Een site is een must voor haast ieder bedrijf. Mensen zoeken tegenwoordig eerst even de informatie op internet, alvorens ze je bedrijf bezoeken. Het kan al zo simpel zijn als het zoeken van je telefoonnummer of adresgegevens. Maar vergis je niet, op dat moment is het proces van verleiden al begonnen. Maak er gebruik van en zorg dat de potentiële klant niet alsnog terugkrabbelt. Hoe doe je dat? Ondernemer in Business geeft 6 tips (plus een bonustip).
Check de cijfers
Meten is weten. Kijk regelmatig hoe jouw site het doet. Welke pagina’s scoren goed en welke slecht? Is daar een logische verklaring voor? Het kan positief zijn als veel bezoekers stranden bij je contactpagina, als het doel is dat zoveel mogelijk mensen bellen voor een afspraak. Bij een webshop is het daarentegen een veeg teken.
Tip: analyseer de sitestatistieken
Promoot die banaan
Wat is het voornaamste doel voor bezoekers op je site? Dat gegeven moet als een grote opvallende gele banaan op de site staan. Creëer een grote opzichtige button met bijvoorbeeld de tekst ‘bestel nu’, ‘registreren’, of ‘probeer gratis’. Zet hem zodanig neer dat het opvalt, maar geen ergernis bij de bezoeker opwekt.
Tip: maak een gele banaan
Ontdek nieuwe kansen
Meten is niet alleen weten, het levert ook nieuwe inzichten op. Worden gestelde doelstellingen niet gehaald? Dan kun je trekken om ze alsnog te halen. Maar je kunt ook uitzoeken wat de klant dan wel wil. Bezoeken veel mensen de contactpagina op je webshop? Misschien willen ze wel telefonisch bestellen. Of andersom. Misschien willen mensen online reserveren in plaats van de telefoon te pakken.
Tip: ontdek nieuwe businesskansen
Test de site op alle mogelijke manieren
Niets zo frustrerend als een slecht leesbare, trage of niet werkende site. Test de site daarom voortdurend op verschillende browsers en verschillende systemen. Houd er rekening mee dat de technologie voortdurend veranderd, voorkom dat je site achterhaald raakt en irritatie oproept bij de gebruikers.
Tip: test op gebruiksvriendelijkheid
Denk vanuit de klant
De klant is altijd koning. Maar niet online. Althans, daar lijkt het bij veel bedrijfssites op. Waar heeft de klant behoefte aan? Wat wil de klant weten? Speel daar op in op je site. De online teksten bevatten dan ook nauwelijks de woorden ‘wij’ en ‘ons’, maar vooral ‘u’ of ‘jij’.
Tip: schrijf op de juiste toon
Contactpagina
Vermeld duidelijk de contactgegevens van het bedrijf op de site. Enkel een contactformulier aanbieden, draagt niet bij aan het vertrouwen dat je uitstraalt. Geef bezoekers zoveel mogelijk keuze in de wijze waarop ze contact met je kunnen opnemen. Zet er ook duidelijk bij op welke momenten je bereikbaar bent of hoe snel je contact opneemt.
Tip: kom in contact met de klant
Bonustip: Plaats je bedrijf in Google Maps
Deze tip verbetert niet direct je site, maar zorgt wel dat klanten sneller de basisgegevens van het bedrijf vinden. Steeds vaker komt Google Maps in de reguliere zoekresultaten boven. Een completer profiel biedt een grotere kans dat je bedrijf beter scoort in Google Maps. En dat zorgt weer dat nog meer klanten jouw onderneming vinden.
Bonustip: meld je aan op Google Maps