Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bedrijf kopen

Waarom zou je het ook allemaal zelf bedenken? Een bedrijf kopen is wel zo gemakkelijk. Geen hoogdravende ideeën en je puur richten op het besturen van een bestaand schip. Maar waar vind een slimme ondernemer het aanbod? Wat is er te koop? Wie staan er in de etalage of wie heeft er behoefte aan mijn geld en expertise?

Want bedenk: ook via een management buy-out zijn er leuke pareltjes op te rapen.
Het startpunt voor overnamekandidaten is de website OndernemingsbeursBedrijvendatabank, al heeft die als groot nadeel dat u verplicht bent een jaarabonnement van 299 euro af te sluiten om de databank te kunnen raadplegen. Een zeer uitgebreide lijst van bedrijfsovernamedatabanken vindt u via een van de Startpagina-dochters.

 

Due diligence
Wanneer u een bedrijf wilt kopen zult u – als u verstandig bent – een due diligence laten uitvoeren. Dit houdt in dat onderzoek wordt gedaan, zodat een beter inzicht ontstaat in de waarde en de aantrekkelijkheid van de onderneming. Ook krijgt u hiermee meer zicht op mogelijke lijken in de kast. Als koper hebt u dit nodig om een afgewogen oordeel te kunnen maken. Tegelijk hebt u met het due diligence-rapport iets tastbaars in handen waarmee u naar financiele partijen kunt gaan, bijvoorbeeld de bank die de overname gaat financieren. U kunt het due diligence-rapport daarmee enigszins vergelijken met het taxatierapport dat u laat opstellen wanneer u een woonhuis koopt.

Due diligence heeft nog een ander voordeel: als er later geschillen optreden, omdat u van mening bent dat de verkoper onjuiste informatie heeft verstrekt of bepaalde informatie heeft verzwegen, dan hebt u met het rapport meer houvast. Net als bij de aankoop van een woonhuis heeft de verkoper mededelingsplicht: hij moet alle feiten melden die van belang zijn voor de koper. Tegelijk hebt u als koper onderzoeksplicht: u moet zaken die u redelijkerwijs kunt controleren ook daadwerkelijk onderzoeken of contact opnemen met relevante instanties.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Waardebepaling
Welke prijs moet u betalen voor een bedrijf? Er zijn verschillende manieren om de waarde van de onderneming te berekenen. Grofweg wordt er vaak gezegd: de verkoopsom bedraagt drie tot zeven keer de jaarwinst. Maar uiteindelijk is het een precies werkje. De waarde wordt bepaald op basis van de gebleken resultaten, de toekomstige resultaten, het eigen vermogen of een combinatie hiervan. Vaak wordt gekozen voor een combinatie.

Een veel gehanteerde methode is de Discounted Cash Flow (DCF) waarin toekomstige kasstromen worden terugberekend naar de huidige contante waarde. U of uw adviseurs hanteren vervolgens de rentabiliteitsmethode of berekenen de intrinsieke waarde om te kijken of de uitkomst van de DCF enigszins redelijk is. Via de website van de Bedrijvendatabank (onderdeel Kennisbank) kunt u meer informatie vinden over de waarderingsmethodieken. Ook is het mogelijk om er aan de hand van uw resultatenrekening de waarde van uw onderneming te bepalen.