteerd in een eigen lokaal netwerk, vaak in meerdere landen, en slepen nu die legacy met zich mee. Roaming, dat was voor hen pure winst. Die wordt nu van hen afgepakt. Vind je het gek dat ze daar moeilijk over doen? Maar ik vind de oude industrie gewoon ziek, zwaar ziek. Nog zoiets: wij lobbyen voor afschaffing van de opzegtermijn van 3 maanden voor een abonnement. Maar daarin zijn we de enigen. De rest heeft er belang bij het zo te laten. Dat is wel eens lastig.'
Zwaar op de radar
Lastig, maar ook leuk, zegt hij er meteen bij. 'in het begin werd er nog wel eens lacherig over ons gedaan', herinnert Van Velzen zich. Maar dat is nu wel voorbij. 'Wij staan zwaar op het radarscherm bij de grote jongens. Niet zo gek ook, want wij winnen grote klanten. Dan kom je natuurlijk snel in de spotlights…'
Truphone is Gamechanger van de Dag. De complete lijst met de 50 Nederlandse GameChangers van 2014 wordt op 20 november gepubliceerd, onder meer in MT-magazine. Nog geen abonnee? Klik dan hier of bestel hem los.
Ben je benieuwd wie dé GameChanger van 2014 wordt? Kom dan naar het GameChangers Event op 3 december waar de 5 beste Nederlandse GameChangers strijden om die eretitel.