Braingineers meet met hersenscans, eyetracking en data-analyse hoe mensen reageren op websites en advertenties. Proefpersonen, die een vergoeding van 30 euro per deelname krijgen, staan hun breindata anoniem af. Braingineers kreeg tot nu toe opdrachten van zo’n vijftig klanten, vooral corporates zoals Tele2, Ahold Delaize en ING.
Maar de scaleup van Roderick Reichenbach (foto links) en Max van Kaathoven wil de tijd die het nu kost om voor een klant een rapport op te leveren, terugbrengen van drie dagen naar een paar seconden. Zodat de techniek van ‘emotie-detectie’ beschikbaar komt voor een veel grotere doelgroep, inclusief de spreekwoordelijke bakker op de hoek.
AI-proefkonijn
Om daar te komen, werkt de Sprout Challenger (2016) aan het ultieme, virtuele AI-proefkonijn, dat wordt opgebouwd uit de hersendata van duizenden echte mensen. Vorig jaar scande Braingineers de hersengolven van 2500 mensen. Om de techniek volledig te kunnen automatiseren, zijn er ongeveer 10.000 scans nodig, van mensen met een zo diverse culturele achtergrond als mogelijk. Zo ontstaat als het goed is een representatief ‘brein’, dat klanten vertelt hoe een gemiddeld persoon reageert.
Echte testpersonen helemaal uitbannen, lijkt vooralsnog geen haalbare kaart. “Je blijft je algoritmes verbeteren”, zegt mede-oprichter Roderick Reichenbach, aan de telefoon vanuit Londen, “maar we gaan steeds meer naar voorspellingsmodellen”.
1 miljoen
Reichenbach en zijn co-founder Max van Kaathoven hebben net getekend voor een investeringsronde van 1 miljoen euro, afkomstig van Joa Ventures. Dat is een investeringsfonds waar een aantal natuurkundigen achter schuil gaat, en dat zich ook richt op startups die werken met biometrische instrumenten.
Braingineers, een Sprout Challenger die alweer 6 jaar geleden werd opgericht, had het geld “niet direct nodig”, zegt Reichenbach, “maar we wilden een nieuwe stap maken”. “We hebben ook met een paar grotere partijen gesproken, maar met Joa Ventures hadden we direct een klik. Ze snappen goed wie we zijn en waar we mee bezig zijn als jonge honden die een nieuwe, disruptieve technologie in de markt zetten.”
Steady
Reichenbach en Van Kaathoven bouwden hun eerste product (destijds nog met de inmiddels vertrokken co-founder Daan Bolder) met behulp van een aantal (anonieme) angel-investeerders. Daarna was extern kapitaal een tijdje niet meer nodig, de ondernemers willen met eigen middelen rustig, maar gestaag doorgroeien. Reichenbach: “Wat je heel veel ziet in de startup-wereld is dat er snel veel geld wordt opgehaald, en dat het heel erg wordt opgeblazen. Maar 80 procent haalt het uiteindelijk niet. We willen een steady business opbouwen.”
Aan die ‘steady business’ werkt Braingineers ook vanuit een kantoor in Londen, waar onder meer Vodafone UK, British Telecom en Travel Republic (een dochterbedrijf van vliegtuigmaatschappij Emirates) werden binnengehaald. Dat kantoor wordt met de nieuwe investering uitgebreid, terwijl het totale aantal medewerkers groeit van dertien naar twintig.
Een kantoor in Engeland verlaagt de drempel naar de Verenigde Staten. Als alles meezit, waagt het bedrijf uit Amsterdam die sprong eind volgend jaar. Reichenbach: “We merken in gesprekken in ieder geval dat er interesse is. Als er zich een kans voordoet, zullen we die aangrijpen. Maar nu is het een kwestie van groeien zoals we nu al doen.”