Bij het oer-Hollandse Muelink & Grol klagen de werknemers niet over robotisering. Sterker nog: het helpt ze juist de lagelonenlanden voor te blijven.
Muelink & Grol, kortweg M&G of de M&G Groep, is een van die verborgen parels van de Nederlandse maakindustrie. Het bedrijf werd in 1932 gestart door twee loodgieters in Groningen, en groeide in de decennia daarna uit tot eerst Europees en later zelfs wereldwijd marktleider op het gebied van afvoersystemen voor rookgas, dat vrijkomt bij de verbranding van aardgas in cv-ketels en geisers.
Wim Straver, ceo van M&G Group legt uit hoe dat zo gekomen is.
#1. Wat is het geheim van jullie groei?
‘Dat komt vooral door onze samenwerking met HR-ketelfabrikanten, voor wie wij in de jaren 80 en 90 de afvoersystemen maakten. Die fabrikanten exporteerden naar landen waar destijds aardgas nog niet zo breed werd toegepast als hier. De afvoersystemen waren daar dus ook niet beschikbaar. Daardoor konden we onze markt uitbreiden en bleven we vooroplopen. Het verbeteren van het rendement van cv-ketels begon eigenlijk als besparingsmechanisme, omdat de belasting op aardgas zo hoog was. Pas later werd de toepassing van aardgas met hoogrendementsketels ook gezien als milieubesparing en lukte het ons om in de Verenigde Staten en Canada de markt te veroveren.’
#2. Hoe onderscheiden jullie je van de concurrentie?
‘We onderscheiden ons door alles te doen om voorop te blijven lopen op innovatiegebied. En vooral door de kostprijs zo laag mogelijk te houden. Dat doen we door automatisering en robotisering. Het productieproces efficiënter maken is voor ons van groot belang. Daar hoor je bij ons in de fabrieken trouwens ook niemand over klagen. Dat komt omdat we robotisering op grote schaal invoeren, maar niet ten koste laten gaan van arbeidsplaatsen. We kunnen op die manier de productie verhogen – en dus de kosten drukken. Gelukkig is onze aandeelhouder, private-equity-investeerder Egeria, ook altijd geïnteresseerd om hierin te investeren, om zo weer nieuwe waarde te creëren.’
#3. Wat zijn de uitdagingen in jullie branche?
‘De uitdaging is om lagelonenlanden te kunnen beconcurreren. We moeten volgens het lean-model kunnen blijven produceren om aan de vraag te kunnen blijven voldoen. Op het moment dat er productie naar lagelonenlanden verplaatst wordt, gaat kostbare kennis verloren.’
#4. Waar liggen de kansen voor M&G?
‘Laten we zeggen: in het oosten. We doen ons research, maar ik kan nog niet ingaan op welke landen dat zijn. Er is een duidelijke verschuiving zichtbaar van de West-Europese en Amerikaanse markt naar de groeimarkten. Laten we zeggen: landen waar luchtverontreiniging een groot probleem is en waar de overgang op aardgas een milieubewuste en goedkope stap is. Daar valt voor ons nog veel te winnen.’
#5. Hoe staat ‘made in NL’ er volgens u voor?
‘We hebben hier in Nederland een heel goed klimaat voor de maakindustrie omdat alles zo dicht bij elkaar ligt en er een goede infrastructuur is. Ook hebben we hier een heel sterke motivatie als het gaat om efficiency en het tegengaan van verspilling. Iedereen in Nederland is bereid om daaraan mee te werken. Ik ben wel eens in een fabriek in Rusland geweest. Daar ligt de prioriteit absoluut niet bij het verhogen van efficiency. Het is een heel andere mentaliteit.'
#6. Waar staat de maakindustrie over 10 jaar?
‘Ik denk dat over 10 jaar nog steeds veel geproduceerd wordt in Nederland. Overigens is bij veel bedrijven 'de productie in Nederland houden' geen doel op zich, denk ik. Het heeft vooral bedrijfsmatige motieven. Het heeft wederom te maken met de nadruk die we in onze samenleving leggen op efficiency. Dat zit er gewoon in gebakken en dat heb je ook nodig als bedrijfsleven. Het is een belangrijke reden om in Nederland te blijven produceren.’
#7. Nu de voorraden aardgas slinken, hoe denkt u dat het M&G in de toekomst vergaat?
‘Ik hoop voor mijn kinderen en kleinkinderen dat we tegen die tijd een goed en duurzaam alternatief hebben. Het aardgas raakt een keer op. Toch is de periode waarover ik het heb te lang voor een businessmodel. Tot nu toe zien we een wereldwijde toename van de aardgasconsumptie en er is met schaliegas uit de Verenigde Staten nog genoeg om jaren vooruit te kunnen. Bij M&G is er in elk geval nog genoeg te doen de komende jaren.’
Foto boven: de Ecoflo, een gepatenteerde warmtewisselaar van Burgerhout, onderdeel van de M&G Group. De Ecoflo benut de resterende energie in rookgassen afkomstig van HR combiketels voor het voorverwarmen van koud drinkwater voor warmtapwatergebruik. Zo verlaagt de Ecoflo het gasverbruik voor warm tapwater en verkort hij bovendien de wachttijd bij de kraan en voorkomt hij verspilling van drinkwater.
-
Bekijk hier de hele top-100
MEER OVER DE MAAKINDUSTRIE:
-
De maakindustrie leeft: dit is de top-100 van 2015
-
Annemarie van Gaal: 'Denk nooit dat je het zelf het best weet'
-
Het maakindustrie100-Event: gelukkig hebben we de foto's nog
-
Hoe AFA Dispensing de drijfgassen uit je deodorant haalt
-
Jalila Essaïdi maakt van spinnenzijde een businessmodel
-
De 3 grootste veranderingen die de 3D-printer in gang heeft gezet
- Helden van de maakindustrie: Solidpack
Ook de huidige printeditie van Management Team heeft als thema de 'Maakindustrie'. Ben je nog geen abonnee? Vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer.