Etam Groep was in 1923 een keten van nylonkousenwinkels, anno 2014 is het bedrijf marktleider in damesmode in Nederland.
Iedere dag zetten we een van de genomineerden voor de verkiezing Innovator of the Year 2014 in de spotlights. Vandaag: John van der Ent van Etam Groep. Bekijk alle genomineerden.
Revolutionaire tijden vragen om revolutionaire leiders. John van der Ent lijkt de juiste man voor de job. Bij zijn aantreden in 2012 kreeg hij de opdracht mee om de Etam Groep, bekend van de winkels Miss Etam en Promiss, om te vormen van een 100 procent fysieke retailer in omnichannel-organisatie. Die opdracht greep hij met beide handen aan. Sindsdien volgen de innovaties elkaar in hoog tempo op.
5 vragen aan John van der Ent:
MT: Wat betekent 'innovatie' voor u en uw bedrijf?
'De mens meenemen in de tweede revolutie waar de Nederlandse retail zich in bevindt. De eerste revolutie was de zelfbedieningsintroductie door Albert Heijn. De klant moet nu echt Koningin zijn en absoluut leidend is daarbij wat, waar, wanneer en hoe zij met jouw merk in contact wil komen. Innovatie is het opnieuw uitvinden van de ‘total 360º klanten’. De klant verandert zo snel. De techniek/software verandert zo snel. Big data verandert besluitvorming zo snel. Hardware verandert zo snel, et cetera. Er is zo veel keuze in alle aspecten dat innovatie meer gaat om het aanpassen van je organisatie, zodat je door korte stappen je flexibiliteit kunt behouden. Flexibiliteit moet worden geaccepteerd en omarmd als integraal onderdeel van het beleid. Tegelijkertijd moeten we oppassen dat we niet verzuipen in de innovatie-tsunami.'
Over welk nieuw initiatief bent u het meest enthousiast?
'De integratie van on- en offline verkopen in de onderneming en het bouwen van een Total Retail Ecosysteem. Bij veel bedrijven in de retail wordt online verkopen nog als “gevaar” gezien voor het bestaansrecht van winkelverkopen voor werkgelegenheid. Bij Etam Groep hebben wij de verkoop totaal verantwoordelijk gemaakt voor de on- en offline verkopen per postcodegebied. Ook op het hoofdkantoor werken on- en offline-afdelingen met één doel: De Klant. Met resultaat, want we zijn zojuist weer genomineerd voor Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland en behoren daarbij tot de top 10.
Het ‘total-retail-denken’ betekent dat Koningin Klant bepaalt hoe, waar, wanneer en wat zij koopt, hoe zij koopt: in de winkel, via mobiel, laptop, et cetera. Dat bepaalt zij. On- en offline gaan in elkaar op. Onder de projectnaam ‘nooit meer nee’ hebben wij in al onze winkels een tablet met tool uitgerold en iedereen getraind zodat het gehele assortiment van Miss Etam en Promiss altijd op elk moment voor de klant beschikbaar en direct bestelbaar is. Een voorbeeld: in de winkel hangt een witte blouse maat 42, die de klant in het blauw wil hebben, maar niet in deze winkel hangt. Door middel van de tablet kan de blauwe blouse online besteld worden. De klant betaalt in de winkel en krijgt de keuze het artikel de volgende dag in een winkel op te halen of thuisbezorgd te krijgen. Gevolg: niemand ziet online meer als een bedreiging, maar als superkans.'
Hoe is innovatie ingebed in uw organisatie?
'Innovatie is onderdeel van je dagelijkse werk en verantwoordelijkheid. Dit moet in het DNA van het bedrijf aanwezig zijn. Etam Groep was in 1923 een keten van nylonkousenwinkels, anno 2014 zijn wij marktleider in damesmode in Nederland.'
Is het belangrijk dat vernieuwende concepten impact hebben op het bedrijfsresultaat?
'Stilstand is achteruitgang. Innovatie is een van de pilaren van duurzame continuïteit van je bedrijf.'
Op welke manier inspireert u uw mensen om mee te gaan in bepaalde innovaties?
'Innovatie moet in het bedrijf van hoog tot laag echt gedragen worden. Het moet onderdeel zijn van de cultuur. Toneelspelen, daar prikt iedereen doorheen. Bij ‘”Nieuw en Ontwikkelen”-sessies staan de meeste medewerkers voor in de rij om mee te mogen doen en denken. Het inspireert en dat voel je bij de Etam Groep.'