1. Facebook gaat tv-spotjes uitzenden
Facebook wil op de tijdlijn van mensen die website gebruiken reclamevideo’s van 15 seconden laten zien. Zuckerberg gaat een poging doen om wat van de budgetten voor tv-reclames bij grote bedrijven af te snoepen. Dat meldt persbureau Bloomberg. Wanneer het Amerikaanse social mediabedrijf van start gaat met zijn nieuwe bron van inkomsten is niet bekend, maar waarschijnlijk later dit jaar. Facebook claimt dat 61% van zijn 1, 15 miljard gebruikers de dienst inmiddels op dagelijkse basis gebruikt. Dat is mede te danken aan een betere smartphoneapplicatie, zo bleek uit de laatste kwartaalcijfers. Facebook verraste vorige week beleggers met veel beter dan verwachte resultaten, waardoor Zuckerberg bij aandeelhouders weer iets meer als een held wordt gezien.
2. Student klust bij door opzetten brillenmerk
De een zit achter de kassa bij een supermarkt als vakantiebaan, dan ander begint een webwinkel. Sebastiaan Smits heeft in een paar weken tijd een webshop voor houten zonnebrillen uit de grond gestampt. Dat schrijft Emerce. De student aan de TU in Eindhoven stuitte op de trend via een Amerikaanse advertentie op houten en bamboe brilmonturen. Een paar weken later is hij een van de grootste verkopers in Nederland. Volgens de ondernemer zijn de brillen hip in Nederland, maar ook peperduur. Met behulp van een Chinese leverancier kan hij de brillen goedkoper aanbieden. Wooden Made, zoals zijn kersverse brillenmerk heet, bestaat 4 weken. Student Smits ontvangt inmiddels tien orders per dag, wat een omzet van bijna 350 euro oplevert. Daar kun je dus niet voor gaan vakken vullen.
3. ‘t Stoepje ontkent overnamegesprekken
Tussen de 50 en 60 Bakker Bart-franchisenemers riskeren een persoonlijk faillissement, omdat het hoofdkantoor geen producten meer wil leveren. Er zou een oplossing zijn. Peter Beukers, eigenaar van marktbakker ‘t Stoepje uit Spakenburg wil samen met een investeerder de Bakker Bart-keten overnemen, meldde het Financieele Dagblad dinsdag. Dat plan zou worden gesteund door de franchisehouders die zo hopen meer invloed te krijgen op het bedrijf. Tegenover zakenblad Quote ontkent Beukers alle betrokkenheid bij een mogelijke overname: ‘Er is niets van waar, ik heb geen interesse in Bakker Bart. Er hebben ook helemaal geen gesprekken plaatsgevonden’.
4. En dan dit: Ben & Jerry’s schikt met pornoproducent
Boston Cream Thigh, Peanut Butter D-Cup, Chocolate Fudge Babes, dat zijn enkele van de titels in de serie Ben & Cherry’s van de Amerikaanse pornoproducent Caballero Video. Erg grappig natuurlijk, maar dat vinden de hippies achter het vriendelijk ijsmerk Ben & Jerry’s natuurlijk niet. Of anders gezegd: het schiet vooral bij grote baas Unilever, waar het ijsmerk onder valt, in het verkeerde keelgat. Maar de multinational heeft de pornoproducent inmiddels klein gekregen. Die moet van de rechter de 10 titels uit de schappen halen en mag de naam van het ijsmerk niet verder besmetten. Een beetje flauw is het wel, want Ben & Jerry’s is zelf ook heel creatief in het bij elkaar jatten van ijsconamen en het koketteren met ‘onsmakelijke’ erotische zinspelingen. Wat dacht je van Karamel Sutra of de naam Schweddy Balls? Die hadden ook zo uit de Caballero-stal kunnen komen.
5. Quote van de dag
Tot zover de Sprout update van 31-7-2013. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.
Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de nieuwsupdate van Sprout, plus inspirerende verhalen, tips & tricks, expertblogs en columns.