Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zes tips om wanbetaling te voorkomen

We mogen dan langzaam uit de crisis kruipen, de drang om facturen op tijd te betalen, laat nog steeds te wensen over.

Uit een onderzoek van de Nationale Ombudsman van vorig jaar bleek zelfs de overheid er rustig langer over te doen dan hun wettelijk vastgestelde termijn van 30 dagen. Al met al buitengewoon lastig en riskant voor bedrijven, zo ook binnen de maakindustrie. Maar wat kun je doen om je geld toch op tijd binnen te krijgen? Zes tips.

#1. Houd goed contact

Vorig jaar schatte het MKB nog dat een kwart van alle faillissementen veroorzaakt wordt door wanbetaling. En een groot deel van deze faillissementen zou te voorkomen zijn, zo meent het Nationaal Waarborg Aanbetalingen (NWA). Het MKB raadt als tip tegen wanbetaling allereerst aan om er een actief debiteurenbeleid op na te houden. Bijvoorbeeld door telefonisch contact te houden met debiteuren, op tijd aanmaningen en sommeringen sturen en eventueel als er problemen zijn goede betalingsregelingen op te stellen. Juist dat ouderwets de telefoon pakken kan effectiever zijn dan een aanmaning.

#2. Screen klanten en kies soms voor vooruitbetaling

Voorkomen is natuurlijk altijd het beste. Check, check en check daarom vooral of potentiële klanten eigenlijk wel kunnen betalen voordat ze klant worden. Ook met huidige klanten kan een extra creditcheck handig zijn. Stel voor dat nieuwe klanten waarvan de financiële situatie er dubieus uitziet vooraf betalen. ‘Omdat vooruitbetalen voor leveranciers en klanten zonder waarborg riskant is, kan een ondernemer ook besluiten het betalingsverkeer te laten verzorgen door een externe partij,’ zegt Ger van der Molen, oprichter van het NWA. ‘Klanten krijgen dan een garantie voor de vooruitbetaling. En deze garantie zorgt ervoor dat klanten hun geld terugkrijgen wanneer de ondernemer zijn leveringsverplichtingen weer niet nakomt. Het NWA weet uit ervaring dat klanten veelal geen bezwaar hebben tegen een vooruitbetaling, mits er maar een waarborg tegenover staat.’

#3. Maak heldere afspraken

Zorg dat er bij het aannemen van een opdracht geen onduidelijkheden zijn over levering- en betalingstermijn. De verwachtingen over en weer moeten helder omschreven zijn en geen ruimte laten voor verschillende interpretaties. Ook de algemene voorwaarden moeten volkomen duidelijk zijn. Ligt allemaal voor de hand, maar zo beginnen vaak conflictsituaties die kunnen eindigen in wanbetaling.

#4. Breng handelsrente in rekening

Als een debiteur te laat betaalt, gebruikt hij je in feite als bank. En dat zou natuurlijk vergoed moeten worden. Vermeld op de factuur daarom het in rekening brengen van de wettelijke handelsrente volgens artikel 119 van boek 6 van het burgerlijk wetboek. En aarzel niet bij het sturen van de aanmaningen direct bij overschrijding van de betalingstermijn. Denk eraan dat jezelf een kredietrisico loopt als een debiteur maar niet over de brug komt.

#5. Zorg dat de factuur klopt

Soms zit de fout ook gewoon bij jezelf, omdat de factuur niet helemaal in orde is of bijvoorbeeld veel te laat de deur uitgaat. Zorg dus vooral dat facturen compleet en duidelijk zijn. Zorg dus voor het juiste adres en datum, een correct order- of referentienummer en een kloppend telefoonnummer voor eventuele vragen.

#6. Let op de buitenlandse klanten

Relatief wordt er overigens wel snel betaald in Nederland. Volgens de Betalingsbarometer van Atradius, die jaarlijks verschijnt op basis van onderzoek bij zo’n 3.000 bedrijven in 13 West-Europese landen, wordt er in Nederland gemiddeld al na 24 dagen betaald. Dat is de op twee na kortste betalingstermijn in West-Europa. Maar uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat 40 procent van de totale waarde van facturen te laat betaald wordt. Na 90 dagen is aan 7 procent van de rekeningen nog niet voldaan en 1,2 procent wordt als oninbaar afgeschreven. Houd dus vooral ook een scherp oog op de buitenlandse klanten en zorg vooral dat er ook hier geen onduidelijkheden en fouten staan in de factuur.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie.