Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vijf domme vragen over de Hyundai i40

De Hyundai i40 auto heeft last van het 'bijtelling-spook', maar een laag bijtellingspercentage is maar de helft van het verhaal.

Hyundai heeft de prijs van de i40 verlaagd. Verkoopt de auto dan niet goed?

De Hyundai i40 is nog redelijk populair, maar heeft last van het ‘bijtelling-spook’. Zakelijke rijders kiezen vrij massaal voor auto’s met slechts 14 of 20 procent bijtelling, om netto niet veel te hoeven betalen voor het privégebruik van die auto van de zaak. En de Hyundai i40 valt in de 25 procents-categorie. Maar een laag bijtellingspercentage is natuurlijk maar de helft van het verhaal.

De helft van het verhaal? Dat begrijp ik niet goed, een laag percentage is toch gunstig?

Natuurlijk is een laag bijtellingspercentage gunstig, maar het blijft wel een percentage over de nieuwwaarde van de auto. En als die nieuwwaarde aantrekkelijk laag is, dan is dat automatisch gunstig voor je fiscale bijtelling. De Hyundai i40 is in percentage dan misschien niet de meest gunstige auto die je in deze klasse kunt aanschaffen, maar door de scherp aanschafprijs is het maandbedrag dat je daadwerkelijk netto kwijt bent om die auto privé te gebruiken vaak nog lager dan bij de concurrentie.

Wat kost het me dan om een Hyundai i40 zakelijk te rijden?

Als we uitgaan van de vanafprijs van 22.495 euro voor de i40 Sedan 1.6 GDI – dat is tot wel 7.000 euro minder dan de concurrentie – dan ben je netto per maand maar 197 euro kwijt voor het privégebruik van deze chique zakensedan. Daarmee is de i40 in zijn klasse de voordeligste auto. En uiteraard profiteert niet alleen de zakelijke rijder van de prijsverlaging, maar is ook de particulier veel goedkoper uit.

Is die scherpe prijs niet voor een karig uitgerust ‘instapmodel’, dat toch nooit iemand koopt?

Dat komt bij kleinere auto’s nog regelmatig voor, zo’n prijslokkertje, maar de Hyundai i40 1.6 GDI is in de basis al behoorlijk compleet. Standaard heeft de auto bijvoorbeeld acht airbags, airconditioning, een audiosysteem, cruise control en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels. Je kunt nog veel luxueuzere uitvoeringen bestellen, waarbij de Business Edition specifiek op de zakelijke rijder is gericht. Die versie kost 2.500 euro extra en heeft onder meer lichtmetalen wielen, een achteruitrijcamera, parkeersensoren voor en achter, een navigatiesysteem, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, climate control, audio met stuurwielbediening, sleutelloze toegang en Bluetooth.

Is de i40 er alleen als sedan?

Nee, voor 1.000 euro extra is er ook een i40 Wagon, de eigenlijk nog wat fraaiere stationwagenversie van deze Hyundai. Veel kopers gaan voor die Wagon, want die is ook nog een stuk praktischer in het gebruik.

En hoe zijn de rijeigenschappen van de i40?

Hyundai hoeft zich niet te verstoppen voor de concurrentie. Ze maken uitstekende rijdende auto’s met goede rijkwaliteiten en moderne motoren. De 1.6 GDI benzinemotor heeft directe injectie en is mooi zuinig, maar hij mocht iets krachtiger aanvoelen. De overige motoren zijn goed bemeten op hun taak.
 

Motor 1,6 liter viercilinder benzinemotor
Vermogen 135 pk
Brandstof Benzine
Aandrijving Voor
CO2 g/km 140
Brandstofverbruik 6,0 l/100 km
Acceleratie van 0-100 11,6 seconde
Topsnelheid 197 km/h
Energielabel A
Prijs 22.495 euro