Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bubble 2.0 of Business 2.0?

Voor de eerste internet bubble, kreeg iedereen geld van venture capital firma's. Waarom? Omdat ze hun eigen naam konden schrijven én omdat het woord internet in het infosheet stond. Zijn de tijden veranderd? Ja en nee. Ze bestaan namelijk nog steeds, investeerders met lef.

Voor de eerste internet bubble, kreeg iedereen geld van venture capital firma’s. Waarom? Omdat ze hun eigen naam konden schrijven én omdat het woord internet in het infosheet stond. Een businessplan schrijven, dat was zonde van de tijd. Een 1-pagina informatieblad, dat was voldoende. Iedereen was bang de volgende cash cow te missen, dus er werd blind geïnvesteerd.

We weten intussen allemaal wel beter. Vrijwel al die start-ups uit 1998 en 1999 bestaan intussen allang niet meer.

Cash CowVanaf die tijd moest je gewoon een goed doordacht business model hebben, met bijbehorend business plan. Op voorhand moest duidelijk zijn op welke wijze je geld zou gaan verdienen. VC’s zijn op zoek naar de cash cows, de bedrijven die in potentie een tienvoud van de investering opbrengen. Die cash cows maken de verliezen goed, die de andere investeringen met zich mee brengen. Van de tien investeringen gaan er twee failliet, doen zes het redelijk (Dat wil zeggen, in de ogen van de VC. De onderneming maakt 5-10% winst per jaar, en is daarmee een gezond bedrijf. Echter, voor durfkapitaal is dat natuurlijk te weinig), één gaat echt goed en één is de cash cow.

De investeringen in software en internet zijn een aantal jaren moeizaam geweest. Velen wilden hun vingers daar niet meer aan branden. Langzamerhand is die visie weer gekanteld, het is weer hot.

Ik zou nu niet meer in software investeren. Klinkt misschien raar, aangezien ik uit die hoek kom. Software, die je op een pc moet installeren, is niet toekomstvast en ten dode opgeschreven.

Gratis softwareGratis software is in opkomst. Echt Web 2.0, dus als webservice en vooral gratis voor de gebruiker. De basisfuncties zijn gratis en daarmee wordt volume gemaakt. Honderdduizend gebruikers, 30 miljoen gebruikers, dan heb je wat. Hoe wordt er dan geld verdiend? Uiteraard reclame-inkomsten en een klein aantal gebruikers die extra willen betalen voor extra features.

SAAS (Software As A Service) ligt hier tegenaan, en is het toverwoord voor de komende vijf jaar. Steeds vaker kan je software gratis downloaden en reken je af naar daadwerkelijk gebruik.

Ik hoorde vorige week een interview met Boris Veldhuijzen van Zanten, die in New York op de TechCrunch party zijn nieuwe product Fleck annonceerde. Op de vraag van Herbert Blankestijn “hoe ga je dan geld verdienen?” kwam een boeiend antwoord.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Massa en volume“Eerst massa en volume kweken, zodat onze service veel gebruikt wordt, en dan gaan we daar een verdienmodel aan hangen”. In het huidige tijdperk is dit een geaccepteerd businessmodel. Toch heeft Boris een kwart miljoen aan durfkapitaal bij business angels of venture capitalists weten op te halen. En dat in een model waarbij het verdienmodel nog niet helder was. Er zijn dus nog steeds investeerders die durf tonen en durfkapitaal verstrekken. Als je goed rondkijkt, zie je steeds meer succesvolle webservices opkomen, al dan niet met durfkapitaal gefinancierd.

De komende vijf jaar zal een boeiende tijd worden.Edo van Santen (Groei Coach)