‘Ik ben innovatief, ik ben de beste.’ Dat je het maar weet. Met die woorden stapte hij van het podium nadat een groep ervaren ondernemers de 21-jarige Edwin de Jong (zie foto) het vuur aan de schenen hadden gelegd. Zelfoverschatting? Nee hoor, vond de jury. Precies de juiste houding om het te maken als ondernemer in deze tijd, in een markt waarin concurrentie moordend en het ontzettend moeilijk is.
De winnaar van de 25 onder de 25 heeft met zijn no-nonsense houding – ‘ik houd helemaal niet van fietsen, het spel in de markt is gewoon interessant’- al heel wat neergezet met Fietsuniek, zijn webshop voor fietsen. De ondernemer heeft met een uitgekiende drop and ship-formule – fietsen worden direct geleverd van leverancier naar klant- in een paar jaar tijd al 1 procent van de retail van fietsen in handen gekregen. Een van zijn slimme oplossingen: de ondernemer heeft er voor gezorgd dat leveranciers – die op de busjes ook een Fietsuniek-sticker plakken – niet alleen zijn bestellingen rondbrengen. Ook verzorgen ze de klantenservice. ‘Een klant belt naar mij, en ik hoef niet eens de telefoon op te pakken.’
‘Helemaal compleet het plaatje, we denken dat hij misschien wel 10% van de markt kan pakken in 10 jaar’, zei jurylid Duncan Stutterheim (ID&T). Dat was deels een grapje, want 1% en 10% klinkt weinig. Het is een prestatie in de fietsenretail, een dichtgetimmerde markt.
Duncan en De Jong: twee druppels water
Verwantschap tussen de danceondernemer en de jonge fietsondernemer is er in ieder geval. De Jong is in de kiem al net zo selfmade als Stutterheim. De 25 onder de 25 winnaar begon op jonge leeftijd op de markt bij het standje van zijn vader in de Dapperstraat in Amsterdam. De Jong: ‘Ik ontdekte dat ik via online verkopen ik met steeds minder effort, steeds meer kon verdienen. Prachtig toch.’ Duncan maakte nooit zijn vwo af en begon eveneens ‘op de straat’ als koerier voordat de kassa ging rinkelen met zijn eerste dansfeest. Stutterheim: ‘Je moet geluk hebben, maar je moet het ergens ook afdwingen.’
Bedrijven die voor echte opschudding kunnen zorgen, komen – net als Fietsuniek dus al een beetje doet – altijd van buiten een markt. Dat was ook de boodschap van jurylid Hubert Deitmers, tijdens zijn keynote. De investeerder doet met Endeit menig investering in vooral online media- en ictbedrijven. ‘Onze focus ligt op alles wat met content van doen heeft. We willen bedrijven die echt disruptive zijn.’
De beste business niet altijd de best presentatie
De alllereerste pitch kwam van Milan van den Bovenkamp van SellAnApp: een crowdfundingplatform voor iedereen die een app wil maken. De jury noemde zijn idee ‘anders dan anderen’ en ‘buitengewoon innovatief’. Helaas werd de jonge ondernemer op het podium geveld door de zenuwen en zijn verhaal kwam daardoor niet over. ’Als de pitch beter was geweest, was hij voor mij de gedoodverfde winnaar’, vertelde Deitmers. ‘Er zijn heel veel partijen die op dit moment iets doen in zijn markt, maar niemand benadert het zo origineel.’
Ook Giels Brouwer van SciSports betrad het podium. Hij had eveneens bluf, maar combineert zijn business met twee wizzkids van Universtiteit Twente achter zich. ‘Ze helpen mij mooie dingen maken’, zegt hij. Zijn bedrijf helpt voetbalclubs met de transferselectie. De jury vond het concept geweldig, maar vroeg zich af of het idee wel écht te realiseren is. Brouwer heeft op dit moment namelijk pas een pilot gedraaid en daar kreeg hij ‘geen rooie rotcent voor’.
Het panel was onder de indruk van Beauty By Lisa, het bedrijf van Lisa Hillen. Zij verkoopt wimperextensies. Het feit dat ze een eigen groothandel heeft gestart, noemde de jury ambitieus. ‘Erg knap hoe je op die manier je concurrentie de pas af snijdt’, merkt Sprout-chef/jurylid Karin Husslage op.
Belgische bescheidenheid
Als laatste pitchte Ivo Minjauw met zijn bedrijf Social Express, dat vorig jaar ook meedeed met Startupbootcamp. Misschien wel de beste pitch als je kijkt de combinatie van de inhoud met een zelfverzekerde houding. Hij helpt met zijn bedrijf de social media te managen bij grote bedrijven en heeft daarvoor een software as service-model ontwikkeld. Klanten willen flink bedrag betalen voor een licentie, zegt hij. De jury complimenteerde Minjauw met zijn pitch en vond het knap hij in korte tijd erg ver heeft weten te komen. ‘Is de stap naar de VS niet wat te ambitieus’ merkte een jurylid op. Minjauw: ‘Nee, hoor. We bedienen ook de Benelux, maar in de VS zit gewoon het echte geld. We kunnen daar vijf keer meer vragen dan hier.’ Een gedurfd en goed uitgewerkt plan, maar misschien niet hard genoeg van de daken geschreeuwd.
Duncans les: erken soms ook je meerdere
Bluf jezelf dus naar de top, maar relativering was er ook. Want in de keynote van Duncan Stutterheim kwam juist een andere boodschap naar voren. De dance-ondernemer is inmiddels in een positie om terug te kijken. Hij heeft in zijn zakelijke leven heel wat gebluft, maar kent inmiddels ook de valkuilen van een winners-high. Zo ging zijn bedrijf ID&T bijna failliet, omdat hij wel even een radiostation dacht te beginnen. Het grapje kostte hem 12 miljoen euro. ‘Heb wel lef, maar onderschat als buitenstaander nooit de krachten in een bestaande markt.’
Bekijk ook de sfeerbeelden: slideshow 25 onder de 25