Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 stappen om je sterker te profileren als bedrijf

Je communicatie is je alles, betoogt Sonja Schaap in haar afgelopen maand verschenen verschenen boek Profileren vanuit karakter. Je profileert je als bedrijf volgens haar in drie eenvoudige stappen. 

Dat communicatie essentieel is voor je bedrijf, merkte ondernemer Sonja Schaap toen ze in het holst van de crisis minder opdrachten kreeg met haar bedrijf. Een jaar lang liepen haar inkomsten terug en zat ze met de handen in het haar: hoe kon het opeens zo mis gaan? Schaap ontdekte dat ze maar weinig deed aan de marketing en profilering van haar bedrijf. Door hierop in te zetten, wist ze haar onderneming uiteindelijk weer te laten groeien. 

Na jaren van profileren, vatte Schaap haar ondernemerslessen samen in het boek Profileren vanuit karakter, dat zij in maart uitbracht. Hierin betoogt ze dat het belangrijk is voor bedrijven om zichzelf goed en duidelijk op de kaart te zetten bij het publiek. Wie naar buiten wil treden als bedrijf, moet volgens Schaap drie stappen zetten: positioneren, professionaliseren en profileren. Sprout bespreekt deze drie stappen.

Stap 1: positioneren

Wil je als bedrijf een boodschap communiceren, dan moet je allereerst weten wie je zelf bent. Waar sta je voor als onderneming? Schaap geeft als voorbeeld het métier van fotograaf. Communiceer je enkel naar buiten dat je fotograaf bent, dan ben je één van de velen. Presenteer je jezelf daarentegen als emotiefotograaf, bijvoorbeeld voor sportprestaties en uitvaarten, dan onderscheid je je en word je beter zichtbaar. 

Stap 2: professionaliseren

Weet je waar je voor staat, dan is het zaak dit aan de buitenwereld te laten zien. Volgens Schaap is het van essentieel belang om je communicatie-uitingen er professioneel uit te laten zien. Je kunt bijvoorbeeld zelf een goedkope website in elkaar zetten, maar die ziet er nooit zo goed uit als een profesisoneel gebouwde website. Het oog wil ook wat, dus stelt Schaap: “Doe het goed, of doe het (nog) niet.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Stap 3: profileren

Vervolgens is het zaak om op te vallen. Zorg dat jij het schaap wordt dat eruit springt in de volle wei van aanbod en concurrentie, adviseert Schaap. Dit kun je doen door bijvoorbeeld te bloggen, of te doen aan video- of eventmarketing. Schaap denkt dat je op die manier gemakkelijker je zogeheten wensklanten kunt aantrekken, wat moet leiden tot meer omzet en succes.


Het boek Profileren vanuit karakter van Sonja Schaap is verkrijgbaar bij Managementboek.nl voor € 29,95.