Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Hoe het Nederlandse maakbedrijf Verhoeven Oss blijft groeien, ook tijdens de crisis

Je leest nu: Hoe het Nederlandse maakbedrijf Verhoeven Oss blijft groeien, ook tijdens de crisis

Vleesverwerkende industrie, farmaceutische bedrijven, elektronicafabrikanten, tapijtfabrieken, conservenproducten: eind jaren 60 gonst het in de regio Oss van de bedrijvigheid. Sjef Verhoeven richt er in 1968 een machinefabriek op die hij naar zichzelf vernoemt. Al snel groeit het bedrijf uit tot een belangrijke toeleverancier van al die regionale bedrijven. En nog steeds groeit het bedrijf door. Zelfs tijdens de crisis. Hoe doet Verhoeven Oss dat?

Klanten snel bedienen

Die diversiteit uit de begindagen is altijd gebleven, vertelt directeur Hans Stoop van Verhoeven Oss. ‘Nog altijd zijn we actief in tal van bedrijfstakken, voornamelijk als leverancier van interne transport- en handlingsystemen en oplossingen voor procesautomatisering. Voordeel is dat we hier in Oss en in onze nevenvestiging in Houten alles in huis hebben: we ontwíkkelen hier niet alleen onze installaties, we produceren ze ook hier in Nederland. Zo kunnen we onze klanten goed en snel bedienen.’

Internationaal actief

Die klanten bevinden zich anno 2016 niet meer alleen in de regio Oss, maar all over the globe. ‘We zijn in de loop der jaren meegegroeid met onze klanten’, schetst Stoop. ‘In de jaren 70 en 80 kregen we steeds vaker West-Europese multinationals als klant, en zo staken we zelf ook steeds vaker de grens over. Inmiddels zijn we tot in Australië actief.’

Groeien in de crisis

Dat Verhoeven Oss na 49 jaar nog altijd groeit, is volgens Stoop te danken aan de al genoemde diversiteit. ‘De economische crisis heeft ons nauwelijks geraakt. Neem de consumptie van luxeproducten: die kwaliteit nam gedurende de crisis flink af, maar de conservenindustrie floreerde in die jaren juist. Door daarop in te spelen hebben we als leverancier kunnen meebewegen met de ontwikkelingen in de industrie.’

Strategische keuze

Die beslissing hield het bedrijf tijdens de crisisjaren uit de wind

Een andere strategische keuze die het bedrijf tijdens de crisisjaren uit de wind hield, was de beslissing om vanuit moederbedrijf Verhoeven Oss een netwerk van dochterondernemingen en partnerbedrijven op te tuigen. Zo richt dochterbedrijf BVT Bakery Services zich op de ontwikkeling van productielijnen voor industriële bakkerijen, ontwikkelde de Vacuum Cooling Company (VCC) een innovatieve methode voor deegproductie (met als resultaat een veel kortere koeltijd en een langere houdbaarheid), en levert Newcap Bakery Services geavanceerde handlingsystemen voor de productie van toastbrood en kleine broodlijnen.

Talent vinden en binden

‘Via deze zogenoemde satellieten kunnen we voor ons belangrijke branches nóg beter bedienen’, schetst Stoop. ‘Tegelijkertijd blijft de basis voor al die bedrijven hetzelfde: innovatief vakmanschap. Ons personeelsbestand – op dit moment werken bij ons zo’n 120 mensen – is een mix van ervaren krachten die hier al jarenlang werken en jong technisch talent. Door onze samenwerking met technische opleidingen en door de afwisseling in ons werk, weten we ook jonge technici te vinden en te binden.’

Blijven produceren in Nederland

‘We zoeken het niet in volume, maar in kwaliteit’

Het warme familiekarakter van het bedrijf speelt daarbij volgens Stoop ook een rol. ’Anno 2016 merk je dat nog steeds: mensen krijgen bij ons nog altijd de ruimte om zichzelf te zijn en als ware Willie Wortels aan projecten te sleutelen.’ Plannen om na bijna 50 jaar alsnog de grens over te steken met de productie heeft het bedrijf niet. ‘Sterker nog, we merken steeds vaker dat het een voordeel is dat we nog steeds in Nederland zitten. Kwaliteit, korte levertijden en diversiteit als speerpunten: ook dáár is in een halve eeuw niets aan veranderd.’

Wilt u weten hoe uw maakbedrijf in financiële zin presteert ten opzichte van uw collega’s en concurrenten? Meld uw bedrijf dan aan voor het Maakindustrie100-onderzoek van MT en Made in NL. www.mt.nl/maakonderzoek

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie. In deze missie wordt MT vergezeld door de volgende partners: Centraal Beheer, MBCF, NIBC, Salesforce en TNO.

Lees ook: