Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nalden: ‘WeTransfer zou al zijn pageviews kunnen verkopen, maar dat doen we bewust niet’

Ondanks een miljoenenbereik zal WeTransfer nooit al zijn pageviews verkopen aan adverteerders. 'We willen mensen blijven verrassen met onverwachte kunst', zei medeoprichter van Ronald Hans (Nalden).

Hans maakte vanaf zijn 16e naam als blogger. “Ik groeide op in een dorpje waar nooit iets gebeurde, blikt hij op het podium van The Next Web terug. “Je moest haast wel online om iets te beleven. Hans maakte van zijn blog (Nalden.net) over hiphop, mode, design en trends zo’n oogstrelend platform, dat hij wereldwijd aandacht trok en een kast vol prijzen won.

In 2009 zette hij WeTransfer met compagnons Rinke Visser en Bas Beerens, die voor zichzelf al een bestandendeel-app had ontwikkeld. Die mix van creativiteit en technisch en marketingvernuft werd het DNA van Wetransfer, zegt Hans. Anno nu delen via WeTransfer zo’n 40 miljoen gebruikers ongeveer 1 miljard bestanden per maand. De dienst scoorde twee jaar geleden 22 miljoen euro groeigeld.

Kunst

Maar misschien wel net zo’n belangrijk getal, zegt Hans, is dat WeTransfer het afgelopen jaar ruim 1 miljard keer kunst liet zien aan mensen die zijn dienst gebruiken. “Dat is het meest ongrijpbare deel van onze business. De kunst en de emoties die daarbij mensen ervaren. Dat is ook iets dat de meest vc’s trouwens niet begrijpen. Waarom zouden we niet al die views verkopen en meer verdienen?”

WeTransfer verkoopt wel advertenties, maar daarbij wordt intensief geselecteerd en bedacht hoe zo’n pagina zo goed mogelijk bij de stijl van WeTransfer past. “We moeten adverteerders echt uitdagen om veel betere campagnes te maken, die er veel beter uitzien.”

Retargeting

Behalve de massale uitverkoop van pageviews moet Hans ook niets hebben retargeting, oftewel bezoekers inhoud serveren op basis van eerder bezochte pagina’s of zoekwoorden. Dat zou ten koste gaan van het bij toeval kunnen ontdekken van nieuwe kunst. “We cureren niet op basis van wat je eerder bekeek of leuk vond. Het is belangrijk dat je iets te zien krijgt waarvan je geen idee had dat je het leuk zou vinden. Uit dat soort dingen komt creativiteit. Dat is the joy of the unexpected.”

Het is belangrijk dat je iets te zien krijgt waarvan je geen idee had dat je het leuk zou vinden.

Waarom geeft hij überhaupt om kunst? Hans haalt een quote aan van de Amerikaanse schrijver Edward Albee: ‘De kunsten zijn het enige dat ons onderscheidt van andere dieren.’

Hans: “Onze aanname is dat inspiratie tot ideeën leidt, die weer tot creatieve actie leiden. Iemand creëert iets amazing, iemand anders ziet dat en wil vervolgens zelf nieuws maken. Ergens in dat proces zullen ze ook onze dienst gebruiken, denk wij.”

Pharrell

Hij wijst naar wijlen Prince, die WeTransfer gebruikte om zijn muziek direct te delen met zijn fans. Ook Pharrell Williams gebruikt de dienst om muziek te maken. “We horen hoe het creatieve mensen helpt om naar een volgende level te komen.”

De schoorsteen blijft bij WeTransfer roken dankzij betaalde abonnementen en advertenties. Maar dat zal nooit zonder de ‘magie’ van kunst kunnen, denkt Hans. “Magie die resoneert bij mensen.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Maar voor inspiratie moet je wel in actie komen, benadrukt hij. Zoals naar een museum gaan. Waarna hij het publiek ter plekke uitnodigt om een bezoekje te brengen aan het Stedelijk Museum. ”Laat gewoon je Next Web-kaartje zien en vertel dat je mijn verhaal hebt gehoord, dan kom je het hele weekend gratis binnen.”

Lees ook:
‘Technologie is een gevaarlijke aandachtsvreter’
Kevin Rose: ‘Niches zijn kansrijker dan ooit’