Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kevin Rose: ‘Niches zijn kansrijker dan ooit’

Met zijn nieuwste startup breekt Kevin Rose (Digg) - mede dankzij de beeldherkenning van Instagram - de markt open voor het online verkopen van dure horloges. Dit soort niches zijn kansrijker dan ooit, zei de Amerikaan donderdag tijdens een interview met Boris Veldhuijzen van Zanten op The Next Web.

Kevin Rose kun je ondanks zijn 40 jaar gerust een tech-veteraan noemen. Hij richtte vier bedrijven op, met Digg als bekendste. Nadat een van zijn andere bedrijven (Milk) in 2012 werd overgenomen door Google, sloot hij zich aan bij de investeringstak van dat bedrijf, Google Ventures. Momenteel investeert Rose via True Ventures. 

Maar zoals meer ondernemers na een ‘exit’ merken is investeren niet per se iets wat je fulltime wilt doen. Enter Hodinkee, de nieuwe startup waarmee Rose de verkoop van kostbare horloges het online tijdperk ik wil jagen.

Hodinkee claimde onlangs de grootste Apple Pay-transactie tot nu toe, verklapt Rose tijdens The Next Web: iemand in Texas betaalde – met een vingerafdruk – 175.000 dollar voor een horloge.

Instagram

Een niche zoals dure horloges is tegenwoordig meer dan ooit binnen handbereik dankzij slimme aanbevelingstechnieken, zegt Rose. Hij zoomt in op Instagram, dat niet meer alleen kijkt naar teksten die gebruikers delen, maar ook beelden – geautomatiseerd uiteraard – scant en interpreteert. Instagram ‘ziet’ nu of een hondenliefhebber bijvoorbeeld vaker labradors dan poedels deelt.

Hierdoor kun je ook als nicheproduct veel tractie krijgen op een platform als instagram. “Vroeger hoopte je mensen te bereiken door keywords te kopen. Nu kan dat gratis. Daardoor zie je veel 1-product companies groter worden. 5 jaar geleden ging ik naar een kledingwinkel, en kocht alles daar, van ondergoed tot sokken. Nu bestel ik mijn sokken dankzij een recommendation engine (aanbevelingsmachine, red.) via een website die alleen maar sokken verkoopt.”

The Next Web 2017, foto: Dan Taylor
Boris Veldhuijzen van Zanten interviewt Kevin Rose | Foto’s: Dan Taylor

Maar zorgen dat je op basis van beeldherkenning in de feed van je doelgroep belandt vergt uiteraard meer dan simpelweg plaatjes posten. Je moet ook de smaakmakers in jou vakgebied opzoeken, oftewel de influencers, om nog maar eens een gehypte marketingterm te gebruiken. Rose ronselde voor zijn horloges ongeveer 20 van deze invloedrijke bloggers, die als dank voor een horloge gratis reclame maken, of dat gesponsord doen. “Naarmate zij jou taggen en liken, komt je in de recommendation engine.”

The next big thing

Wat Veldhuijzen van Zanten ook wil weten van Rose is wat the next big thing is op technologiegebied. Waar let Rose op als investeerder? De Amerikaan houdt onder meer de ontwikkelingen op het gebied van blockchain goed in de gaten. De uitdaging daarbij is volgens hem om dat fenomeen van hardcore-tech voor insiders naar iets gebruiksvriendelijks te krijgen, “wat ik ook aan mijn moeder kan uitleggen”.

Voor het ‘post-mobile’ tijdperk ziet Rose veel kansen voor spraak als het volgende belangrijke platform. De Amerikaan is geen fan van bots of VR, vanwege het feit dat je met VR in je eentje zit, met een helm op. Augmented Reality kan dankzij het feit dat er meer interactie is met de echte wereld wel op zijn goedkeuring rekenen.

Mediteren

Rose kan ook naast zijn investeringswerk en Hodinkee niet stil zitten. Hoewel; zijn volgende startup is de meditatie-app Oak, die later dit jaar moet verschijnen. Die gaat de concurrentie aan met andere apps die de gejaagde mens weer in balans moeten brengen, zoals Headspace.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Rose: “Zeker als je al een tijdje met ‘tech’ bezig bent, dan voel je na een aantal jaar dat je behoefte hebt aan meer evenwicht en een dagelijks moment voor een reset. Andere apps draaien simpelweg een geleide meditatie af. Ik wil eerst veel data verzamelen. Zo monitoren we grondig de effecten van ons programma, waarna we het script continu verfijnen.”

Lees ook: ‘Technologie is een gevaarlijke aandachtsvreter’