Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe corporate wellness je bedrijf fitter maakt

Gezondheidsdata verzamelen op de werkvloer, is dat privacyschendig of een gouden greep op weg naar meer productieve en tevreden werknemers?

Sinds telefoons en horloges meer kunnen dan bellen en de tijd aangeven alleen, is de hoeveelheid data die je over jezelf kunt verzamelen potentieel oneindig. Vandaag staat MT.nl daarom in het teken van Quantified Self – de mogelijkheid om constant data van jezelf te verzamelen en te analyseren.

De volgende stap hierin is het verzamelen van gezondheidsdata op de werkvloer. Door middel van wearables, sensoren die op het lichaam worden gedragen, krijgt de werkgever inzicht in hoeveel een werknemer beweegt.

Het verzamelen van gezondheidsdata op de werkvloer is eigenlijk een uitbreiding van wat ooit het door de baas gefinancierde fitnessarrangement was, aldus Maarten den Braber. Hij is oprichter van het platform Quantified Data en als adviseur betrokken bij bedrijven die meer aan 'corporate wellness' willen doen.

Virtuele schop onder je kont 

Een fitnesspakket dus, maar dan slimmer, aantrekkelijker en – omdat bijvoorbeeld een Apple Watch je een virtuele schop onder de kont geeft als je te lang stil hebt gezeten – dwingender.

Dat meten van gezondheidsaspecten op de werkvloer gaat bovendien verder dan het tellen van stappen alleen: de nieuwste technieken geven managers ook een handvat om te zien wanneer zijzelf nou het beste presteren.

Energieniveau meten door hartslag

Den Braber: 'Via het meten van de hartslag, bijvoorbeeld, het bijhouden van emoties, monitoren van stressmomenten kun je erachter komen wanneer je bijvoorbeeld mentaal het sterkst bent. Dan weet je dat je niet op die-en-die dag een vergadering moet plannen.

Bovendien leer je door je hartslag bij te houden, ook te signaleren wanneer die te hoog is en hoe je die moet terug brengen tot een normaal niveau. Uiteindelijk moet dat leiden tot minder stress.' Neurofeedback heet dat.

Privacygevoelig

Er is veel discussie over de privacygevoeligheid van Quantified Self. Want niet alle werknemers zien het zitten dat hun manager digitaal over hun schouder meekijkt bij elke stap die ze zetten.

Den Braber benadrukt daarom dat werknemers het ééns moeten zijn met de beslissing om hun gegevens te delen: ze moeten weten waar de data voor bedoeld zijn, wie er naar kan kijken, waar het heen gaat. 'Werknemers willen vaak best meewerken, vaak meten ze zelf ook al veel. Problemen ontstaan als een derde de data gaan beoordelen. Juist dan moet je duidelijk maken hoe en waarom, wat zij er aan hebben.'

(Foto: Twitter / Maarten den Braber)

Lees meer over Quantified Self:

Lees meer over de digitale revolutie:

Alles weten over het onderzoek naar de beste digitale dienstverleners? Lees het in de meest recente printeditie van Management Team. Ben je nog geen abonnee? Vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer.

 



 

hrm