Persbericht - Wereldwijd wordt er miljarden geïnvesteerd in Insurtech-initiatieven. In 2019 is er wereldwijd ruim $6.37 biljoen geïnvesteerd in Insurtech. Bekende voorbeelden van Insurtech bedrijven zijn Lemonade, Trov en NextSurance. Hoe zit dat in Nederland? Wordt er hier nog veel geïnvesteerd in Insurtech? De indruk is dat het hoogtepunt voor Nederland voorbij is.
Insurtech is een verzamelwoord voor innovatieve en disruptieve oplossingen in de verzekeringssector. Voor 2015 werd het vaak samengenomen met de Fintech-oplossingen uit de bankensector, echter vanaf 2015 wordt Insurtech als begrip steeds meer gebruikt en is nu niet meer weg te denken. Insurtech initiatieven starten vaak bij startups die gaan samenwerken met verzekeraars. Er zijn ook verzekeraars die zelf innovatie afdelingen starten of investeringen doen in bestaande initiatieven en/of startups.
De afgelopen jaren zijn er diverse Insurtech startups in Nederland gelanceerd. Voorbeelden zijn:
Een van de grootste Insurtech spelers van buiten Nederland die in Nederland gestart is, is Lemonade. Deze partij biedt sinds maart 2020 een beperkt aantal verzekeringen aan.
Op dit moment ziet de toekomst er niet zo rooskleurig uit voor Nederland. Grote buitenlandse partijen en herverzekeraars kiezen minder snel voor Nederland en richten zich op landen als Duitsland, Frankrijk en Spanje. Partijen kiezen deze landen niet alleen door de grotere afzetmarkt, maar ook omdat er verzekeraars in de genoemde landen meer investeren in deze initiatieven. Vanuit het Verbond van Verzekeraars is er wel een initiatief gestart waarbij verzekeraars en startups binnen een hub samengebracht worden voor meer samenwerking. Dit is hard nodig om de Insurtech-initiatieven (nieuw) leven in te blazen.