Het innovatiemodel achter internet is de échte revolutie, zegt Chris Anderson in zijn nieuwe boek 'Makers'.
Het afgelopen decennium draaide om het vinden van sociale en innovatieve modellen op internet. Het volgende decennium zal draaien om de toepassing van deze modellen in de echte wereld. Was getekend, Chris Anderson, tijdens een presentatie bij Google. Anderson, bekend als oud-hoofdredacteur van het tijdschrift Wired, maar ook als schrijver van de bekende boeken 'The Long Tail' en 'Free', denkt dat er een nieuwe industriele revolutie op komst is. Hij schreef er het boek 'Makers' (de Nederlandse editie verschijnt begin december bij Nieuw Amsterdam) over.
De komst van massaproductie
3D-PRINTEN?
Ruim twee jaar geleden schreven we al dat 3D-printen de technologie van de toekomst is. Printers die 3D-producten kunnen printen bestaan al sinds de jaren tachtig, en in eerste instantie werden ze ingezet om kleine series te ontwikkelen van prototypes. De volgende stap was dat ze werden ingezet tijdens het productieproces, zo worden er bijvoorbeeld al jaren hoortoestellen mee gemaakt. Het van oorsprong Eindhovense bedrijf Shapeways is pionier op het gebied van 3D-printen: consumenten kunnen er hun eigen ontwerp uitprinten. Al in 2010 zei Gerben van den Berg, senior consultant bij Berenschot, dat businessmodellen zullen veranderen onder invloed van 3d-printen. “Voor sommige bedrijven in de toeleverende industrie kan dit einde oefening betekenen. Als je iets zelf kunt maken, heb je ze niet meer nodig. Stel je voor dat je alle producten on-demand kunt maken. Dan hoef je nauwelijks meer voorraden aan te houden, en iedere klant kan zijn of haar eigen product zélf vormgeven. Echte mass customization dus.”
Deze nieuwe revolutie volgt op de eerste revolutie, die volgens Anderson in 1766 startte met de uitvinding van het automatische spinwiel, en op de tweede revolutie – inderdaad, de digitalisering. De eerste revolutie bracht ons van spier- naar machinekracht en zorgde er bijvoorbeeld voor dat we goedkope lepels op de kop kunnen tikken. Maar, zegt Anderson, het heeft er ook voor gezorgd dat er weinig variatie meer is, want de loopbandproductie zit tegenwoordig in Azie. "Het heeft gezorgd voor massaproductie, waardoor we de echte ambachten hebben vernietigd."
Een knop op je beeldscherm
De tweede revolutie heeft gezorgd voor een democratisering van het uitgeven. Dankzij printers kon iedereen opeens publiceren, en dankzij het internet kon iedereen met een simpele druk op de knop zorgen voor brede distributie. Een blog beginnen kan iedereen anno 2012, ga maar naar een platform als Tumblr, of open gewoon een account op Twitter. "Publiceren veranderde door het web in een knop op je beeldscherm", zegt Anderson.
De volgende revolutie
De schrijver denkt dat de 3D-printer centraal zal staan in de volgende revolutie. Dit apparaat gaat zorgen voor een democratisering van de maakindustrie, aldus Anderson. "Een 3D-printer neemt alle complexiteit weg, net als een gewone printer dat doet bij uitgeven. Je drukt op een knop en klaar ben je." Dat maakt nog niet dat iedere persoon een fabriek wordt, zegt Anderson, maar dankzij het internet is die stap wél makkelijk te maken. De schrijver bestelde bijvoorbeeld enkele zelf ontworpen motortjes in China. "Dankzij mijn creditcard had ik een fabriek in China die voor me werkte, binnen tien dagen had ik de producten in huis. Toen realiseerde ik me dat de wereldwijde supply chains openstaan voor het individu."
Bestaande barrieres geslecht
Dankzij 3D-printers worden de bestaande barrieres die normaal gesproken tussen idee en praktijk staan, geslecht, zegt Anderson. "Vroeger was je eigenaar van het product, als je eigenaar van de fabriek was. Je kon iets maken, als je de vaardigheden daarvoor bezat. Dankzij 3D-printers hoeft dat niet meer." Zoals het voor iedereen mogelijk is geworden om iets te publiceren dankzij de digitale revolutie, zal de volgende revolutie er volgens Anderson voor zorgen dat iedereen iets kan ontwerpen, én laten produceren.
Hulpmiddelen zijn er al
De hulpmiddelen hiervoor zijn al voorhanden. Zo kan je via crowdfunding (Anderson geeft Kickstarter als voorbeeld) geld ophalen voor een goed idee. "Crowdfunding zorgt ervoor dat je geen eigen voorinvestering hoeft te doen, het helpt je bij marktonderzoek omdat je feedback krijgt, en het zorgt voor een community rond je product." Ook de software is al beschikbaar. "Het CAD-programma Autodesk 123D heeft al een optie die 'MAKE' heet, net als 'PRINT', dat in andere programma's beschikbaar is. Op het maken van een product uit een idee leunen hele industrieen, maar hier zit het ingebouwd in de software." Ook geeft hij het voorbeeld van een gratis applicatie die producten scant en daar een digitaal ontwerp van maakt.
Meer waarde aan zelf maken
WIE IS CHRIS ANDERSON
Chris Anderson was onder andere hoofdredacteur van het tijdschrift Wired en maakte vrienden én vijanden met zijn boeken 'The Long Tail', over nichemarkten op internet, en 'Free', waarin hij het freemium-model omarmde. "Gratis is geen keuze", zei hij daarover in 2009 tegenover Management Team. In 2010 verklaarde hij het web dood en in zijn nieuwe boek 'Makers' voorspelt hij een nieuwe industriele revolutie, waarbij het internet zal zorgen voor een democratisering van de maakindustrie.
Zelf je producten maken met een 3D-printer in je woonkamer of met de 3D-printer die in China voor je aan de slag gaat; het lijkt science fiction, maar deze toekomst is dichterbij dan je denkt. Anderson, die zegt dat het geen 20 jaar gaat duren voordat we professionele productiemogelijkheden op onze desktop krijgen, geeft voorbeelden van zijn kinderen, die zelf speelgoed hebben ontworpen en geproduceerd met een 3D-printer. "Als je een speelgoedmaker bent, moet je bang worden. Zoals mijn kinderen zich voelen over hun zelfgemaakte producten, voelen ze zich niet als ze iets bij Wallmart kopen. Ze geven er meer waarde aan."
Maak je eigen drone
Wat dat uiteindelijk allemaal betekent? "Het innovatiemodel is de echte revolutie van het web. Dat model kan nu toegepast worden op fysieke goederen, op de echte wereld." Dat innovatiemodel is uiteraard 'open' en zorgt voor andere manieren van samenwerken. Anderson geeft het voorbeeld van DIY Drones, een bedrijf dat hij zelf heeft opgericht. Alhoewel, bedrijf? Het is meer een community van amateurs die graag onbemande voertuigen ontwikkelen, of daarover willen meedenken. Anderson heeft met zijn volgers een apparaatje ontwikkeld, de ArduPilot, waarmee ieder voertuig een automatische piloot wordt. Wat het dus ook betekent is dat er andere bedrijven zullen ontstaan, en dat bestaande bedrijven zich moeten aanpassen aan de nieuwe situatie.
Talent is nu overal
In het innovatiemodel van het web is er namelijk ook geen drempel meer om het állerbeste talent aan je te binden, zegt Anderson. "In de 20e eeuw accepteerden we minder talent, omdat de transactiekosten om betere krachten te vinden te duur waren. Dat hoeft nu niet meer, dankzij internet." Anderson vond zijn partner in crime via het internet: DIY Drone leidt hij samen met een Mexicaanse tiener die via een YouTube-filmpje bij hem terecht kwam. "Deze uitvinging kwam niet van de Boeings van deze wereld, maar van amateurs. We geven de bits weg, en verkopen de hardware. We hebben niet de beste technologie, maar wel de goedkoopste. Technologie maakte het internet mogelijk, maar wij samen vulden het met ideeen. Dat is bij deze revolutie ook het geval. De technologie is er al, we moeten het model alleen nog uitvoeren met eigen ideeen."
Bekijk hieronder de volledige presentatie van Chris Anderson bij Google:
Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie.