De laatste keer dat we hem spraken (voor de MT/Sprout groeigids over Cash) was hij nog medeoprichter en CFO van Bloomon, de abonnementsdienst die het bloemenvak heeft gedisrupt. Maar sinds november 2019 heeft Koen Thijssen getimmerd aan een nieuwe startup: Insify. Een online bemiddelaar in verzekeringen voor ondernemers, die je een insurtech-startup zou kunnen noemen. Het doel: de verzekeringswereld met de laatste technologie en data laten zien hoe het anders kan.
Keukentafel
‘Ik heb Bloomon vanaf de keukentafel met Patrick Hurenkamp en Bart Troost opgezet, en het bedrijf was in 5 jaar gegroeid naar 70 werknemers; Het schreef inmiddels zwarte cijfers en ging een andere fase in. Ik ben toch meer iemand die iets nieuws wil neerzetten, wil ondernemen.’ Daarom vertrok Thijssen in november 2019, een moment waarop hij Bloomon na een reorganisatie ‘in rustiger vaarwater’ achter kon laten, om zich te storten op een frustratie waar hij als CFO veel te vaak tegenaan liep: de papieren rompslomp rond verzekeren.
‘Tja, dat zit in je takenpakket als CFO. Kreeg ik adviseurs over de vloer, niks kon online, alles moest met eindeloze vragenformulieren geregeld. En door regelmatige verhuizing van ons bedrijf klopten polissen dan vaak ook nog niet. Mijn idee was: hoe kun je dat met data en technologie makkelijker maken, transparanter? Ik dook in de materie en zag een enorme kans. Daar heb ik, weer achter de keukentafel, een team bij gezocht.’
Snel, scherp en simpel
Insify richt zich op (mkb-)ondernemers met de belofte: zij kunnen dankzij de online nieuwkomer simpel, snel en tegen scherpe tarieven hun verzekeringen regelen. Dat klinkt als de ingrediënten voor de disruptie die Thijssen eerder bracht met Bloomon. ‘Wij startten echt met een leeg vel papier: welke informatie heb je nu werkelijk nodig voor een verzekering? En op welke andere manier kun je die data verzamelen dan de ondernemer lastig te vallen met vragen?’
Insify verzamelt bijvoorbeeld data bij de KVK en andere openbare bronnen. Dat scheelt invulwerk. ‘En we leveren ook data terug: we kunnen laten zien welke verzekeringen andere vergelijkbare ondernemers hebben.’ Het biedt meteen de belangrijkste verzekeringen voor (kleine) ondernemers aan: arbeidsongeschiktheid, bedrijfsaansprakelijkheid, beroepsaansprakelijkheid, inventaris en computers & elektronica.
De producten komen van partners Nationale-Nederlanden en TAF (voor de AOV’s). Ook challengerbank Bunq, die in zijn app een linkje heeft opgenomen naar Insify, is een partner. ‘Ondernemers zoeken een goede verzekering tegen een redelijke prijs. Die zitten niet te wachten op een uitgebreide menukaart aan aanbieders.’ Als online disrupters hebben Inshared, een label van Achmea, en het Amerikaanse Lemonade al naam gemaakt, maar zij richten zich op particulieren. ‘Uit onderzoek blijkt dat 83 procent van de zakelijke verzekeringen nog altijd via tussenpersonen worden afgesloten. Wij willen zoals dat heet de drijvende kracht zijn achter de channel shift naar online.’ Een concreet marktaandeel wil Thijssen daarbij nog niet noemen.
Op weg naar verzekeraar
Op de keper beschouwd is Thijssens startup een online tussenpersoon, met een AFM-vergunning om te mogen bemiddelen en adviseren in verzekeringen. Maar desgevraagd laat de founder weten dat dat geen eindstation is: ‘Ik zie het als een evolutie: als insurtech word je niet in 1 stap verzekeraar. Je moet eerst tractie opbouwen, ervaring, en een portfolio. Maar we kijken zeker een stap verder.’ Ook daarbij kan technologie helpen om een positie in de markt te verwerven. ‘Verzekeraars gebruiken nu 2 of 3 indicatoren om ondernemers in te delen in een risicoprofiel. Wij willen daar 128 van maken om de risico’s accurater te beprijzen.’
Internationale funding
Over zijn geldschieters heeft Thijssen ook niet te klagen: hij haalde 1,8 miljoen euro op bij de Berlijnse investeerder Fly Ventures, dat al bij meer insurtechs aan boord is, en bij het Londense Frontline Ventures. Daarnaast stapten informals van naam in: Maximilian Tayenthal, de oprichter van de Duitse challengerbank N26, en Charles Songhurst, een voormalig Microsoft-kopstuk dat investeert in een massa fintech en insurtech-startups.
Die internationale scope verraadt meteen Thijssens ambities. Vóór Bloomon werkte hij bij startupfabriek Rocket Internet, maar dat is niet de reden waarom hij in Duitsland belandde. ‘Nee, mijn investeerders komen niet uit dat netwerk. Je vraagt eens rond met wie anderen graag zakendoen, en voorop stond dat ze internationaal georiënteerd moesten zijn: voor een startup als de mijne ligt de stap naar het buitenland voor de hand. Partijen als Fly geven je meteen ook credibility als insurtech. Plus: ze brengen je in contact met andere startups in ons domein. Ik heb echt veel gehad aan gesprekken met andere ondernemers uit hun netwerk.’
Starten tijdens corona
Thijssen had nog nauwelijks zijn team geformeerd, of corona brak in maart uit. ‘Dat was even spannend. We waren afhankelijk van onze vezekeringspartners: bleven die wel open? En met investeerders waren we ook al in gesprek. Gelukkig zij Fly: dit kan je beter bij de start overkomen dan wanneer je al flink op weg bent, wij blijven gecommitteerd. Hetzelfde gold voor de andere partners. Maar we weten dus niet anders dan dar we een volledig remote bedrijf zijn.’
Een voordeel: de druk op de markt voor techpersoneel werd iets minder. ‘Ik heb echt hele goede mensen kunnen aantrekken. Maar je mist wel de schwung van samen in een ruimte iets nieuws opzetten. Maar daar vind je dan ook wel weer oplossingen voor: Slack, Zoom, Hangouts, pubquizzen. Iemand zei: ik ken mijn team hier nu al veel beter dan mijn vorige plek, waar ik vijf jaar heb gewerkt.’ En een hoofdkantoor heeft Insify overigens wel degelijk, bij Capital C in Amsterdam. ‘Daar schuif ik ook aan, als er tenminste plek is voor me.’