Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Veranderingen moet u kopen

Mensen willen niet veranderen. Althans niet zonder meer en zeker niet op commando. De reden is heel simpel: de mens is in zeer stabiele en saaie omgevingen geëvolueerd.

 

Af en toe kwam er een mammoet langs en op gezette tijden wilde de alfaman paren. Wie genoegen nam met het bestaande, had de meeste kans te overleven. Met die genetische erfenis zitten we nog steeds opgezadeld. Menig manager krijgt er een punthoofd van (hoe krijg ik ze mee?) en zoekt zijn heil bij adviesbureaus, die in fraaie brochures en met powerpointpresentaties uitleggen hoe u onvermijdelijke weerstanden moet breken.

Helaas, T-shirts schilderen, samen kokkerellen of zeepkist-kickoff-meetings met gezang (you never walk alone) werken niet of hooguit voor zeer korte tijd. "Het was een leuke dag, het doorbrak de sleur, nu gaan we weer aan het werk." Nee, als u mensen aan u wilt verplichten, werkt maar één ding: geld. Voor een sappig hapje wil het dier ‘mens' zich wel oprichten.

Stel – echt hypothetisch – een bank wordt overgenomen, dan is het mogelijke vertrek van goed personeel een heus probleem omdat er niemand overblijft om alle veranderingen te voltrekken. Hoe voorkomt u dat? Inspiratiesessies organiseren? Collages kleien? Coaching? Welnee. Gewoon luid met de geldbuidel rammelen. Iedereen die gedurende een periode loyaal aan de veranderingen meewerkt, krijgt een flinke bonus. Dat is de les van een eeuw organisatiekunde: veranderingen moet u kopen.

Joep Schrijvers is auteur van 'Hoe word ik een rat' en andere kritische boeken over management, mens en maatschappij.

[email protected]