Een kussen voor kinderen
Ouders willen graag hun kinderen vertroetelen. Bijvoorbeeld door ze warm toe te stoppen in bed. Amerikaans moeder Kim Levine kwam daardoor met een uitgekiend idee. Ze ontwikkelde de Wuvit, een sloop waar geen zak met veren maar graan in verborgen is. Als je de sloop in de magnetron stopt, krijg je een kussen waar een verwarmend en ontspannend effect vanuit gaat.
“My husband was feeding deer in the backyard of our sprawling tree-lined suburban neighborhood … I saw a fifty pound bag of corn he had left standing upright next to my sewing machine and a lightbulb went off in my head. I had heard of rice in socks, surely corn would be better: It had a bigger grain that would hold on to heat longer. I put the corn in a hastily sewn pillowcase, heated it up in the microwave for a couple of minutes, then took it out and held it against my chest. I was blown away by the wave of soothing moist heat that enveloped my body.”
Aanvankelijk dacht Levine dat haar Wuvit ®-concept gewoon een geweldig cadeau voor haar kinderen en voor mensen in haar omgeving zou zijn. Maar al snel besefte ze dat haar idee een enorme marktpotentie had. Zeker toen ouders in de buurt haar midden in de nacht begonnen te bellen voor een nieuw rustgevend kussen, omdat hun kinderen niet konden slapen zonder de Wuvit. Uiteindelijk beleefde ze haar definitieve doorbraak toen warenhuis Saks haar product in zijn assortiment opnam.
Jam van oma
Het allerbeste komt van oma. Dat gold blijkbaar voor de jam van Fraser Doherty’s grootmoeder. Terwijl de meeste succesvolle ondernemers tegenwoordig geld verdienen aan websites, bouwde de Schot zijn imperium op traditionele wijze op. Op zijn veertiende nam hij grootmoeders jamrecept over en begon het zelf te maken. Twee jaar later was hij eigenaar van zijn eigen bedrijf SuperJam. Nog wat jaren verder verkoopt SuperJam ongeveer 500.000 potten per jaar, waarmee het een marktaandeel van 10 procent op de Britse markt heeft. SuperJam is nu driekwart à anderhalve miljoen euro waard.
Vreemdgaan bevorderen
De gehuwde Rob Oudkerk ging jarenlang naar de beruchte Theemsweg. Zijn goede vriendin Heleen van Royen kwam in het openbaar uit voor haar ‘vrije relatie’ met man Tom. En in Argentinië is vreemdgaan bijna onderdeel van de volkscultuur. Het zijn zomaar wat onnodige voorbeelden, om aan te tonen dat er achter maitresses en niet-monogaam gedrag een grote markt schuil gaat.
Advocaat Noel Biderman zette daarom een foute datingsite op, Ashleymadison.com, die zich juist alleen maar richt op getrouwde mensen of diegenen die een relatie met een gehuwd persoon willen. De slogan is pakkend: “Life is too short. Have an affair”. Biderman, naar het schijnt een gelukkig getrouwde man, heeft naar eigen zeggen inmiddels ruim 7,5 miljoen mensen gebruikers weten te trekken. Dat hij daar een fortuin mee verdient, blijkt uit het feit dat hij vorig jaar een vliegveld en een groot baseballstadion voor miljoenen dollars naar zijn bedrijf wilde laten vernoemen.
In Nederland kennen we trouwens Secondlove, dat ook overspel aanmoedigt.
Een door God gezegende site
Broeder Bernard McCoy is CEO van LaserMonks.com, een internetretailer die scherp geprijsde cartridges en andere kantoorartikelen verkoopt. Klanten zijn niet alleen particulieren, maar ook kerken en grootbedrijven als Morgan Stanley. Het idee voor LaserMonks.com kwam toen broeder McCoy op een dag zag dat zijn printer geen inkt meer had. Hij ging vrolijk winkelen voor een nieuwe cartridge, maar kon niets vinden dat redelijk geprijsd was.
Dus ging Lasermonks zich als de Easyjet van de cartridge aanbieders opstellen. Waar het bedrijf in 2002 nog maar duizend euro ophaalde, aan de hand van een groepje monniken dat cartridges vulde, maakte de site in 2005 een omzet van anderhalf miljoen euro. Het monnikenwerk veranderde in ‘big business’ met meer dan 50.000 klanten, die per dag 200 tot 300 bestellingen opvragen.
Mocht je het idee willen kopiëren, dan is het aan te bevelen eerst heilig verklaard te worden. Dat is toch wel een belangrijke reden dat Laser Monks een firma als Morgan Stanley aan zich heeft weten te binden. Veel Amerikanen zijn gek op de kerk en deze site schenkt een deel van zijn opbrengsten aan het goede doel.
Meeliften op MySpace
Je zou het bijna vergeten, maar ooit was MySpace ‘s werelds grootste sociale netwerk. Totdat Mark Zuckerberg Rupert Murdoch voorbij streefde. Inmiddels is MySpace niet meer terug te vinden in de top 10 van meest bezochte sites op aarde. Daar is ook de verandering van de lay-out, en het feit dat je overal een captcha voor moet invoeren, debet aan.
Toch is MySpace lange tijd erg lucratief geweest voor een tienermeisje, dat via WhateverLife lay-outs en gratis tutorials voor het sociale netwerk aanbood. Toen MySpace nog erg veel publiek trok, verdiende ze een dikke 30.000 euro per maand en was ze eigenaar van een website die maandelijks meer dan 7 miljoen bezoekers en 60 miljoen pageviews opleverde. De 18-jarige scholier is nu miljonair.
Profiteer van een matige arbeidsethos
Waar een datingsite voor gehuwden eigenlijk heel fout is, geldt dat ook voor een site die nepdocumenten opstelt zodat je je met een smoes kan afmelden voor een dag op kantoor of in de schoolbanken. The Excuse Absence Network biedt niet alleen valse doktersbriefjes, maar ook nepdagvaardingen en zelfs zogenaamde documenten van uitvaartdiensten. Het kost de gebruiker ‘slechts’ 15 euro. De site, afkomstig uit Oklahoma, kostte zo’n 100 euro en krijgt inmiddels meer dan twintigduizend hits per maand.
Word een stylist van de hond
Hadden we hier maar zo’n gekke consumentenmarkt als in de VS of Japan. Dan hadden we de onderneming die hondenbrillen maakt, minder hard uitgelachen. Doggles.com is inmiddels een miljoenenbusiness die niet alleen brillen, maar ook rugzakken, jassen, T-shirts, caps en speelgoed aan huisdieren kan leveren.