Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Stigma’s brengen westerling van de wijs’

Hoezo recessie? De economie van China groeit dit jaar naar verwachting 10 procent. Deel 1 van een serie over succes in China: Bart Bakkum van AMS Group. "Bedenk goed waar je in het land gaat zitten".

 

AMS Group uit Amsterdam begon 8 jaar geleden met zijn activiteiten in China. Het bedrijf organiseert productieklussen voor zijn klanten die fabricage naar China willen uitbesteden. Ongeveer zoals het Taiwanese Foxconn en Singaporese Flextronics produceren voor bekende westerse computerbedrijven (zoals Apple en HP). Maar dan op kleinere schaal, en flexibeler. AMS Group heeft inmiddels 4 vestigingen in China, waaronder een productielocatie in Foshan. In 2009 won het bedrijf de China Business Award, de prijs voor het meest succesvolle Nederlandse bedrijf in China.

Bart Bakkum, een van de oprichters van AMS Group over zaken doen in China:

Bakkum: “Je hoort enorm veel over wat je wel of vooral niet moet doen in China. Het visitekaartje met twee handen aanpakken, mee naar de karaokebar, klompjes meebrengen als cadeautje. Ik geloof niet in al die clichés. In de jaren dat ik in China kom, heb ik het nooit gedaan. Je moet eerlijk zaken doen, net als hier, daar gaat het om. Je bent net zo goed als je laatste deal."

"Een belangrijke factor is dat je mensen durft te vertrouwen. Daar zijn westerse ondernemers vaak huiverig voor. Om een voorbeeld te geven, wij werken in China met gemengd westers/Chinees management, maar alle financiële posities worden ingenomen door Chinezen. Er wordt wel gezegd dat werknemers in China te weinig initiatief tonen, maar het ligt er ook sterk aan hoe je daar zelf mee omgaat. Ja, het schoolsysteem is anders in China. Voor veel mensen is het nieuw dat ze meer bewegingsvrijheid hebben en dat er initiatief wordt gevraagd. Dat betekent niet dat ze het niet kunnen. Initiatief moet ook worden beloond, gewaardeerd."

'Stigma's brengen mensen van de wijs'

"Het is frappant om te zien hoe snel de veranderingen gaan. ‘China is geen r&d-land’, werd er altijd gezegd. Maar ze zijn dat snel aan het inhalen. Ook op het gebied van design gaat het snel, kijk maar naar de Inno Design Tech Expo die in december in Hongkong wordt gehouden. Een stigma dat je vaak hoort is dat ze in China lak hebben aan copyrights, maar mijn ervaring is dat volwassen bedrijven daar heel goed mee omgaan. Wij hebben er nooit problemen mee gehad. Maar je hoort veel negatieve verhalen en dat soort stigma’s brengt mensen soms van de wijs."

'Bedenk goed waar je in het land gaat zitten'

"Een belangrijke vraag waar je mee moet beginnen is waar je gaat zitten. Welke stad, welke streek? China is enorm groot. Voor ons geldt bijvoorbeeld dat de loonkosten relatief minder belangrijk zijn, gezien onze automatisering. Maar de kwaliteit en voorspelbaarheid zijn wél belangrijk. Daarom zitten wij aan de kust in Guangdong, waar de kwaliteit hoger is dan in het binnenland. Andere aandachtspunten zijn onder andere de transportmogelijkheden, de vraag waar je toeleveranciers zitten etc.
Makkelijk is het niet, iets opzetten in China. Maar in Nederland is ondernemen ook niet makkelijk. Zorg dat je stapsgewijs verder bouwt, zodat je geen onoverkomelijke risico’s neemt. Als je processen naar Polen kunt overbrengen, is er geen enkele reden waarom het ook niet zou lukken naar China.”

Lees meer

China Business Award

Ook dit jaar wordt (voor de 14e keer) door Cathay Pacific en de China Kamer van het Nederlands Centrum voor Handelsbevordering de China Business Award uitgereikt. Kandidaatstelling is mogelijk tot 1 september via mt.nl/chinabusinessaward.

Het laatste management nieuws op de deurmat? Neem MT magazine

Hieronder vindt u twee boeken over China die zeker de moeite waard zijn