1. Filmprijzen voor Nederlandse WeFilm
Het Nederlandse WeFilm scoort in Cannes. De DELA campagne die ze voor Ogilvy produceerden heeft de Grand Prix gewonnen tijdens het prestigieuze Cannes Lions reclamefestival. Enkele weken daarvoor wonnen het bedrijf van Bas Welling al de Grand Prix van de ADCN voor de live Twitterfilm Woedend! DELA won verder twee keer zilver in Cannes en ook de twitterfilm pakte een zilveren Leeuw.
2. Get in the Ring trekt 30 landen
Het aantal landen dat meedoet aan de investeringsevenement Get in the Ring is bijna verdubbeld. Dit jaar strijden start-ups in 30 landen in nationale voorrondes om een plaats in de internationale finale in Rotterdam, waar een investering tot 1 miljoen euro verdiend kan worden. Get in the Ring is een initiatief van het Erasmus Centre for Entrepreneurship van de Erasmus Universiteit Rotterdam. De inschrijving is inmiddels geopend. Ondernemers die willen meestrijden, kunnen zich hier opgeven.
In 2012 deden start-ups uit zestien landen mee aan de voorrondes van Get in the Ring, dit jaar zijn dat er 30. De aandacht voor het investeringsevenement is sterk toegenomen na de eerste succesvolle editie vorig jaar en de Compass Award die tijdens de Global Entrepreneurship Congress in Rio de Janeiro werd gewonnen voor meest creatieve en innovatieve branding.
3. ‘Doelstelling duurzame energie vertraagd’
Het aandeel duurzame energie moet langzamer groeien dan het kabinet heeft voorgenomen. Oude kolencentrales moeten dicht en nieuwere mogen biomassa meestoken. Burgers die gezamenlijk energie willen opwekken met zonnepanelen krijgen belastingvoordelen. Dat staat volgens de NOS in de conceptversie van het Energieakkoord. Volgens het conceptakkoord moet het aandeel groene energie in 2022 of 2024 zestien procent bedragen van de totale energieopwekking. Dat is twee tot vier jaar later dan het streven van het kabinet. Energiebedrijven, industrie, milieuorganisaties en werkgevers hebben na maanden overleg de plannen gepresenteerd aan minister van Economische Zaken Henk Kamp (VVD).
4. Nieuwe sprekers op Sprout Challengerday
Silicon Valley is goed vertegenwoordigd op de komende Challengerday op 31 oktober. Uber-oprichter Ryan Graves komt spreken, en ook Gigi Wang, lid van het MIT/Stanford Venture Lab komt een presentatie geven. Ook Sproutcolumnist Arko van Brakel is van de partij. Eerder maakten we al de namen bekend van topdesigner Piet Hein Eek, actrice/ondernemer Katja Schuurman, zakenvrouw van het jaar Heleen Dura- van Oord en ‘succesprofessor’ Boris Veldhuijzen van Zanten. Stel je ticket veilig, dan kun je meteen het boek van Buffi Duberman crowdfunden. Zij stond vorig jaar op het podium.
5. BAS Groep krijgt van UWV geen ontslagvergunning
BAS Groep, de snelgroeiende onderneming achter de elektronicaketens MyCom, Dixons, Dynabyte en sinds kort ook iCentre, heeft bot gevangen bij het UWV. De uitkeringsinstantie stemde afgelopen week niet in met een ontslagaanvraag voor 35 medewerkers, omdat ze ‘vooralsnog’ niet overtuigd is van de argumenten van het winkelbedrijf.
6. Breukhoven wil verder met Free Record Shop
Hans Breukhoven, oprichter van de Free Record Shop, wil – samen met investeerder ProCures – een doorstart maken met de failliete winkelketen. Dat heeft Breukhoven donderdag gezegd. Hij heeft goede hoop dat er een doorstart gaat komen. ”Ik reken er nog steeds op, ondanks de tegenwerking van de curatoren”, vertelt Breukhoven. ”Het duurt allemaal wel veel te lang. Als winkels 6 weken leegstaan, is dat natuurlijk niet goed voor een detailhandelszaak, maar dat begrijpen de curatoren niet”, stelt de voormalig directeur van de keten.
7. en dan dit: ben jij een sociale weetgraag?
Een kleine dertig procent van de Nederlanders kijkt ieder uur of hij niet een chat, appje, mailtje of nieuwsbericht heeft gemist. Een onderzoek van Multiscope laat zien hoe erg we met onze mobieltjes zijn versmolten. Het blijkt dat de meeste mensen twee apps als onmisbaar beschouwen: Facebook en WhatsApp. Daarbij gelden wel twee uitzonderingen. Zakenlui kunnen nog minder zonder e-mail en de gebruikersgroep ‘Traditionele Beller’, de naam zegt het al, vindt geen enkele app onmisbaar. Multiscope deed onderzoek onder elfhonderd respondenten en kan daarom een categorisering aanbrengen in het soort mobiele internetters:
1. Impulsieve Apper (6 procent) – Heeft vaak meer dan vijftig apps op zijn telefoon staan en gebruikt deze de hele dag door. Gaat actief op zoek naar nieuwe apps en downloadt impulsief.
2. Sociale Weetgraag (18 procent) – Gebruikt zijn apps vooral om te delen en volgen via social media. Heeft zijn smartphone altijd binnen handbereik. Brengt structuur aan in apps en verwijdert apps die hij niet meer gebruikt.
3. Jonge Jollige (8 procent) – Heeft relatief veel apps voor vermaak op zijn telefoon. Een app als Wordfeud is relatief vaak onmisbaar. Kijkt minimaal een keer per uur op zijn telefoon.
4. Zekere Zakenman (24 procent) – Zoekt zelf actief naar nieuwe apps en downloadt deze bewust. Checkt ieder uur zijn mobiel.
5. Afwachtende Volger (24 procent) – Volgt vooral tips van anderen op bij het downloaden van nieuwe apps. Zoekt zelf alleen apps als er directe aanleiding voor is en maakt een zorgvuldige afweging om een app wel of niet te downloaden. Checkt ieder uur zijn telefoon.
6. Traditionele Beller (20 procent) – Gebruikt de telefoon slechts een paar keer per dag. Heeft gemiddeld slechts enkele apps geïnstalleerd waarvan er maar ongeveer twee dagelijks gebruikt worden.
Tot zover de Sprout update van 5 juli. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.
Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de nieuwsupdate van Sprout, plus inspirerende verhalen, tips & tricks, expertblogs en columns.