Storytelling is essentieel binnen Salesforce, zegt Renzo Taal. 'Ik probeer innovatie concreet en persoonlijk te maken.'
Iedere dag zetten we een van de genomineerden voor de verkiezing Innovator of the Year 2014 in de spotlights. Vandaag: Renzo Taal van Salesforce.com. Bekijk alle genomineerden.
Renzo Taal is gespecialiseerd in transformaties. Business as usual is niet besteed aan deze bedrijfseconoom. Bij pc-fabrikant Dell trad hij op zijn 31e toe tot de Chinese directie, alvorens hij de leiding kreeg over de volledige Europese operatie. Vervolgens werd hij naar het Texaanse hoofdkantoor geroepen, waar hij werkte aan de ingrijpende transformatie van Dell naar een modern dienstenbedrijf. Bij Philips was hij vanaf 2012 verantwoordelijk voor de succesvolle herstructurering van de lichtdivisie. Dit voorjaar werd Taal weggekaapt door de zeer snel groeiende online softwareleverancier Salesforce, onlangs door Forbes uitgeroepen tot het meest innovatieve bedrijf ter wereld. Aan Taal de taak om de regio Noord-Europa stabiel verder te laten groeien.
5 vragen aan Renzo Taal:
MT: Wat betekent 'innovatie' voor u en uw bedrijf?
'Innovatie is een continu proces. Je moet je voortdurend afvragen hoe de wereld verandert en je afvragen of je kunt meebewegen met die verandering, of beter nog: hoe je die verandering kunt sturen. Je moet daarom vernieuwen, niet vervangen. Ik bedoel daarmee dat je alleen kunt innoveren als je verder gaat dan het vervangen van je infrastructuur om daar min of meer hetzelfde mee te gaan doen, maar dan sneller. Juist nu ligger er grote kansen om zaken op een heel andere manier te doen en je business processen echt te transformeren. Bij Salesforce betekent innovatie dat je in voortdurend contact staat met de klant, en zijn veranderingen mee mogelijk maakt. Onze mensen moeten voortdurend met klanten praten en meedenken. Het maakt me niet uit waar een goed idee vandaan komt, van mezelf, van een medewerker, een partner of zelfs een concurrent. Je kunt niet alle goede ideeën zelf hebben. Hoe groter een bedrijf is, hoe lastiger het is om te innoveren. Toch is Salesforce afgelopen maand opnieuw uitgeroepen door Forbes als ´s werelds meest innovatieve bedrijf. Dat heeft alles te maken met de diepgewortelde innovatieve cultuur van constant blijven verbeteren, nooit achterover leunen en denken dat je er wel bent.'
Over welk nieuw initiatief bent u het meest enthousiast?
'Het afgelopen jaar was voor mij eigenlijk een gebroken boekjaar. Bij Philips kan ik tevreden terugkijken op de transformatie van de lichtdivisie. Een transformatie die niet alleen financieel resultaten boekte, maar er ook voor zorgde dat de hele manier van omgaan met klanten en verkoopprocessen volledig kantelde. Bij Salesforce is het nu mijn rol om de Region North stabiel verder te laten groeien. Daarmee moet ik vooral enablen, mogelijk maken dat mensen hun rol ten aanzien van de klant optimaal kunnen vervullen. De uitdaging is om bij onze uiterst snelle groei, nieuwe mensen zodanig te selecteren, rekruteren en op te nemen in het bedrijf dat de innovatiecultuur overeind blijft. Innovatie betekent hier dan juist nieuwe manieren bedenken om onze succesvolle karaktereigenschappen zo goed mogelijk vast te houden. Zo hebben we onlangs een aantal kernprocessen en thema’s benoemd, en mensen daarvoor verantwoordelijk gemaakt, juist om te zorgen dat we kunnen blijven innoveren.'
Hoe is innovatie ingebed in uw organisatie?
'Innovatie en vernieuwing vormen het DNA van Salesforce. We hebben een interne management tool die ‘V2MOM’ heet, dat staat voor vision, values, methods, obstacles and measures. Dit is een mix van producten en filosofie. Topprojecten en prioriteiten krijgen via de collectieve V2MOM’s systematisch meer aandacht en middelen, waardoor de belangrijkste innovatieve projecten ook het meeste aandacht krijgen. Zulke projecten krijgen dan op projectbasis dedicated mensen, waardoor intern ondernemerschap binnen Salesforce ruimte krijgt. Delen van kennis, delen van successen, met elkaar en met klanten en partners is de basis voor onze innovatie. Onze interne systemen én cultuur zorgen ervoor dat dit optimaal in onze organisatie is ingebed.'
Is het belangrijk dat vernieuwende concepten impact hebben op het bedrijfsresultaat?
'Je vernieuwt niet om het vernieuwen. Je vernieuwt om je bedrijfsdoelstellingen op de korte en lange termijn te realiseren. Voor ons betekent dat het centraal stellen van de bedrijfsdoelstellingen en de resultaten van de klant. Innovatie moet dus impact hebben op het bedrijfsresultaat, maar vooral op dat van onze klant. Dan volgt ons resultaat vanzelf.'
Op welke manier inspireert u uw mensen om mee te gaan in bepaalde innovaties?
'Storytelling is een essentieel onderdeel van onze Salesforce-cultuur. Klanten die vertellen hoe ze werken en problemen oplossen, maar ook onze eigen verhalen. Ik probeer daarom innovatie en de mogelijkheden ervan ook altijd concreet en persoonlijk te maken. Persoonlijke verhalen kunnen mensen raken en inspireren om ook zelf zaken uit te proberen, innovaties te implementeren en erop verder te bouwen. Er moet ook ruimte en tijd zijn om te innoveren en uit te proberen. Dat is in een verkooporganisatie niet altijd makkelijk, omdat er steeds ambitieuze kwartaaldoelstellingen staan die gehaald moeten worden, met de bijbehorende tijdsdruk. Maar door over kwartalen heen te kijken en je te richten op je organisatie op de iets langere termijn, maak je het mogelijk en geef je mensen de ruimte om te innoveren. Mijn taak is vooral om een cultuur van innovatie mogelijk te maken. We moedigen het aan, we waarderen het, we zien het, en we belonen het.'